Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nina
Beginner
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:25
Locatie: Breda

Hooggevoelig en ME/CVS/FM?

Bericht door nina »

Hoi,

Ik heb ergens gelezen dat mensen die Hooggevoelig zin ook vaker last hebben van een syndroom zoals ME/CVS of Fibromyalie.

In mijn beleving is mijn geestelijke uitputting onder andere ontstaan door die hooggevoeligheid.
Ik ben snel overprikkeld door een te grote hoeveelheid mensen, muziek, scherpe geuren, geluiden, etcetera. Ook kan ik (soms te snel) de sfeer meteen proeven als ik ergens binnenkomt, al is het door datgene wat een persoon uitstraalt.. Ik prik snel door mensen heen die dingen niet menen, etcetera.

Ik kon verder op het forum niets hierover vinden, dus vandaar dat ik een topic heb gestart.

op www.hooggevoelig.nl is meer te vinden!

Deel hier de meningen/ervaringen!


Groetjes
Nina
Gebruikersavatar
justME
Actief lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:51

Bericht door justME »

Ik ben aardig gevoelig voor sfeer en heb ook een vrij goede intuitie, altijd gehad.
Maar last hebben van drukte overgevoeligheid en vermoeid raken door geluid, grote hoeveelheid mensen etc heb ik pas sinds ik de ziekte van pfeiffer en daaropvolgend cvs heb, daarvoor was ik een feestbeest en gezelligheids mens, die veel in dit soort situaties te vinden was....dit is allemaal behoorlijk teruggedraait.
Ik koppel dit dus niet aan hooggevoeligheid, al pas ik wel aardig in het profiel.
Ik vind dit soort dingen ook altijd dubbel, omdat ik in heel veel profielen wel pas en ik denk meer mensen, de scheidslijn is altijd moeilijk te bepalen, daarnaast heeft cvs/me (en/of andere ziektes/beperkingen) veel gevolgen naar je gedrag toe en kan dingen en gedragingen versterken.
Wie bepaald dat je hoogsensitief bent eigenlijk?
Gebruikersavatar
nina
Beginner
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 sep 2007, 16:25
Locatie: Breda

Bericht door nina »

Ik heb een aantal testen ondergaan bij een zieleknijpert :)

maar ik weet niet of iedereen die dit 'heeft' heeft gedaan..


Raar gezegd voor zover ik me kan herinneren heb ik het ook niet altijd gehad hoor, lijkt wel of dat 'antennetje' afgelopen jaren is gegroeid.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

volgens mij komt die hooggevoeligheid juist door de me/cvs en fybro
want het heeft iets met in de hersenen temaken
of ik moet het verkeert hebben ik merk het met alles voeding zeker iets met E nummers 621
ook met met medicijnen licht geluid en geuren
ook met bepaalde fruit soorten
dat is echt een me verschijnsel
alie
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

Bij mij is de gevoeligheid ook sinds de ME/CVS extreem geworden.
Reintje
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Bij mij ook. Eerder ging het wel.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Hehe, apart, ik zat er net over te denken om hier ook een topic over te gaan starten. Met name naar aanleiding van een boek van een zekere dr. S. Pfeifer (toepasselijke naam op dit forum :P), Hooggevoelige Mensen - Leven tussen gave en kwetsbaarheid. Geen aanrader om te lezen overigens, aangezien ik zeeeer kwaad ben geworden op zijn uitspraken dat CVS eigenlijk maar gewoon HSP zou zijn, en tussen de oren zou zitten, vergelijkbaar met depressie. Verder is het zeeer deprimerend, aangezien HSP-ers als persoonlijkheidsgestoorde, depressieve mensen worden neergezet.

