Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Hetgeen volgt is voor hen die ook op dit forum mee lezen,
maar steeds twijfelen/ hebben getwijfeld om hier een reactie te plaatsen.


Tracht meer jezelf te zijn, tracht steeds te handelen, te denken, te voelen vanuit jezelf!
Iemand anders willen zijn, is zo'n tijdverspilling.


De anderen zullen je trouwens meer waarderen, wanneer je je eigen gedrag bepaalt, je gevoelens kunt uiten en je eigen mening hebt en durft verdedigen.
Ze zullen dan ervaren dat je iemand bent.


Vermits jij alleen verantwoordelijk bent voor je gevoelens, gedachten en handelingen, heb je ook het recht om zelf je doen en laten te bepalen.


Dit betekent:

1. Je hebt het recht om geen verklaring over je gedrag te geven.
Het is evenmin verboden. Je hoeft je niet te verontschuldigen voor je gedrag.

2. Je hebt het recht om van mening te veranderen.
Het is namelijk jouw mening. Je kan o.a. nadenken, rijper worden, iets horen of leren wat nieuwe ideeën geeft en dus veranderen jouw opvattingen.
Er is geen enkele reden om je daarvoor te verantwoorden. Jouw mening is iets van jou.

3. Je hebt het recht om fouten te maken of je te vergissen.
Fouten zijn ook jouw gedrag. Fouten zijn onvermijdelijk en zelfs gewenst!
Eén van de beste manieren om te leren is door fouten te maken.
Als je nooit fouten zou mogen maken, zou je voortdurend op je tellen moeten passen en altijd gespannen zijn.
Zou jij je goed voelen bij iemand die nooit fouten maakt? Kan ook niet.
Fouten maken is geen teken van zwakte, maar van menselijkheid. Iedereen heeft zijn beperkingen.

4. Je hebt het recht om iets niet te weten of niet te begrijpen.
De ene weet dit, de andere weer iets anders.
Zeggen: “ik weet het niet”, zal waarschijnlijk meer respekt afdwingen voor je eerlijkheid, dan dat men je minachtend zal bekijken.

Een heel belangrijke:
5. Je hebt het recht om onvolmaakt of zwak te zijn.
Dit is juist je kracht Toegeven dat je menselijk bent.
Je bent zoals iedereen : een feilbaar en onvolmaakt wezen. Je kan enkel proberen dingen goed te doen in plaats van volmaakt.
Als je naar volmaaktheid streeft, zul je altijd opnieuw teleurgesteld zijn, omdat je zal ervaren dat je telkens te kort schiet.

6. Je hebt het recht om “neen” te zeggen.
Als er iemand zou zijn, die dat kwalijk neemt, dan is dat iemand die jou tot zijn slaaf zou willen maken, nl. je zou dan in zijn opvattingen alles moeten doen wat hij vraagt.

Je hebt redenen om neen te zetten en dus zeg je neen.

Natuurlijk zal je ook vaak ja zeggen, omdat je daar dan redenen voor hebt. Je wil trouwens ook wel eens iemand een plezier doen. Maar als je niet neen kan zeggen, ben je geen vrije mens. Je moet zowel neen als ja kunnen zeggen. Jij bepaalt zelf wat je doet.



***Het is leerrijk eens na te gaan hoe vaak andere mensen, waarvan je vindt dat ze zelfverzekerd zijn, ook fouten maken, stuntelen én een niet-assertief gedrag stellen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

@ MEhans, dit is iets wat vrijwel iedereen weet die wel eens psychologische hulp heeft gekregen voor welk probleem dan ook. dat heeft geen bal met hoogbegaafdheid of hooggevoeligheid te maken. Ik vraag me dus af wat je met dit epistel wilt zeggen?
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi Mehans,
je onderschrift is mooi in theorie, maar oh zo moeilijk in uitvoering te brengen soms in de praktijk...niet iedereen is baas over zichzelf en zijn gevoelens...sommigen zijn gewoon zelfs totaal de voeling met hun eigen gevoelens kwijtgeraakt, als kind. Dit los van ME, he.

Mensen zeggen dan: je moet een knop kunnen omdraaien: bullshit...

Is MEHans trouwens een echte naam of is die gekozen in functie van ME???
I take one day at a time, unless they all attack at once.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

vlindertie schreef:@ MEhans, dit is iets wat vrijwel iedereen weet die wel eens psychologische hulp heeft gekregen voor welk probleem dan ook. dat heeft geen bal met hoogbegaafdheid of hooggevoeligheid te maken. Ik vraag me dus af wat je met dit epistel wilt zeggen?
Dan is dit voor diegene die geen psychologische hulp heeft gehad,
en niet iedereen is even assertief.

