Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

mehans schreef: De vraag is of in eender welke relatie ( kan ook vrienden onder mekaar, kind - ouder, . . . zijn )
beide partners op gelijke hoogte staan,

of dat 1 van de 2 meer het voortouw neemt,
Dan wordt die ander ONBEWUST beïnvloed in zijn keuzes
(bv. tegen eigen intuïtie in . . . )

en dit kan onbewust heel wat stress geven.
Als iemand zich laat beinvloeden door keuzes van een ander, dan kan dat idd onbewust stress geven, dat ben ik helemaal met je eens.

Maar wanneer 2 individuen als partner samenleven hoeft dat niet te betekenen dat de keus van de een de ander beinvloed. Zelfs niet onbewust.

Indien je beide je eigen intuitie, je eigen gevoel en je eigen denken hebt, dan kan je pas je eigen zelf zijn. En belangrijk, de ander zichzelf laten zijn.

Het gaat vaak mis, en wordt stressvol als je van andere wilt dat ze je op een bepaalde manier zien. B.v. dat je aardig, leuk, succesvol, belangrijk, lief, gezellig, meegaand, perfect, sterk, enz, enz, gevonden wordt. Zo maak je zelf dat de keuzes van de ander jouw leven beinvloed.

Als je jezelf bent, en het dus niet belangrijk vindt hoe een ander jou ziet, zal je merken dat je vrij bent van die onbewuste stress waar je het over hebt.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

" Er zijn nu al meer dan 5000 wetenschappelijke publicaties die aantonen dat ME een organische basis heeft, met afwijkingen in de immuun-, neuro-, en gastro-intestinale systemen en dat ME door genetische en omgevingsfactoren beïnvloed wordt. "

Dit is een uitspraak van Kenny De Meirleir die hier te pas en te onpas word/ werd aangehaald
( althans het 1e deel over die 5000 publicaties, waar ik hier niet verder wil op ingaan ).

Het gaat me over:

" . . . dat ME door genetische en omgevingsfactoren beïnvloed wordt. "

Wat moet men hier allemaal onder verstaan ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Het gaat me over:

" . . . dat ME door genetische en omgevingsfactoren beïnvloed wordt. "

Wat moet men hier allemaal onder verstaan ?
Genetische factoren :
Ik heb ook de ziekte van Hashimoto (een auto-immuunziekte) en komt er in mijn familie meerdere (auto)immuunziekten voor. Dus misschien dat ik voor ME (een neurologische immuunziekte) genetisch meer aanleg heb.

Omgevingsfactoren:
Bacterien, virussen, toxines, voeding (allergie en intolleranties), overbelasting, slaapstoornissen.

Misschien iemand nog andere ideeen?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Zoiets, ja. De sterkte (of zwakte) van je immuunsysteem zal wel mede genetisch bepaald zijn zeker, en daarmee de kans om ME te krijgen dus groter of kleiner.


En andere belastingen zoals die Yvonne noemt zullen inderdaad ook weer hun tol eisen van het immuunsysteem, wat weer de kans om uiteindelijk ziek te worden weer vergroot.


Verder moet je dat niet zoeken denk ik.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Karolien is niet mijn echte naam, hoor, Mehans, grappig hoor... :D :D ik wens hier toch liever anoniem te blijven, je weet nooit wie mee komt lezen... :wink:

En jaren aan een stuk erg hoge stress kan zeker meespelen in het ontstaan van ziektes, waaronder zelfs kanker, en dus ook ME...
en zelfs verder: mensen die zitten met een onverwerkt trauma, ge zou ervan verschieten hoeveel energie dat kan opslorpen, en hoeveel meer vitaminen, mineralen ed daardoor verbruikt worden, zodat er chronische tekorten ontstaan, ...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Fleur schreef: . . . Omgevingsfactoren:
Bacterien, virussen, toxines, voeding (allergie en intolleranties), overbelasting, slaapstoornissen.

. . .
Mee akkoord, maar even goed kunnen daar ook

personen, situaties, trauma's . . . , die invloed hebben op je mentale gezondheid,

mee bedoeld zijn
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
carien
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2011, 17:34

Bericht door carien »

Ik las zojuist op de site van fibromyalgiesyndroom www.fibromyalgiesyndroom.nl ook nog andere zeer herkenbare eigenschappen, ikkon het eigenlijk alleen maar bevestigen, het klopt namelijk allemaal wel, helaas....
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Die eigenschappen die daar staan hoe komen ze daaraan? Is daar een onderzoek van?

Ik heb zelf geen fybro wel ME. Ik herken me ook veel in klachten die bij lyme horen en blijkbaar ook bij chronische qkoorts. Zouden die mensen ook geen nee kunnen zeggen?

Ik weet het niet hoor, ik vind het een hoog zwets-gehalte hebben. Mensen willen gewoon een oorzaak hebben en als die er niet is verzinnen ze er een. Bijna alle vrouwen rond de 30 die ik ken kunnen dit lijstje afstrepen denk ik.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Helemaal mee eens tanto. Al het onderzoek naar persoonlijkheidskenmerken bij verschillende ziekten draaiden op niets uit.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik las een paar jaar geleden, dat een internist (ik meen Auwerda die toen nog in het Zuiderzeeziekenhuis zat) stelde dat mensen met fibromyalgie problemen met de HPA-as hebben. Dat zijn drie belangrijke aansturingscentra. En veel mensen met ME hebben ook iets met de schildklier of de bijnierschors of de lichaamstemperatuur.

Een complementaire arts waarschuwde me dat ik deze term niet in het reguliere circuit moet gebruiken omdat het gangbaar is voor aandoeningen van een heftig type, in mijn woorden: dan ben je op sterven na dood. Zoiets als vroeger met ceoliakie geschermd werd: één hap van iets met gluten erin en je slaat tegen de grond van de pijn. Eet je de hele boterham zonder direct waarneembaar ongemak, dan heb je geen coeliakie en kan je gewoon gluten eten, je klachten zijn alleen maar aandachttrekkerij.
Als coeliakie via je darmwanden aangetoond kan worden, den is de schade al zó groot, dat je in de laatste fase verkeerd.

Diezelfde wetenschap heeft pas een paar jaar geleden schoorvoetend erkend dat baby's toch pijn kunnen lijden. Ze hebben al die tijd stijf en strak volgehouden dat baby's geen pijn kunnen lijden doordat hun zenuwstelsel nog incompleet is. Dus zeg maar dat baby's in dezen als vissen gezien werden: vissen hebben helemaal geen (herkenbaar) zenuwstelsel en daarom zouden ze geen pijn kunnen voelen. Nou, de meeste baby's komen huilend ter wereld en wie het leed in stilte draagt, krijgt klappen. Huilen is belangrijk omdat het de longen goed vult. En tegelijk doet dat goed pijn door het brandende zuurstof wat helemaal nieuw voor ze is.

Nou, ik heb het op deze warme zondag helemaal niet koud, maar ik loop nog niet met volledig blote armen en benen.
Plaats reactie