Maar goed, even over het onderwerp... ik ben al vanaf zeer jonge leeftijd ontzettend sensitief. Ik voel dingen aan, maar het kostte me toen ook al ontzettend veel energie. Ik merk zelf dat het mijn ziekte kan verergeren, met name doordat sociale contacten enzo veel moeilijker (--> intensiever) zijn, en dat je snel overprikkelt bent. Wat dat betreft is het denk ik wel een groot nadeel om het met cvs er nog eens bij te hebben... Aan alle kanten dubbelop. Als het psychisch niet zo lekker gaat (bijv. ruzie met iemand ofzo), dan slaat het echt meteen terug op mijn gezondheid.

en om te checken of je het hebt, is eigenlijk een best wel simpele test... lees het boek van Elaine Aron (hoogsensitieve personen), en als je op elke bladzijde in gedachten "ja" zit te knikken, dan weet je genoeg :P En als je eenmaal weet hoe het in elkaar zit, dan herken je het ook bij anderen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Yep ook HSP, wat niet zo bijzonder is, dit is ongeveer tien procent van de bevolking naar ik meen., men zegt sociologisch nu dat de huidige jonge generatie steeds meer HSP is.
De ladder van Boeddha, klimmend tot hoger niveau: of de extreme beelden en geluidenstorm van nu?
Herken wel dat je door hoge sensitieve prikkels in ervaren dodelijk moe kunt zijn.
Net als een bepaalde alertheid: er is bijvoorbeeld niets wat mij ontgaat/ ontging.
Maar om het met elkaar te verbinden lijkt mij niet direct logisch persoonlijk!
Simpel omdat ik "in gezondheid" eenzelfde soort antenne had het weer los te laten in eigen energie.
Arjen

P S wel een mooi topic by the way
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Interessant onderwerp ja, iets om over na te denken, of juist een heel bekend punt.
Zover ik weet ben ik ook al mij hele leven zeer sensitief. Merk dit bij alles, ben snel verdrietig bij alles wat met leed te maken heeft.
Heb dan wel geen leuke jeugd gehad, maar werd altijd meteen verdrietig bij kritiek. Kan er niet tegen wanneer iemand pijn en verdriet heeft. Wordt verdrietig wanneer ik een verkeerde keuze heb gemaakt, al is het maar iets kleins. Voel me vaak onmachtig, zoek altijd naar oplossingen, wil altijd iedereen helpen die in nood zit.
Mij valt ook alles op, elke verandering.
Bij verschillende onderzoeken is sensitief ook uitgekomen.
En dit alles is inderdaad heel vermoeiend. Daardoor ga je ook meer op je tenen lopen, je wilt niemand verdriet doen en alles zo goed mogelijk doen.
Ik merk dit ook bij mijn dochtertje op, zij is ook erg sensitief. Wordt zelfs verdrietig als haar lollie van het steeltje af gaat!(vanavond gebeurd) Zij ziet ook alles, de kleinste details, veranderingen, al heel jong zelfs.
Wie weet of dit met ME te maken heeft, ik zelf denk wel.
Dit punt is bij mij de reden, waarom ik altijd over mijn grenzen heen ging.
En wie weet, krijgen je hersenen zoveel te verwerken, eigenlijk werken ze constant hierdoor, dat je daardoor ME creërt.
Ik ben ook het type dat geen uitknopje aan het hoofd heeft, die stomme hersenen zijn altijd aan de weer!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Ik ben wel altijd gevoelig geweest en had mensen snel door, maar ik had tot ik ziek werd ook altijd heel veel energie.

Wel kan ik nu minder hebben, maar dat komt door de verminderde energie en doordat je als ME/CVS-patiënt (in mijn optiek) nu eenmaal vaker blootstaat aan kritiek in de media en van je omgeving. Ik vergelijk het vaak met kleine kinderen die moe zijn; dan zijn ze ook snel huilerig en kunnen ze weinig hebben.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hey Chavon,

Zo klinkt het zo "negatief" persoonlijk ben er ik erg gelukkig mee, scheelt mij letterlijk en figuurlijk veel kopstoten in vertrouwen en of wantrouwen.
Probeer er eigenlijk mee te zeggen: zie de gift die het met zich meebrengt: maar scherm en of leer jezelf er ook mee afschermen: jezelf niet weg te geven, énkel dóórgeven is genoeg:)
Arjen
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Eén op de vijf mensen is hooggevoelig ( op gebied van meer horen, zien, voelen, ruiken, proeven) en één op de vier mensen gevoelig. De kans dat je in die hoek zit is dus vrij groot. Hooggevoeligheid is aangeboren. Hooggevoeligheid kan ook leiden tot het sterker reageren op medicijnen, voedingsmiddelen, inentingen etc.

