Autorijden met CVS/ME

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tux
Actief lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 15 apr 2010, 13:11

Bericht door Tux »

Dat heb ik ook ja, moeilijker om de afstand tot de auto voor je bij een stoplicht in te schatten. Reactievermogen is lager en heb het gevoel dat je 5x zo goed moet opletten in situaties.
It doesn't matter if it's truth or fiction as long as it fools the mind.
Gebruikersavatar
gizmo
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 feb 2010, 00:57

Bericht door gizmo »

ik heb heb keer op een hele slechte dag,
bijna de rotonde linksom genomen,
en reageerde net op tijd, was gelukkig toen niet druk.
en ben toen heeel snel naar huis gegaan, mn bed in.

nu als ik me slecht voel, rijd ik niet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Slechtste dagen: plat op de bank achteraan en hopen dat het snel voorbij is

Heel slechte dagen: alles komt tegelijkertijd op je af: lichten, fietsers, auto's, ... Het duurt een eeuwigheid voor ik doorheb wat ik eerst moet doen. Schakelen of remmen of gas geven. Levensgevaarlijk. Ik zie dan ook geen 50 meter meer ondanks mijn zogezegde arendsogen. Achteruitrijden is dramatisch. Dat lukt me totaal niet meer. In een ondergrondse parking parkeren is rampzalig en het is een heksentoer om er terug uit te geraken zonder tegen andere auto's te rijden.

Slechte dagen:Ik kan 5 km rijden en dan begint het landschap op een tekenfilm te lijken. Heel irreëel. Ik word er ook doodmoe van. Hoe meer ik moet schakelen en rode lichten passeren, hoe erger het wordt. Dat kan ik een paar keer per week en dan houdt het op. Meestal is oma de chauffeur van dienst.

Goede dagen: Ik kan 30 km rijden op een autosnelweg aan 90 km/u zolang het doorgaand verkeer is en ik geen rare manoeuvres moet uitvoeren. Daar heb ik nu al eens een drietal keer terug van mogen profiteren dit jaar. Het is spijtig genoeg een slopende vermoeiende activiteit voor mij. Achteraf betaal ik het gelag.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Wow, herkenbaar al dat autorijden van jullie! Als het redelijk goed gaat kan ik wel autorijden, tot max 3 kwartier ofzo. Ik rijd dan ook wel gewoon veilig. Wel kom ik dan vaak moe thuis. Heb het gevoel me enorm te moeten concentreren.

Maarrr, als je je slecht voelt .... Als ik echt slecht ben dan ga ik niet rijden, want meestal ben ik dan ook duizelig. Dus dat vind ik echt niet verantwoord. Met een beetje slecht ga ik soms wel de weg op als het moet. Ik heb dan idd ook dat ik moeite heb met de snelheid, alsof alles te snel gaat om bij te benen en je nog meer moet inspannen om het goed te volgen. Bij iemand in de auto zitten kan dan ook heel irritant zijn. Ik denk ook idd dat dat komt omdat je je dan niet focust en dan lijkt er van alles te gaan bewegen. En ik ervaar het dan ook als veel drukker allemaal dan wanneer ik zelf rijd.
Wat ik ook wel merk. Als ik een periode meer op pad ben met de auto, dan gaat het me ook beter af. Misschien dat je toch wat kunt wennen aan die hoeveelheid prikkels?

Maar ik denk als je echt beroerd bent: niet de weg op! En als je de weg opgaat met een redelijk duffe kop, dan is het dus heeeel goed concentreren!!
Gebruikersavatar
mieks
Beginner
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 jan 2010, 15:00

Bericht door mieks »

ik rijdt ook regelmatig auto en ervaar dat het levensgevaarlijk is, ben dan ook eigenwijs en wil dan doorrijden terwijl ik na 20 min mijn aandacht al kwijt ben en kan ik mij niet volledig meer concentreren en ga ik op de automatische piloot.
afgelopen oktober heb ik een pittig auto ongeluk gehad omdat ik dus een black-out kreeg en ik met mijn ogen open in soort van slaap ben gevallen. gevolg met 80km/u *bang* op een voorganger die door de file stil stond.
ik ben nu dus alerter en voor ik ga rijden na inspanning/belasting ga ik eerst wat drinken en eten en B12 smelt tablet innemen..
eigenlijk kan je gewoon niet auto rijden, maar zonder auto ben ik helemaal nergens! en vind het heerlijk om auto te rijden!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Wij hebben kennissen die een kind verloren hebben door een misschien even niet oplettende automobilist.

