Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Persoonlijk denk ik dat hooggevoelige mensen eerder dan "normale" mensen door prikkels e.d. tot het nulpunt komen, wat vaak het begin is van ME/CVS (verminderde afweer door fysieke en mentale nulpunt=virus/pfeiffer/ontsteking/trauma=kans dat CVS "geactiveerd" wordt)
Ik denk ook in die richting. Ben zelf ook hooggevoelig.
Gebruikersavatar
mariabel
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 sep 2010, 13:39

hoogsensitief...

Bericht door mariabel »

topic samengevoegd. admin

ik ben nu een jaar ziek ..e n via allerlei trajecten ben ik mij nu bewust dat dingen , waarvan ik altijd dacht dat iedereen die had, nu bijzonder zijn..
waaronder nu vooral het extreem reageren op prikkels.. en krijg nu op 52 jarige leeftijd de diagnose hoogsensitief...ik zag altijd al heel veel.. als mensen naar de kapper waren geweest. een ring hadden..kon nooit leren met muziek erbij of zo. slapen zonder wekker.. etc.. en nu merk ik pas hoe moe ik word. maar ook werd. van alle prikkels..en nu ik zo moe ben ik ze niet meer kan filteren of zo..
snap nu ook waarom ik jaren terug altijd al zo moe was na een dag lesgeven. heel de dag geluiden.. prikkels van een klas kleuters...
en nu het vermoeden dat ik misschien wel ADD heb of zo...? vroeger kon ik nooit stilzitten en mindere concentratie..
erg bizar.. achter dingen komen waarvan ik dacht dat ik net zo was als anderen. nu horen dat dat niet zo is...
het is een bijzondere zoektocht..
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Hooggevoeligheid HSP

Bericht door mehans »

Samengevoegd. Louisa, moderator ME-gids.net

Ik ben nu bijna 2 jaar op zoek naar de oorzaak van mijn klachten, ik heb me dan in die periode ook lid gemaakt van een 5-tal zelfhulpgroepen, met het idee niet op te geven, vooraleer ik tevreden ben met een acceptabele verklaring.
Ik heb ook talloze lezingen gevolgd van die zelfhulpgroepen.

Vandaar dat ik ook veel geduld heb met de klassieke geneeskunde en dan ook de meeste voorgestelde onderzoeken en behandelingen momenteel accepteer en onderga.

Ik heb recentelijk een voordracht gevolgd over vermoeidheid en hooggevoeligheid.

Als ik nu de verworven informatie van de laatste 2 jaar naast mekaar leg en vergelijk, lijkt me op dit ogenblik deze laatste voordracht het meest interessant om verder op in te gaan, om samen met de klassieke geneeskunde, en met veel geduld, mijn klachten zoveel mogelijk op te lossen.

Hans
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Ik ben idd ook hooggevoelig en heb me/cvs.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

blossom schreef:Ik ben idd ook hooggevoelig en heb me/cvs.
ik was deze week nog op een praatavond van Hoogsensitieve Personen en

van de aanwezigen blijkt 30 % de diagnose CVS te hebben.

Na een 1/2 jaar mee te lezen merk ik hier ook dat velen gevoelig zijn

voor licht, geluid, drukte . . .
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Eressea schreef:Persoonlijk denk ik dat hooggevoelige mensen eerder dan "normale" mensen door prikkels e.d. tot het nulpunt komen, wat vaak het begin is van ME/CVS (verminderde afweer door fysieke en mentale nulpunt=virus/pfeiffer/ontsteking/trauma=kans dat CVS "geactiveerd" wordt). Maar goed, dat is mijn persoonlijke theorie, zonder ondersteunende feiten.
Ik ben tegen het linken van persoonlijkheidseigenschappen aan ziekten. Maar hier kan ik me dus wel in vinden. Hooggevoeligheid niet als rechtstreekse oorzaak, maar als kwetsbaarheid. Zoals er nog andere factoren je meer kwetsbaar kunnen maken.

Ik vind wel dat er veel negatief wordt gedaan over hooggevoeligheid, het is niet echt een diagnose, want het is geen ziekte.
Ik weet zelf ook zeker dat ik hooggevoelig ben. Kiné bevestigt dit, en leert me ook weer voelen (eng!). Ik zie het niet echt als last, maar als iets wat heel gewoon is voor mij. Heb mezelf niet anders geweten, dus... Moet gewoon nog bewuster leren omgaan met voelen, prikkels, rust etc. Ik had laatst dat ik op een keer enorm verdrietig werd door het zien van het gezicht van iemand, die volgens mij erg verdrietig was. Was in een groep mensen, en ik kon gewoon niet meer verder doen met wat ik bezig was. Terwijl het meisje zelf wel gewoon verder ging. Beter met zo'n dingen leren omgaan lijkt me handig. Maar dat ik me er bewust van was is al een eerste stap!
Gebruikersavatar
bpb
Vertaler
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:06
Locatie: Gorredijk

Bericht door bpb »

Ik heb net een QEEG onderzoek gehad. Hier kwam een zogenaamd 'low voltage'-profiel uit (en geen gewenning aan herhaalde prikkels). Gezien de diagnose ME/CVS had mijn psycholoog dit ook verwacht. Bij gezonde mensen(:roll:) duidt dit profiel op hooggevoeligheid.

