Vegetariers

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik heb een vraag over b 12, ik hoef maar iets aan te klikken en kom het tegen. Word er ni goed van. Hoezo een hype!!
Is dat wel eens ooit dubbel blind gecontroleerd? Ik geloof er niets van. Ik kan niets vinden.

Terwijl carnitene en q10 wel dubbel blind gecontroleerd zijn.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Een website met veel links die je misschien verder kan helpen is:
http://home.hetnet.nl/~HINDRIKDEJONG/symptoom.htm

stichting vitamine b-12 tekort heeft de website nog in opbouw: http://www.stichtingb12tekort.nl/

Vitamine b-12 tekort; er is in het artsentijdschrift een artikel verschenen en onder de 200 (eenheden weet ik niet) wordt vanuit het Nederlandse Huisartsen Genootschap nader onderzoek naar homocysteïone en MMA geadviseerd. (Was vroeger 150 ipv 200). De link naar het artikel is:
http://home.hetnet.nl/~hindrikdejong/m76.pdf


En het boek van Altijd moe van Monique Hamerslag gaat erover. Haar partner is arts.

Ik heb geen doubleblind onderzoek gezocht en ben het ook niet tegengekomen, maar misschien kom je toch verder.
Succes!
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik heb ff gekeken, kom tot mijn verbazing een forum tegen overb12 en de hele mikmak. Een moderator die het over "die arts" heeft en zijn b12.
Wat dan wel toeval is.

Weet je wat mij net te binnen schiet, dat geluk heb ik omdat carn werkt.
In ieder geval een link legde met de b12, kan ik ook niets aan doen.

Een paar jaar geleden had ik hier een goedje. Ik ga ni details.
Ik heb het etiket van het flesje gehaald. Ik kreeg hier een ex fout vriendje, en heb hem dat verkocht.
Weet je dat goedje kon je gewoon kopen.
Zo zonder etiket leek het wel wat, en met mijn verhaal erbij.

Komt erop neer wat we met zijn allen willen geloven van wat we tegen komen en of zien. Dus een beetje sceptisch is wel op zijn plaats.

Ik heb gister een fiets verkocht ik had er bij gezet van 1099 euro voor ....
Ik heb de helft nog niet eens betaald. ( ik heb wel verlies op deze fiets daar ni van) daardoor kon ik wel nog een redelijk bedrag krijgen.
Iemand mailde me al, van dat ik teveel voor de fiets vroeg.

Sorry Macm beetje off topic
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Als de stichting vitsmine b-12 tekort gelijk heeft is een tekort wegens vegetarisch eten simpel aan te vullen. Op de vraag:
Kan een tekort ook tijdelijk zijn? is hun antwoord:
Dat is inderdaad mogelijk. Veganisten of strenge vegetariërs die een tekort hebben, kunnen dit eenvoudig weer aanvullen met supplementen.

En bij de vraag over : Voeding
Ik eet geen vlees, maar wel eieren, zuivel en soms vis. Kan de oorzaak van mijn tekort mijn voedingspatroon zijn? Is het antwoord:
Dit is zeer onwaarschijnlijk. Alleen mensen die geen of zeer weinig dierlijke producten gebruiken, lopen een risico om een tekort aan vitamine B12 te krijgen.


Goed nieuws dus voor de vegetariërs en veganisten.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Melanie schreef:en heb hem dat verkocht.
Verkocht is gelogen, en liegen kan ik niet. Dat zal ik ook nooit leren. En wil ook niet leren. Ik heb dat goedje omgeruild voor iets anders.
Hoewel je in deze maatschapij met liegen verder komt.

Ik kan wel iets verkopen en net doen of ik er meer voor heb betaald.
Dat is geen liegen. Ik weet niet waar dat onder valt. 8)
Gebruikersavatar
GeaK
Actief lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 28 jun 2008, 16:23
Locatie: Pieterburen
Contacteer:

Bericht door GeaK »

Ik ben sinds een jaar of 10 vegetariër. Een klein jaartje later zijn bij mij de klachten begonnen, maar ik geloof niet dat er een link is. Twee jaar geleden heeft een diëtiste mijn vegetarisch eetpatroon eens goed doorgelicht en daar zijn geen rare dingen in ontdekt. Bovendien slik ik al een aantal jaren multivitaminen voor vegetariërs, om datgene wat ik heel misschien te weinig binnen krijg via de voeding op deze manier aan te vullen.
Dit wordt een hele mooie dag!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik vind dat persoonlijk wél liegen. Wat is het anders? De waarheid een beetje mooier maken? En wat is dat dan? Juist, liegen.
Ik heb een grote hekel aan mensen die dingen te duur verkopen.
Ik controleer dan ook altijd eerst de prijs van iets via vergelijksingssites voor ik iets tweedehands koop.
Ik doe erg veel met kopen en verkopen via internet en mensen die ronduit liegen over prijzen heb ik geen goed woord voor over.
Sorry Melanie, maar eerlijkheid duurt nog altijd het langst.

