Vegetariers

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Vegetariers

Bericht door MacM »

Ik zie net dat een nieuw lid ook vegetarisch eet en zie dat bij ME-patienten wel vaker voorkomen.
Ik vraag me dan ook af of er een verband is en ik denk dat vooral aan voedingstekorten. Veel vega's menen nml. wel gezond te eten, maar dat valt toch vaak vies tegen (geldt ook voor niet vega's hoor!).
Dus: wie eet er hier ook vegetarisch of at vega in de periode dat ze ziek werden?

Hier is er al eentje! :wink:
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Vegetariers

Bericht door Vanessa »

De vraag voor vele vegetariërs is natuurlijk of ze niet net nadién vegetarisch zijn gaan eteh... Jij dus niet :)
trouwens, ik denk dat er hier niet zo veel vegetariërs zijn...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Vegetariers

Bericht door neeltje4 »

Ik ben niet strikt vegetarisch maar eet al heel lang weinig vlees. Nu merk ik het laaste jaar dat ik dit ook niet goed meer verteer, vooral als we 's avonds warm eten , eet ik weinig vlees.
fieke
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:23

Bericht door fieke »

Hier nog een vegetariër!
Het zal bijna 6 jaar zijn nu dat ik geen vlees meer eet. Ik had bepaalde periodes dat ik zwaar ijzertekort had (was al voor ik veggie was zo), maar nu zijn mijn bloedwaarden perfect normaal. De dokter zou zelfs jaloers zijn op de resultaten...
Af en toe neem ik wel een magnesiumsupplement, of B-complex, verder let ik goed op wat ik eet.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Mijn kleindochter is vanaf peuter vegetarisch. Ze weigerde gewoon alle vlees, zo klein als ze was.

Eind vorig jaar kwam ze bij de homeopaat omdat ze zo vreselijk moe was.
Behalve een recente Pfeiffer bleek ze ook een vit.B12 tekort te hebben.
Dat laatste komt bij vegetariërs heel vaak voor volgens de homeopaat.
Ze denken idd dat ze goed eten en alles voldoende naar binnen krijgen.
Maar dat is dus blijkbaar niet het geval.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Vegetariers

Bericht door MacM »

[quote="cvs-online"]De vraag voor vele vegetariërs is natuurlijk of ze niet net nadién vegetarisch zijn gaan eteh...
quote]


Ja sorry, dat bedoelde ik ook.
cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

Vegetariers

Bericht door cinders »

Ik ben ook vegetarier (en ook een tijd veganist geweest, maar nu niet meer), en dit al voor ik ziek werd.

Veel vegetariers eten inderdaad niet zoals het hoort, maar ook vleeseters eten niet altijd veel beter.
Of vegetarisme oorzaak kan zijn van CVS, dat betwijfel ik toch... Maar ik sluit niks uit, misschien is het een factor die bijdraagt. Alles kan..

Tussen haakjes, in mijn revalidatiegroep waren we met 10 mensen, en tussen ons 2 vegetariers, de rest waren gemiddelde tot grote vleeseters.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Cvs online schreef: trouwens, ik denk dat er hier niet zo veel vegetariërs zijn...


waarom ni? Is dit een "voor" oordeel" of begrijp ik het verkeerd.

Hoi MacM

Ik ben geen vega geweest, langzaam maar zeker eet ik steeds minder vleessoorten. Dit idd door ME/CVS
Ik eet wel kipfilet en vis.
Maar ik eet zo goed als geen varkensvlees meer.
Laatste half jaar/ jaar eetpatroon echt veranderd. Eigenlijk onbewust gebeurd.
Ik let sowieso op met wat ik nu eet, en merk wel verschil met bepaalde producten.

