ME en corona (vaccin)

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ME en corona (vaccin)

Bericht door plassterk »

Ik zelf voel me prima met een mondkapje, afgeplakte mond, terwijl ik redelijk ingespannen schoonmaak.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ME en corona (vaccin)

Bericht door rie »

plassterk schreef:Orgaanschade laag. of je meter is stuk of je hebt dat mondkapje ver achter in je keel gepropt en half ingeslikt, anders is een waarde van 70% niet te verklaren.
Pardon? Het is een officiële meting door de longarts. En wel degelijk te verklaren
Gast

ME en corona (vaccin)

Bericht door Gast »

Rie,heeft de longarts dan ook kunnen verklaren hoe je aan deze lage saturatie komt? Ligt het aan de longen zelf? En als dat zo is moet je dan niet aan de zuurstof?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ME en corona (vaccin)

Bericht door plassterk »

Wat is jouw saturatie als hartpatient Brandy? Ik heb er eigenlijk geen verstand van. Ik kan alleen 70 niet als optie vinden op google. De meeste uitleg gaat tot 80 orgaanschade, noodsituatie.
Gast

ME en corona (vaccin)

Bericht door Gast »

Ik vind een saturatie rond de 70 ook extreem laag,maar heb zelf ervaren dat ik,bij vaatspasmen een saturatie van 77 had,weliswaar gedurende korte tijd,maar dan had ik ook enorm veel pijn..In het verleden vaak ritmestoornissen,en dan krijg je bij een saturatie rond de 91% ook zuurstof in het ziekenhuis toegediend..Bij een ander onderzoek van enkele dagen een gemiddelde saturatie van 91%,wat ik ook kon meten. Tijdens eerste coronagolf toch maar een nieuwe saturatiemeter gekocht,maar beide geven zelfde meting aan.Wel kan koude vingers en zelfs nagellak de meter onbetrouwbaar maken.Ook kan bij hartoverslagen de hartslag afwijken,meestal omdat de meter dit dan niet goed kan meten,dus een hartslag van 40 bij hartoverslagen klopt dan niet, dit is dan gewoon 80 Ik begon de saturatiemeter weer te gebruiken omdat ik bij een wandeling hartoverslagen voelde,bij doorlopen na korte tijd pijn,en dan zie ik dat de saturatie achteruit loopt. Voor mij dus een duidelijk verhaal,bij inspanning( hogere hartslag)iets zuurstoftekort,bij doorlopen wordt dit erger en dan dus de pijn.Helaas is dit chronisch,maar met meer vaatverwijdende medicatie kan ik het wel iets beter volhouden,dus inspanning altijd afwisselen met rust.. en niet te veel willen,maar ook niet te weinig want dan achteruit gang... Vandaar mijn vraag ook aan Rie, dan moet ze toch ook veel pijn ervaren bij zo'n lage saturatie,en is ze dan niet gebaat met zuurstof? Wat doet de longarts hieraan?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ME en corona (vaccin)

Bericht door plassterk »

Tjeetje Brandy, dat er ook nog eens bij. Bij gewoon lopen. Dus dan ben je best wel een heftige hartpatient.
Ik heb ook weleens bietensap en citruline of argenine als vaatverwijdende supplementen gebruikt, maar nooit wat van gemerkt.
Pas goed opjezelf in coronatijd.
De vaccinatiebereidheid onder de bevolking stijgt. 82% was het laatste wat ik hoorde. Misschien kun je dit jaar weer veilig mensen ontmoeten.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ME en corona (vaccin)

Bericht door rie »

brandy schreef:Ik vind een saturatie rond de 70 ook extreem laag,maar heb zelf ervaren dat ik,bij vaatspasmen een saturatie van 77 had,weliswaar gedurende korte tijd,maar dan had ik ook enorm veel pijn..In het verleden vaak ritmestoornissen,en dan krijg je bij een saturatie rond de 91% ook zuurstof in het ziekenhuis toegediend..gang... Vandaar mijn vraag ook aan Rie, dan moet ze toch ook veel pijn ervaren bij zo'n lage saturatie,en is ze dan niet gebaat met zuurstof? Wat doet de longarts hieraan?
Metingen so wie so bij mij extreem. Ook vermindering bloedstroom naar hersenen bij test extreem verminderd, heel ver boven 25%. Zuurstof is inderdaad heerlijk. Pijn is extreem, al vele tientallen jaren. Maar dit gaat wel aardig off-topic: me en corona vaccin
Gast

ME en corona (vaccin)

Bericht door Gast »

@plassterk, bedankt voor je antwoord,ik doe zeker voorzichtig,helemaal omdat ik een uithuiswonende zoon heb die ook een chronische ziekte heeft..Bietensap heb ik ook eventjes gebruikt,een tip van een sport fysiotherapeut,maar vond het vreselijk vies.Bij mij speelt het probleem in de vaatjes in het hart, het hart is voor 90% afhankelijk van deze vaatjes om het werk goed te doen nl. rondpompen van zuurstof.Heb wel als complicatie ook longembolien gehad
@Rie, bedankt voor je antwoord, niet off topic ,je bent nu eenmaal kwetsbaarder dan gezonde mensen,en je wilt goed geïnformeerd zijn.Bij jou is het dus ook een zuurstof probleem,maar ,ligt het dus aan de longen?Ik denk dat je pijnklachten dan ook komen van zuurstoftekort. Ik heb ook dagelijks last van de pezen rond gewrichten,bij schouders,ellebogen enz . Is erger geweest,zelfs zenuwpijn,waarvoor ik nog steeds medicatie gebruik.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