En aangezien dit totaal offtopic is, gaan we weer ontopic vanaf hier.
(Reageren nog hierop mag in Het Café of via pb).
Henny schreef:Dat is inderdaad mogelijk. Veganisten of strenge vegetariërs die een tekort hebben, kunnen dit eenvoudig weer aanvullen met supplementen.

Goed nieuws dus voor de vegetariërs en veganisten.
Blijft dus wel belangrijk om dit regelmatig te controleren, zeker als je last van vage klachten krijgt. Want bij een tekort dat te ernstig wordt, kunnen de gevolgen dus níet meer terug gedraaid worden.
Keep on rockin'
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Vegetariers

Bericht door MacM »

cinders schreef:
Tussen haakjes, in mijn revalidatiegroep waren we met 10 mensen, en tussen ons 2 vegetariers, de rest waren gemiddelde tot grote vleeseters.
Verhoudingsgewijs is dus natuurlijk wel heel erg veel. Gemiddeld is 1 op de 20 mensen in NL vega, in jouw groepje is het dan 1 op de 5. Nu zegt dat nog niet zoveel omdat het maar om 1 groepje gaat, maar ik zie het op inet ook steeds vaker. Erg jammer, want ik draag het vegetarisme een warm hart toe en zou dus graag weten of er echt een link is en hoe dat dan zou kunnen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Vegetariers

Bericht door Henny »

MacM schreef: Gemiddeld is 1 op de 20 mensen in NL vega, in jouw groepje is het dan 1 op de 5. Nu zegt dat nog niet zoveel omdat het maar om 1 groepje gaat, maar ik zie het op inet ook steeds vaker. Erg jammer, want ik draag het vegetarisme een warm hart toe en zou dus graag weten of er echt een link is en hoe dat dan zou kunnen.
De steekproef is echt meer dan veel te klein om een conclusie te kunnen en mogen trekken. Het toeval heeft hier echt een te grote invloed.
Zowiezo verwacht ik ook een hoger percentage in bepaalde leeftijdsgroepen.
Verder zal je eigen onderzoek misschien ook niet geheel neutraal zijn omdat je bijvoorbeeld alleen waarneemt wat je verontrust.


Ticje van een ex-docent statistiek om hier, ondanks jouw eigen relativering, nog even op te reageren. :wink:

Hartelijke groet, Henny
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Vegetariers

Bericht door MacM »

Nou, ik heb juist jarenlang gezegd dat het niet zo is, maar ik merk toch duidelijk een toename, ook op andere fora. Daarom juist vraag ik het. Ik heb het liever ook niet, hoor!
louris
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2008, 20:54

Vegetariers

Bericht door louris »

Het schijnt wel zo te zijn dat een strikt vegetarische voeding o.a. een zinktekort kan veroorzaken. En zinktekorten leiden o.a. weer tot een slechte werking van het immuunsysteem.
Sowieso speelt zink een grote rol in tal van lichaamsprocessen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Zink is essentieel voor de vorming van RNA en DNA, dus heel belangrijk.
Vijanden zijn alcohol, bewerkt voedsel, stress, anti-conceptiemiddelen, teveel aan calcium en een tekort aan fosfor.

Zink komt voor in allerlei dingen die vegetarieërs gebruoken om vlees te vervangen. Dus noten, tahoe, tempé.
Maar ook gewoon in allerlei bonen en de buitenste vlies van volkoren graansoorten.
Verder heb je vegetariërs (die geen dieren eten) en veganisten. De laatsten eten ook geen enkel dierlijk product, ook geen kaas, melkprodukten, eieren dus.

Vlees mijden hoeft zeker niet te leiden door een zinktekort. En zover ik het begrijp veganisme ook niet.

Hartelijke groet, Henny

PS Pas bij een (door een arts voorgeschreven) dieet om meer energie te krijgen (dus toen ik al ME had) ben ik weinig dierlijke produkten gaan eten. En dat bevalt mij goed.
Bij mij was het regelmatig mijden van dierlijke produkten niet de oorzaak van de vermoeidheid maar een gevolg.
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Ik eet ook vegetarisch, ben ermee begonnen nadat ik ziek was.
Tekorten heb ik niet, als ME-er krijg ik sowieso mijn wekelijkse spuiten B12 en moet ik ook een massa voedingssupplementen slikken.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik vraag me wel af, wat veranderingen aan eetpatroon allemaal in je lichaam teweeg brengen. Ik bedoel niet alleen naar een vegetarische levenswijze gaan. Maar ook b.v. vetarm, koolhydraat beperkt.
Ik heb n.l. jarenlang dit dieet gevolgd, sinds ik van mening ben dat vetten heel belangrijk zijn voor b.v. spieren en ik dus gewoon normaal weer eet, merk ik toch wel verschil, ook in lichaamsbouw.
@Klaproos: is dit dan in België standaard vit B12 injecties?
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Het vetarme dieet is ook al lang en breed achterhaald.
Plaats reactie