Het spijt me zeer, maar als je je zo moe voelt (of er zo door overvallen kunt worden), hoor je echt in mijn ogen niet achter het stuur.

Levensgevaarlijk voor je zelf en voor alle andere weggebruikers.
Crimineel.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Henny ik ben het met je eens, je gaat toch ook niet dronken achter het stuur zitten. Mensen, denk toch na. Je leven is al niet top, een levenslang schuldgevoel hoeft er van mij niet bij!
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Goh, wat herkenbaar allemaal!
Ik heb zelf dan nooit mn rijbewijs kunnen halen maar meestal als ik in een auto zit doe ik stiekem mn ogen regelmatig dicht.
Het is gewoon te vermoeiend voor mijn ogen en hoofd, na een autoritje ben ik meestal helemaal kapot.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Henny

Ik ga volledig met je akkoord.

De heel slechte dagen kwamen nochtans voor tijdens mijn werk. Maandenlang heb ik dergelijke toestanden meegemaakt. Ik heb het gemeld aan de huisarts, spoedartsen, internisten, oogartsen, oorartsen, ... "Er was niets met me aan de hand.", "Ik stelde me aan."

Vaak kwam het voor dat ik de klant afbelde omdat ik gewoon niet meer kon rijden. Ik was een gevaar op de weg. De laatste weken moest mijn man me komen halen. Ik kon zelfs niet meer spreken en zeggen waar ik stond, total shut down.

Nu rijd ik alleen korte ritjes en als ik voldoende energie heb opgespaard. Hoe minder hoe liever. Mijn brein werkt gelukkig weer beter dan pakweg een jaar geleden maar het blijft een inspanning. Gelukkig is oma mijn chauffeur voor vele zaken. Ze verdient een standbeeld.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Dit onderwerp houdt mij de laatste tijd sterk bezig. Ik heb de theorie voor het rijbewijs al anderhalf jaar geleden gedaan. Nu zou ik dus moeten oefenen met de praktijk. Ik heb dit al enkele keren gedaan. Het probleem is dat dat alleen 's avonds gaat, met mijn vader als instructeur, maar 's avonds komt het er zo goed als nooit van omdat ik na een dag studeren te vermoeid ben.

Afgezien daarvan, stel ik mij de vraag of het wel verantwoord is dat ik de weg zou opgaan. Ik denk dat ik niet zal autorijden tot ik mij beter voel en het gevoel heb dat het écht veilig is, want wil absoluut niets riskeren. Maar toch zou ik nu graag mijn rijbewijs hebben, gewoon zodat ik het zou hebben voor in noodgevallen. Ik word 23, ga volgend jaar samenwonen en ik heb zoiets van, ik wil het nu halen zodat ik het in elk geval héb als het nodig is. En ik wil ook niet heel mijn leven afhangen van anderen voor mijn vervoer of dat van eventuele kinderen later. Maar misschien zal dat wel moeten?

Het wordt van je verwacht een rijbewijs te hebben en ik wil het ook zelf, maar is het haalbaar en is het veilig genoeg? Zijn mijn concentratie, reflexen, etc wel voldoende? Ik heb daar nog geen zicht op omdat ik dus nog geen ervaring heb.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Marlène,

Heel herkenbaar is de spagaat tussen de ernst van de klachten en het niet serieus nemen van de kalchten door "experts" in de buitenwereld.
Ook is er een gewenningsperiode waarin je ontdekt wat wel en wat niet gaat.