Bijgevolg kan ik me voorstellen dat hier personen meelezen die ook enige aansluiting
zoeken, maar die omwille van de sfeer die hier meestal heerst,
toch maar niet deelnemen aan posts.

Er zijn hier reeds dikwijls reacties geplaatst, die de grenzen van het fatsoen overschrijden,
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Oh oke. Het leek namelijk of het enkel voor begaafden was, maar ik denk dat het voor een ieder een goede richtlijn is om naar te leven. Je wordt er namelijk zelf een leuker mens van, zoals we laatst samen al hadden vastgesteld.
Het zou een mooi geboden lijstje zijn als begeleiding voor opvoeden van kinderen. Dan wordt de wereld er vast en zeker een stukje mooier van.

Het lastige bij grote groepen mensen met verschillende meningen is om iedereen in zijn/haar waarde te laten blijkbaar. Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt met de grenzen van het fatsoen overschrijden?
Er is een mooie psycholigische term voor mensen die zo zijn overtuigd va hun eigen gelijk, dat ze niet meer openstaan voor andere redenaties of beweringen hoezeer die ook waar zouden kunnen zijn. Men noemt dat dogmatisch. Dit komt vaak voor bij betweters en narcisten. Ik verzin het niet hoor, het komt uit een boek van Roos Vonk.
Juist het eens zijn over het oneens zijn is krachtig dunkt mij en in een groep kritisch blijven is helemaal zo gek nog niet.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik vind wat je geschreven hebt, heel positief en waar trouwens.

Wat vind je trouwens van wat ik geschreven had, soms discussieer ik graag, snap je? :wink:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
yaloutje
Beginner
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:49

Bericht door yaloutje »

Hooggevoelig ja.. ik heb toevallig een tijdschrift hier bewaard omdat daar een verhaal instond van een meisje dat hooggevoelig is en ik me erin herkende! Dusja.. ik denk idd wel dat er een verband kan zijn, grappig dat ik hier een topic over vindt.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Er zijn hier reeds dikwijls reacties geplaatst, die de grenzen van het fatsoen overschrijden
Daar kan ik wel inkomen. Brutaliteit is een kenmerk van hoogbegaafdheid maar daar heb je het vast niet over.
ME tast het centraal zenuwstelsel aan. CVS vindt zijn oorzaken in hormonale, neurologische, immunologische en andere essentiële disbalansen veroorzaakt door allerlei redenen.

Dat doet wat met het gedrag van een mens. Ze stoppen ons niet voor niets graag in het hoekje van de psychiatrie.
Aan de toon van de berichten van mensen, kan je echter vaak al opmaken hoe ziek en moe ze die dag zijn, of ze slecht geslapen hebben, welke klachten de bovenhand hebben, ...
De toon is als de klank van een muziek-instrument.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

karolien schreef:Hoi Mehans,
je onderschrift is mooi in theorie, maar oh zo moeilijk in uitvoering te brengen soms in de praktijk...niet iedereen is baas over zichzelf en zijn gevoelens...
Dat onderschrift is inderdaad niet zo simpel te verwezenlijken, maar is dat niet met zoveel zaken.

Ik vind alleszins dat het streven hiernaar momenteel belangrijk is,
ook op weg naar verbetering van mijn gezondheid.
Ik heb de voorbije paar jaren me beginnen realiseren
dat er maar 1 persoon weet , wat goed voor me is, en dat ben Ikzelf.

Ik overweeg steeds elke behandeling, medicijn of supplement dat me logisch lijkt.
Zoja, dan probeer ik het ook uit, maar als het niet goed aanvoelt, stop ik er ook mee.
Dit laatste kan je zowat vergelijken met een persoon die je ontmoet,
waar je instinctief aanvoelt of verdere conversatie al of niet aangenaam zal zijn.
sommigen zijn gewoon zelfs totaal de voeling met hun eigen gevoelens kwijtgeraakt, als kind. Dit los van ME, he.

Mensen zeggen dan: je moet een knop kunnen omdraaien: bullshit...
Dit is inderdaad ook volgens mij mogelijk,
hetzij door opvoeding, onderwijs, geloof, . . . enz.

Met als mogelijk gevolg dat men in zijn verdere leven meerdere verkeerde beslissingen neemt, en steeds meer gestresst raakt.
Ik zie dit trouwens als 1 van de belangrijke oorzaken van ME

En het terug leren voelen en op jezelf vertrouwen, zowel fysiek als mentaal, vraagt heel wat inspanning, maar op langere termijn kan je er alleen maar beter van worden.