ME en corona (vaccin)

Bericht door semma »

Bij gewone artritis-pijn helpt moringa-poeder. Het is een multi die eiwitten bevat die je normaal niet binnenkrijgt. Blad van een subtropische boom. Mag niet verhit worden.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

ME en corona (vaccin)

Bericht door plassterk »

He bedankt Semma. Ik ben altijd geinteresseerd in Super Foods en moringa kende ik eigenlijk nog niet. Het ziet er wel gezond uit.
Daarbij ben je een bron van misinformatie ik corrigeer het graag. Bijna het eerste wat ik lees als ik het google:
As a superfood, moringa definitely has a wide range of qualifications, but as protein powder, it’s nowhere near the best candidate for the job.
Het zit vol met vitamine en mineralen, maar met 2 gram per 100 gram eiwitten, lijkt het bij moringa helemaal niet om de eiwitten te gaan. Meestal maakt het lichaam ook zijn eigen eiwitten uit aminozuren. Mocht je specifiek de naam van een eiwit hebben dat in Moringa zit en door ons lichaam gebruikt kan worden en niet door het lichaam zelf gemaakt kan worden. Hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

ME en corona (vaccin)

Bericht door rie »

ik gebruik zelf extreem veel extra eiwitten. En dat lijkt mij ook een goed idee bij het voorkomen van complicaties van de vaccinaties en corona (om weer on topic te zijn :) )
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

ME en corona (vaccin)

Bericht door semma »

Plasterk, je bent nog al eens aan het fantaseren op basis van wat ik post. Je mag dus naast mij ook goed jezelf in de gaten houden. Ik heb niet gezegd dat het een enorme eiwit-boost is. Alleen gezegd dat het breder dan normaal is qua eiwitten.
Gebruikersavatar
jan85
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2021, 02:32

Quercetine

Bericht door jan85 »

Ik ben het ermee eens dat voedingssupplementen kunnen helpen. Ik neem dagelijks vitamine d, b12 en zink in (met dank aan https://www.flinndal.nl/vitaminen ) Ik heb ook onderzoek gedaan online naar Quercetine en lees dat zeker helpt. Er is veel voeding is waar Quercetine al in zit, zoals het onderstaand (gemiddeld per 100 gram): - kappertjes (235 mg)- Carobvezel (60 mg)- Dille (55 mg)- Koriander (53 mg)- Rode ui (32 mg)- Radicchio (32 mg)- Waterkers (30 mg)- Boekweit (23 mg)- Boerenkool (23 mg)- Appels (19 mg)- Cranberries (15 mg)- Zwarte pruimen (12 mg)- Zoete aardappel (10 mg)(met dank aan: www.ahealthylife.nl). Dus ik vraag me af of het nodig is om dit als extra supp in te nemen?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Quercetine

Bericht door semma »

Wie eet er regelmatig 100gram dille?
Natuurlijk bedoel je combinaties hiermee, maar niet iedereen kan alles verdragen, betalen, of wat ook.

Ik heb een tijdje zoete aardappel gegeten. Prima eten, maar duur en het kwam òf uit Egypte òf uit de VS. Zag het niet in de biologische variant (geen biowinkel in de buurt, waar het ongetwijfeld nóg duurder is). Wat uit de VS komt en niet bio is, is waarschijnlijk een Monsanto-produkt.

Ik doe alle supplementen in overleg met de complementaire arts.
Over B12: wie een B#-vitamine neemt, moet daarbij ook een B-complex nemen. Dat is niets nieuws: wie wegens bloedarmoede ijzer en foliumzuur slikte op doktersrecept, dus ijzer ben Bzoveel, kreeg daar ook vitB-complex bij. Tegenwoordig moet je dat soort dingen zelf komen, want zelfzorgmiddel geworden.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Quercetine

Bericht door brad »

Jeetje, wat een discussies. Saturatie, Dunning-Kruger effect, vitamines en weet ik wat nog meer.
Vitamines gaan echt niet helpen tegen corona. Back on topic: er is een onderzoek nog onder peer review dat suggereert dat de vaccinaties die er nu zijn niet gaan helpen tegen de varianten uit zuid Afrika. Dat is echt zorgelijk. Het is tot nu toe wel zo dat de kans dat je corona overleeft als 50 plusser 99,5 procent is. En als 70 plusser 95,5 procent (CDC).

Dalingen van saturatie is bij meer ME-patiënten bekend en onverklaard. Meestal krijgt de meting en apparatuur de schuld. Abnormaal lage saturatie zie je ook bij Covid patiënten. Dokters verbazen zich erover dat mensen zulke lage zuurstof waardes kunnen hebben en nog rustig kunnen praten en lopen.
Je kan jezelf de vraag stellen of saturatie meting wel betrouwbaar is. Men meet immers het HB in het bloed. Dat zegt niets over de zuurstofopname en afgifte van de zuurstofmoleculen aan het weefsel.
Plaats reactie