Mijn reactie kwam voort uit:
ik rijdt ook regelmatig auto en ervaar dat het levensgevaarlijk is, ben dan ook eigenwijs en wil dan doorrijden terwijl ik na 20 min mijn aandacht al kwijt ben en kan ik mij niet volledig meer concentreren en ga ik op de automatische piloot.afgelopen oktober heb ik een pittig auto ongeluk gehad omdat ik dus een black-out kreeg en ik met mijn ogen open in soort van slaap ben gevallen. gevolg met 80km/u *bang* op een voorganger die door de file stil stond.
in combinatie met:
eigenlijk kan je gewoon niet auto rijden, maar zonder auto ben ik helemaal nergens! en vind het heerlijk om auto te rijden!
Ik voel dan zo'n boosheid in me en ik vraag me dan af:
Welke geldige zwaarwegende reden voer je aan dat je toch auto hebt gereden bij degene die je ernstig letsel hebt bezorgd?

Ik mis verantwoordelijkheidsgevoel en waarden. Daardoor vind ik de uitspraak
ik ben nu dus alerter en voor ik ga rijden na inspanning/belasting ga ik eerst wat drinken en eten en B12 smelt tablet innemen..
bijzonder verontrustend.

Ook al neemt niemand in de buitenwereld je klachten niet serieus, doe het zelf wel.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Daarom rijd ik geen auto meer.. Ik merk het al op mijn elekrische fiets.. Soms kun je uit een schrikreactie domme dingen doen.. Kan al komen doordat ik opschrik van een vogel.. maar goed.. met een fiets en mijn trage snelheid breng ik dan mezelf hooguit in gevaar.. Dit blijf ik ook zeker doen om af en toe toch buiten te kunnen zijn, maar de auto.. no way! Ik denk serieus dat je dat net zo gevaarlijk bezig bent als iemand die 5-6 glazen bier op heeft ..
Gebruikersavatar
epagneulbleu
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 feb 2010, 11:33

Bericht door epagneulbleu »

Ik ben aan het oefenen voor mijn praktijkexamen. Ik heb nog een maand voor mijn voorlopig rijbewijs vervalt en tot nu toe ben ik steeds te moe of te ziek geweest om te rijden (of had mijn vader geen tijd). Nu gaat het redelijk met mij en wil ik mijn rijbewijs halen. Zonder auto raak je inderdaad nergens, al helemaal niet als cvs-patiënt.
Als ik te moe ben, rij ik gewoon niet. Ik heb de wagen dan niet onder controle, omdat ik op zulke momenten coördinatie, oriëntatie en reactiesnelheid kwijt ben. Soms weet ik gewoon niet meer wat ik aanhet doen ben op zulke momenten. Naar welke kant ik het stuur moet draaien ofzo. Onveranwoord gewoon om zo de baan op te gaan.

Ik las hier in een postje dat er nog iemand is die, net als ik, al moe kan worden van gewoon mee te rijden als passagier. Ik word altijd als gek versleten als ik zeg dat ik dat meemaak. Blij om te horen dat het toch niet zo abnormaal is!
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Nee joh! Helemaal niet abnormaal.. Meerijden is slopend!! Al die auto's, snel voorbij zoevend landschap.. Slopend!
George
Beginner
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2005, 14:00

Bericht door George »

Het is gewoon onverantwoord om te gaan rijden, vermoeidheid beïnvloed je rijvaardigheid volgens mij meer dan je zelf in de gaten hebt. Zelfs als passagier merk ik al dat er plotseling auto's of fietsers voor me op duiken die ik gemist heb.
Ik zou erg graag mijn rijbewijs willen halen, je bent nu zo afhankelijk!
Het is alleen nog verschrikkelijker als je iemand aanrijd en (levenslange) schade toebrengt.
nog maar niet te spreken over de emotionele en financiële gevolgen voor jouw zelf.
En als je afhankelijk bent van B12 en wat eten en drinken om veilig te kunnen rijden, dan ben je verkeert bezig. Sorry Mieks.


Gewoon niet doen!!!! Hoe vervelend ook.
Plaats reactie