Volgens hem is hooggevoeligheid (daarmee) een voorbeschikkende factor voor ME/CVS. Maar het is niet duidelijk of ik ook hooggevoelig ben (de 'symptomen' van hooggevoeligheid kunnen ook veroorzaakt worden door de ME/CVS).
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Mijn excuus als het antwoord al gegeven is maar ik heb niet alles gelezen gezien mijn concentratie en vermoeidheid. Maar mijn vraag is er een test om hooggevoeligheid te testen?

Groetjes,
Sterre
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

bpb schreef:de 'symptomen' van hooggevoeligheid kunnen ook veroorzaakt worden door de ME/CVS.
@bpb: heeft de psycholoog dit gezegd ?


@sterre:

Beantwoord iedere vraag al naargelang je gevoel je ingeeft. Antwoord met ‘ja’ als het in ieder geval enigszins voor jou opgaat. Antwoord met ‘neen’ als het niet speciaal of helemaal niet voor jou geldt.

Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.

Ik word beïnvloed door de stemmingen van anderen.

Ik ben nogal gevoelig voor pijn.

Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug
te trekken in mijn bed of in een donkere kamer of een andere
plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.

Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.

Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke
geuren, grove weefsels of harde sirenes.

Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.

Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.

Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.

Ik ben consciëntieus.

Ik schrik gemakkelijk.

Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.

Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen
weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen
(door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te
verplaatsen).

Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen
tegelijk te laten doen.

Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen
vergeet.

Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of TV-shows.

Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt.

Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn
concentratievermogen of mijn humeur.

Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.

Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en
kunstwerken en geniet daarvan.

Het vermijden van situaties die mij van streek maken of
overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.

Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word
gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties
veel minder zijn dan gewoonlijk.

Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of
verlegen gevonden.

Onderzoek en samenstelling door Elaine N. Aron



Als je veertien of meer vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, ben je
waarschijnlijk hoog sensitief. Als je slechts 1 of 2 vragen met ‘waar’
hebt beantwoord maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan
sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoog sensitief te noemen.

Informeer je dan zeker verder.

meer info op www.hspvlaanderen.be
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

mehans schreef:
bpb schreef:de 'symptomen' van hooggevoeligheid kunnen ook veroorzaakt worden door de ME/CVS.
@bpb: heeft de psycholoog dit gezegd ?


De hooggevoeligheid komt door de extreme hoeveelheid neurotoxines die veroorzaakt worden door de ME en het brein aantasten en beinvloeden. Het is dus secundair i.p.v. primair. De ME veroorzaakt de hooggevoeligheid en niet andersom.
Een psycholoog zal oorzaak en gevolg in dit geval altijd omdraaien, maar heeft dan ook geen kaas gegeten van de biochemie bij ME.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Uhhh? Ik moet bijna overal ja op antwoorden.
Dus dat is dan het teken dat ik hooggevoelig ben?

Groetjs,
Sterre
Gebruikersavatar
bpb
Vertaler
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:06
Locatie: Gorredijk

Bericht door bpb »

@mehans: yep. Hij zei het natuurlijk op een minder duidelijke, meer blabla manier, maar daar komt het op neer. Zoals ridder het zegt: de ME veroorzaakt dan de (symptomen van) hooggevoeligheid.

Overigens laat mijn psycholoog zich niet uit over de oorzaak en gevolg. De prikkels worden niet goed verwerkt en daar gaan we wat aan doen (mindfullness, hartcoherentie en neurofeedback).
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik ben altijd al hooggevoelig geweest.
Zo'n 10/12 jaar geleden kwam ik een artikel daarover tegen en dacht verhip...nu snap ik hem.
Ik reageerde als peuter/kleuter al anders/ heftiger.
Had ook veel problemen met bepaalde kleding/stoffen waar ik niet tegen kon.
Heftige reacties op medicijnen enz.
Mijn hoogevoeligheid was er dus al en is niet door de mogelijke CVS/ME gekomen.

Zelf vermoed ik een combinatie die mijn klachten hebben
veroorzaakt/verergerd:
Hoogegevoelig.
Jaren lange (ernstige) stress (nu nog)
Pfeiffer (op 17 jarige leeftijd)

Maar goed, ik ben geen expert.

Groetjes Aoife.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Wat Ridder zegt is idd correct, door de neurotoxines word je idd hooggevoelig,zeer gevoelig voor licht, allerlei prikkels,g eluid... maar andersom kan ook , volgens mij, dat hooggevoelige mensen sneller vatbaar zijn voor ME/CVS.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

De voorbije dagen besef ik dat niet alleen de fysiotherapie me vooruit helpt.

Maar doordat ik sinds een 6-tal maanden steeds meer contact leg met andere hooggevoeligen,
heb ik heel wat zelfkennis opgedaan,
antwoorden gevonden waarnaar ik reeds jaaaaren op zoek was.

En zo begin ik me ook beter in mijn vel te voelen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Plaats reactie