Bundeling van krachten: Hoe leg je uit wat ME inhoudt?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Klopt,

De Stichting ME en Arbeidsongeschikthied heeft een goed/fout folder ter beschikking met 10 stellingen over ME. Daar staan in een nutshell alle mogelijke misverstanden wat ME betreft.

Als je ze belt willen ze misschien wel wat toesturen.
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Ik heb in het begin wat info van internet gehaald die ik belangrijk vond voor mijn omgeving om te weten.(familie en directie collega's) De klachen die voor mij van toepassing waren geel gemaakt. Klachten die iets minder vaak voorkwamen een sterretje voor gezet. Zo hadden ze niet te veel leesstof en was het wel duidelijk wat ME is en waar ik precies last van heb. (2 A4 kantjes, maar wel met steeds veel ruimte tussen de alinea's en opsommingen en redelijk grote letters.)
Afbeelding
Gebruikersavatar
GeaK
Actief lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 28 jun 2008, 16:23
Locatie: Pieterburen
Contacteer:

Bericht door GeaK »

Toen ik wist dat ik ME/CVS had, heb ik een eigen foldertje gemaakt en die naar familie en vrienden opgestuurd. Daarbij heb ik uiteraard ook gebruik gemaakt van foldermateriaal dat ik via de vereniging en stichting had verzameld. Uit alle info heb ik die dingen gehaald die op mij van toepassing zijn, zodat het voor iedereen overzichtelijk is gebleven. Een aanrader.

Bij een algemene folder over ME/CVS loop je toch snel aan tegen de enorme verscheidenheid aan klachten, gradaties in ziekte etc. Een persoonlijke benadering hierin vond ik, zeker naar familie en vrienden, wel zo prettig. Dat maakt het voor hen ook herkenbaar.
Dit wordt een hele mooie dag!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Dat heb ik overigens ook gedaan, toen ik bezig was met de onderzoeken telkens via mail met korte, op mij toegespitste uitleg, rondgestuurd als er meer bekend was. Daarbij aangegeven dat degenen die echt geinteresseerd waren konden vragen om een langere mail met meer uitleg (waar ook reactie op kwam).
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

truus73 schreef:@johanna. Dat klopt bij de dokter en de apotheek zijn ze niet te vinden. Er zijn blijkbaar nog steeds geen "officiële" folders in omloop.
Waarschijnlijk heeft de ME-vereniging of anders de ME-stichting ze wel.
Zoek anders eens op het forum of er iets staat wat je kunt uitprinten.
Succes met je zoektocht.
Bij mijn apotheek vond ik een folder van de ME/CVS stichting.
Hij zal zeker aan te vragen zijn op tel 035-6211290 van 10.00 tot 12.30.

Ik heb hem gescand kan de scan, of een link naar het gescande, mailen aan belangstellenden. PS ik vind de scan niet supergoed leesbaar.


Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Marrit
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 okt 2008, 13:49

Bericht door Marrit »

http://www.stomaatje.nl/spoontheory.html

Het verhaal met de lepels!
Voor mij komt dat heel erg in de buurt van hoe het is om ME te hebben, ik heb het deze en gene in mijn omgeving ook al laten lezen en omdat het een heel beeldend verhaal is, konden ze het daardoor ook beter begrijpen.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Hoi Marrit, het verhaal met de lepels staat hier elders ook al op forum. Inderdaad een goed verhaal.
Keep on rockin'
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Die folder bestaat dus al, ik kijk elke keer al bij de apotheek.
Ik kan niets vinden over ME/CVS.
Ik was alleen benieuwd wat er in die folder staat.
Benieuwd wat er over mijn ziekte word geschreven, Raar he'!
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

De folder van de ME/CVS Vereniging kun je downloaden van de website, zie http://www.me-cvsvereniging.nl. Binnenkort lig hij ook in alle bibliotheken.

Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Guido,
Een goede zaak dat hij te downloaden is en nog beter dat hij in de bibliotheken komt te liggen!

Ik heb gegoogled op " folder ME/CVS " en kwam waarschijnlijk ook de folder waar Annac op doelde tegen: http://www.steungroep.nl/folders/folder ... ndenME.pdf

ME/CVS alleen "ME" noemen is wat betreft google-en trouwens erg onhandig. Het woord me wordt te vaak gebruikt in andere betekenissen. :roll:
Wat dat betreft is het volgens mij geen goede zaak om ME alleen ME te noemen.


Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Mooi idee Marrit!
De de lepel-theorie is ook heel helder voor hoe het in de praktijk werkt.
Bij energieschommelingen krijg je zelfs nog wisslende aantallen lepels of verdwijnen er ongemerkt ineens een stel.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
johanna
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2008, 19:45

Bericht door johanna »

Heel erg bedankt voor jullie gesnuffel op internet en daardoor de verwijzingen naar verschillende pagina's. Ik heb net een printer gekocht dus die heeft gelijk wat te doen.
Groeten Johanna.
eline1
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 okt 2013, 19:37

Uitleg ME aan anderen

Bericht door eline1 »

samengevoegd met sticky topic. Mod.

Hallo allemaal!

Ik ben benieuwd hoe jullie verwoorden wat je hebt.
Wat zeggen jullie als mensen vragen wat ME is? Hoe leggen jullie uit wat je hebt?

En kent er iemand nog een korte goede uitleg voor naasten dat ME op een makkelijke manier verwoord?
Heb wel eens de lepel theorie gelezen maar die is wel erg lang.

Liefs
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Uitleg ME aan anderen

Bericht door ariadne »

Eline, ik leg uit dat er iets mis is in het lichaam met het proces om energie aan te maken. Ik vergelijk het met een oude oplaadbare batterij of accu. Deze heeft weinig vermogen (kracht) en is heel snel leeg. Het opladen duurt erg lang en eenmaal opgeladen is deze weer snel leeg.

Dit gaat dan alleen maar over het energieprobleem maar het is een versimpeling die de meeste mensen wel begrijpen. Zelf heb ik heel erg veel last van overprikkeling en O.I. (moeite met recht op staan). Dat laatste is bij mij aangetoond met een kanteltafeltest waarbij de bloedstroom naar het hoofd het meer dan 30% verminderde. Hierdoor is dit aspect ook vrij gemakkelijk uit te leggen. De meeste mensen begrijpen echt wel dat dit niet goed is.

Succes, Ariadne.
Gebruikersavatar
evaluna
Beginner
Berichten: 68
Lid geworden op: 27 mar 2015, 10:51

Uitleg ME aan anderen

Bericht door evaluna »

eline1 schreef:Hoe leggen jullie uit wat je hebt?
Het hangt er, wat mij betreft, heel erg van af hoe goed die persoon je kent en of die je gekend heeft vooraleer je ziek was.

Aan nieuwe mensen die ik leer kennen, zeg ik meestal alleen dat ik een chronische ziekte heb.
Aan wie me langer kent, geef ik meestal een concreet voorbeeld in de trant van, zoveel jaar geleden kon ik nog 1 set van een volleyballmatch spelen, nu kan ik alleen heen en terug naar de buurtsuper op 5 min verder.

Dichtere familie is ofwel uit zichzelf geïnteresseerd en gaat mee op consultaties of vraagt naar de resultaten ofwel willen ze het niet echt weten en dan laat ik dat ook maar zo.

Grasduin ook eens hier op de site onder de kopjes Nieuws en Publicaties, je vindt er vast iets dat voor die bepaalde persoon een geschikte uitleg kan zijn.

Ik denk niet dat er één standaard antwoord bestaat dat voor iedereen duidelijk is.
Plaats reactie