Een hooggevoelig persoon ontvangt veel meer en sterkere signalen uit de omgeving (b.v. emoties en stress van anderen, geluiden) dan niet hooggevoelige personen. Daardoor hebben de hersenen van een hooggevoelig persoon meer signalen te verwerken en raakt deze persoon sneller overprikkeld. Hooggevoelige personen zijn vaak intelligent, invoelend, intuïtief, creatief, nauwgezet, plichtsgetrouw, gewetensvol en doorzetters.

Bij hooggevoeligheid worden de eigen emoties en de emoties van anderen en omgevingsinvloeden intenser ervaren. Het kan een bron zijn van informatie, maar het kan je ook overspoelen en je uit je evenwicht brengen.
Door het intenser dingen ervaren dan anderen kun je je zwakker gaan voelen dan anderen en dat is niet zo goed voor het zelfbeeld. En dat verzwakt je weer meer.
Het is heel belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en de eigen grenzen goed aan te leren geven.

Ik ben altijd al hooggevoelig geweest. Maar door het krijgen van ME ben ik na mijn herstel erachter gekomen dat hooggevoeligheid bij mij al mijn hele leven een rol speelde. Maar bij ME was mijn incasseringsvermogen veel kleiner geworden en kon ik er niet meer omheen. Tijdens het lezen van het boek van Elaine Aron over hoogsensitieve personen vielen veel puzzelstukjes op hun plaats. ( Al vind ik het boek soms wat overdreven.)

Ik heb nog geen mens met ME in levende lijve ontmoet ( waarvan ik wist dat ze het hadden ) die niet hooggevoelig is. Dat kan natuurlijk zo zijn omdat ik me meer tot hooggevoeige mensen aangetrokken voel.

Opmerking: volgens mij spelen er bij ME en FM meer dingen dan alleen hooggevoeligheid een rol.

Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

hoi Arjen,

het heeft ook positieve kanten ja. Ik prik gauw door mensen heen, heb heel vaak voorgevoelens.
Ok, maar ik weet dat het bij mij vooral veroorzaakt, dat ik gauw teveel input op een dag heb gehad. Gewoon, omdat mijn hersens constant bezig zijn.
Dit is gewoon zwaar vermoeiend en ik weet zeker dat dit invloed heeft gehad, bij het krijgen van ME.
En eerlijk is eerlijk, wie heeft erg graag ME? Ik in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

Toen ik laatst bij dokter Vermeulen was liet hij mij ook die vragenlijst invullen. Ik ben het niet maar dat wist ik al.
Maar hij doet daar dus onderzoek naar in de relatie tot ME/CVS. Hij denkt namelijk (als ik het goed onthouden heb) dat bij hoogsensitieve mensen de vermoeidheidsklachten voor een groot deel daardoor zouden kunnen komen.
Hij wil dat dan testen door die mensen de fietstest te laten doen want mensen die moe zijn "in hun hoofd" voelen wel degelijk die vermoeidheid maar hun lichaam reageert op de fietstest als een normaal persoon.
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Hey Chavon zoals ik het nu lees, ervaar ik alsof je het als "de oorzaak" van je ME benoemt.
Ken veel mensen met HSP zonder ME :idea: .
Poog eens te kijken dat die altijd bezige hersenen ook hun ontspanning krijgen, :wink: hoe: dat is voor eenieder een eigen manier: maar een voorbeeld: lost het voor nu het probleem op als ik er maar over door blijf malen: nee dan laat ik los etc.
Train je hersenen als de jouwe en niet andersom, jij leid jouw leven! :wink:
Arjen
Arjen: fight for live
Plaats reactie