Heb je hier wat aan.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ook ik eet weinig vlees, behalve kip en vis. Ik kan vlees niet goed meer verdragen sinds ik ziek ben.
Toen ik ziek werd, at ik bijna helemaal geen vlees, vond het toen echt vies.
Maar ik wil hier niet persé een link mee leggen.
Wel ben ik ook van mening dat wij tegenwoordig veel te weinig vitamines binnen krijgen via "gezond" voedsel. Er zit steeds minder in en steeds meer bestrijdingsmiddelen etc.
Tegenwoordig voegen ze zowat in elk verpakt voedingsmiddel, iets van vitamines toe. Maar of dit zo goed is?????
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

HOi,

Ik eet max 150 gram vlees/dag. Mijd varkens/rundsvlees.
Probeer veel groenten te eten

Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Bij vegetarisch eten loop je enig risico op vit B-12 tekort, zeker als je veganist bent. Voor de rest maakt het nauwlelijks of niet uit. Voeddingstekorten kan je daar i.h.a niet aan wijten. Wel nam ik in de tijd dat ik ME had vrijwel geen vitamines en mineralen op. Dat levert wel tekorten.

Als je vegetarisch eet en wel diierlijke produkten (melkprodukten, kaas eieren) eet, krijg je in principe voldoende B-12 binnen. Aan veel vleesvervangers wordt ook vit B-12 toegevoegd. Sommige mensen met ME kunnen beter gewone melk mijden ivm met slijmvorming in de darmen. Biogarde en kwark kunnen dan vaak nog wel.

Sommige mensen hebben een (erfelijke?) afwijking met een te laag vit B-12. Dat geeft ME- achtige klachten. Er is een stichting vit B-12 tekort. En ook een boek over van iemand, met volgens eigen zeggen, ME-klachten. ( titel: Altijd moe van Monique Hamerslag)

Ik eet overwegend vegetarisch en mijn zoon en mijn man volledig vegetarisch. Bij mijn zoon (die nu 9 jaar vegetariër is) is het vit B-12 gehalte bepaald en dat was prima.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Melanie, dit heeft niets met vooroordelen te maken hoor... Ik doelde er alleen op dat er geen bestaande link is aangeduid tussen vegi/vega en CVS
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Henny schreef:Bij vegetarisch eten loop je enig risico op vit B-12 tekort, zeker als je veganist bent. Voor de rest maakt het nauwlelijks of niet uit. Voeddingstekorten kan je daar i.h.a niet aan wijten.
...

Als je vegetarisch eet en wel dierlijke produkten (melkprodukten, kaas eieren) eet, krijg je in principe voldoende B-12 binnen.

Naast het B12-tekort heb je ook meer kans op ijzer en zinktekort en bepaalde vitaminen uit de B-groep.

Dat je voldoende B12 binnenkrijgt uit zuivel en eieren is een fabeltje. De ADH ligt tegenwoordig zo hoog (2,8mcg) dat als je dat binnen wilt krijgen je dan dagelijks of 5 eieren moet eten , of 3/4 liter yoghurt/melk/kaas, of 1,5 liter karnemelk.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

En let alsjeblieft ontzettend goed op met B12-tekorten.
Bij mij was dat natuurlijk ontstaan (mijn lichaam kan het niet goed opnemen), ik had echt een heel erg laag gehalte. Werd ook onmiddellijk gedacht dat daar mijn vermoeidheidsklachten vandaan kwamen, wat dus helaas niet helemaal zo bleek te zijn.

Maar waarom ik zeg, kijk alsjeblieft uit; als je echt laag komt met je B12 krijg je klachten, die steeds ernstiger worden. Uiteindelijk krijg je ook neurologische klachten, en die zijn in tegenstelling tot de rest dat beter wordt als je wel weer B12 krijgt, ONOMKEERBAAR.
Keep on rockin'
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik snap het cvs-online, ik vraag het dan ff na.
Omdat ik dan voor mezelf ook afvraag of ik het nog wel goed zie. :shock:

De link vega en CVS heb ik nog nooit gehoord.
Vandaar dat ik er een andere gedachte had, waarschijnlijk.
Plaats reactie