En een knop omdraaien is inderdaad bullshit,
het is wel heel wat ingewikkelder.
Is MEHans trouwens een echte naam of is die gekozen in functie van ME???
En Mehans is 1 van mijn aliassen, vond dit hier wel passen
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Met als mogelijk gevolg dat men in zijn verdere leven meerdere verkeerde beslissingen neemt, en steeds meer gestresst raakt.
Ik zie dit trouwens als 1 van de belangrijke oorzaken van ME
Alle beslissingen die je neemt of hebt genomen, hebben een reden. Niets gebeurt zomaar. En stress is de oorzaak van alle ziekten, niet alleen ME.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Mehans schreef:

Met als mogelijk gevolg dat men in zijn verdere leven meerdere verkeerde beslissingen neemt, en steeds meer gestresst raakt.
Ik zie dit trouwens als 1 van de belangrijke oorzaken van ME
Stress kan de oorzaak zijn van CV, depressie, of burn-out, maar is geen oorzaak van ME.

Wel is het zo dat je door stress vatbaarder bent om ziek te worden, doordat je lichaam in disbalans raakt. Het is bekend dat je bij veel stress een verhoogde kans hebt op b.v. kanker, maar dat wil niet zeggen dat als je geen stress hebt je d'r lekker op los kan roken. Erfelijkheid, chemicaliën, zonlicht, voedsel e.d. veroorzaken kanker, of gewoon pech.

Nou ben ik vrij stress-vrij, ik kan me niet zo gauw ergens druk om maken. Ik denk altijd zo: Als er iets negatiefs gebeurt en ik kan er iets aan doen om het te veranderen, dan doe ik dat en hoef ik mij er niet meer druk om te maken. Kan ik er niets aan doen om het te veranderen heeft het dus geen zin om je er druk om te maken. Dus hoe dan ook ik maak me niet zo gauw druk.

Nou heb ik een partner die wel erg stress gevoelig is, en we zijn beide tegelijkertijd ziek geweest van een zeer zware 'griep'. We hebben samen 3 dagen met hoge koorts op bed gelegen, en daarna langzaam opgeknapt. D.W.Z. die stressvogel van een man van mij is opgeknapt, en ik (die zich niet zo gauw ergens over druk maakt) ben vanaf toen ziek gebleven.

Stress heeft invloed op je weerstand, zowel je lichamelijke als geestelijke weerstand.
Stress verhoogd dus de kans op een ziekte , maar is geen oorzaak.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mehans, we hebben qua denken toch een redelijke overeenskomst, zo te horen of te lezen... :D
I take one day at a time, unless they all attack at once.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

marlène schreef: . . . stress is de oorzaak van alle ziekten, niet alleen ME.
Van "alle ziekten" zou ik niet durven zeggen, wel "van heel wat ziekten".

Daarom is het voor mij logisch dat vooral ook die stress dient aangepakt.
Laatst gewijzigd door mehans op 23 aug 2011, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

yvonnevdp schreef: Nou ben ik vrij stress-vrij, ik kan me niet zo gauw ergens druk om maken. Ik denk altijd zo: Als er iets negatiefs gebeurt en ik kan er iets aan doen om het te veranderen, dan doe ik dat en hoef ik mij er niet meer druk om te maken. Kan ik er niets aan doen om het te veranderen heeft het dus geen zin om je er druk om te maken. Dus hoe dan ook ik maak me niet zo gauw druk.

Nou heb ik een partner die wel erg stress gevoelig is, en we zijn beide tegelijkertijd ziek geweest van een zeer zware 'griep'. We hebben samen 3 dagen met hoge koorts op bed gelegen, en daarna langzaam opgeknapt. D.W.Z. die stressvogel van een man van mij is opgeknapt, en ik (die zich niet zo gauw ergens over druk maakt) ben vanaf toen ziek gebleven.
De vraag is of in eender welke relatie ( kan ook vrienden onder mekaar, kind - ouder, . . . zijn )
beide partners op gelijke hoogte staan,

of dat 1 van de 2 meer het voortouw neemt,
Dan wordt die ander ONBEWUST beïnvloed in zijn keuzes
(bv. tegen eigen intuïtie in . . . )

en dit kan onbewust heel wat stress geven.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

@ Karolien:

is dit je echte naam ?

Of is dit een verwijzing naar het liedje van W. Alberti ? (Karolientje . . . . )

\:D/
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Plaats reactie