ME en corona (vaccin)

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ooit is het griepvaccin afgeraden voor ME. Aangezien ik vrijwel nooit influenza gehad heb, zie ik geen reden voor de griepprik.

Covid-19 is door een corona-virus. Er zijn verschillende van bekend, zoals de SARS-ziektes, maar ook gewone verkoudheden. Het muteert bovendien zeer snel, zodat elk vaccin er nog vaker naast zal zitten dan de griepprikken.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

semma schreef:Ooit is het griepvaccin afgeraden voor ME. Aangezien ik vrijwel nooit influenza gehad heb, zie ik geen reden voor de griepprik.

Covid-19 is door een corona-virus. Er zijn verschillende van bekend, zoals de SARS-ziektes, maar ook gewone verkoudheden. Het muteert bovendien zeer snel, zodat elk vaccin er nog vaker naast zal zitten dan de griepprikken.
Dat wist ik niet. Weet je ook waarom het griepvaccin werd afgeraden voor ME? Ik neem hem nooit daar niet van. Maar je lichaam krijgt wel een belasting te verwerken....

Maar een Corona virus bestond toch altijd al hoorde ik? Ja ik zag dat er in Engeland en nu in Nederland ook een mutatie gaan de is van het Corona virus.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

[/quote]Er zijn verschillende van bekend, zoals de SARS-ziektes, maar ook gewone verkoudheden. Het muteert bovendien zeer snel, zodat elk vaccin er nog vaker naast zal zitten dan de griepprikken.

Dit is echt nog helemaal niet bekend. Vooralsnog werken de vaccins.
Ook is het zo dat veel klachten die patiënten rapporteren na vaccinatie niet worden erkend als bijwerking. Dat betekent dat je gewoon mee doet aan een groot experiment.
[/quote]

Maar geldt dit niet nog veel meer voor de ziekte. De nieuwe ziekte corona is ook een groot experiment. Het lijkt heel veel bijschade te kunnen verrichten. 1 op de 7 is na zoveel maanden nogsteeds niet de oude. Mijn buurvrouw ruikt en proeft na 4 maanden nog steeds niets. Als je moet kiezen tussen geef mij de ziekte of het vaccin. Wat kies je dan? Je bent toch vrij slecht in wiskunde en statistiek of ontzettend logisch zwakbegaafd als je voor het virus kiest.

Je laat anderen de vaccinatie zetten zodat het normale leven weer zijn gang kan gaan. Zelf neem je het niet vanwege het risico. Slim, maar ontzettend egoistisch. Je noemt dit free-riden. Mee profiteren op het werk en de inspanning van anderen. Dit is trouwens ook waarom mensen niet in ME geloven. Mensen hebben een ingeboren wantrouwen tegen mensen, aangezien het evolutionair een slimme strategie is om anderen het vuile werk te laten opknappen. Bewust of onbewust. Zolang er niet met medische test te bewijzen valt hoe moe we zijn, zullen we ook niet echt geloofd worden.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Oke dat ging even verkeerd met die quotes
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

sterre schreef:
semma schreef:Ooit is het griepvaccin afgeraden voor ME. Aangezien ik vrijwel nooit influenza gehad heb, zie ik geen reden voor de griepprik.

Covid-19 is door een corona-virus. Er zijn verschillende van bekend, zoals de SARS-ziektes, maar ook gewone verkoudheden. Het muteert bovendien zeer snel, zodat elk vaccin er nog vaker naast zal zitten dan de griepprikken.
Dat wist ik niet. Weet je ook waarom het griepvaccin werd afgeraden voor ME? Ik neem hem nooit daar niet van. Maar je lichaam krijgt wel een belasting te verwerken....

Maar een Corona virus bestond toch altijd al hoorde ik? Ja ik zag dat er in Engeland en nu in Nederland ook een mutatie gaan de is van het Corona virus.
Covid-19 is een nieuwe afwijkend vorm in de reeks bekende corona-virussen. Daarom werd er zo raar begonnen door het RIVM, dat zelf beweerde dat er eigenlijk niets aan de hand was.

Het was dubben met aanraden of afraden, wegens theoretische voor- en nadelen. Denk bijvoorbeeld aan de geringe energie en het moeizame herstelvermogen.

Maar je weet hoe vaccins werken? Je krijgt iets ingespoten dat uit twee componenten bestaat: levende of dode delen van te bestrijden bacteriën en prikkelstoffen (daarvoor dienen dus die afgeleiden van kwik en aluminium). Je geprikkelde immuunsysteem reageert daarmee wat sneller of zo op die ingebrachte entstoffen.
Maar wat als je immuunsysteem niet zo goed meer werkt? Of als het onverwachte sprongen maakt?
Er zijn wel groepen bekend die voor vaccinaties afgeraden moeten worden wegens bekende ongewenste reacties, o.a. mensen met het syndroom van Down.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Semma; dat vind ik dus een eng ding. Ons immuunsysteem werkt niet echt goed dus wat gaat het doen als je een vaccin ingespoten krijgt? Kan je lichaam het aan of krijg je juist schade en dan hou ik het nog mild. Ik vind het echt wel een dilemma. Ik sta in ieder geval niet voor in de rij. Eerst eens rustig alles bekijken en afwegen. En ja om Covid te krijgen lijkt mij ook vreselijk maar het zijn toch echt afwegingen.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Het immuunsysteem van oude mensen werkt ook minder goed. De angst is juist dat het niet aanslaat op de vaccinatie waardoor er geen immuunrespons is en ze dus ook niet immuun worden. Dat zou ook bij ons ME-ers het geval kunnen zijn. Verder heb ik er niet over gehoord. Als het immuunsysteem goed aanslaat ben je misschien voor onbepaalde tijd meer moe, aangezien alles energie kost. Je krijgt in ieder geval geen corona van het vaccin.

Ik weet het niet Semma, maar bijna alles wat je schrijft lijkt niet waar. Ik hoef maar even te googlen om erachter te komen dat vaccinaties wel worden aangeraden bij het down syndroom en zelfs het hepatitis B vaccinatie als extra. Het was ook niet echt bekend wat Covid 19 nu was. China hield informatie achter over de dodelijkheid en het aantal besmettingen. Je had ook nog SARS toen in Hong KOng, 20% dodelijk, maar gelukkig alleen besmettelijk indien ziek. Je hebt nog MERS het kamelen corona virus, heel dodelijk bij de mens. Covid 19 is ontdekt eind 2019 en er zijn nog zeven andere die de mens kunnen infecteren.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Pfff vind het wel ingewikkeld worden wat is nu allemaal waar en niet waar?
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Dat blijft voor iedereen ingewikkeld. Succes ermee :?
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zeg dat! Dankjewel jij ook!
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Bericht door brad »

plassterk schreef:
Er zijn verschillende van bekend, zoals de SARS-ziektes, maar ook gewone verkoudheden. Het muteert bovendien zeer snel, zodat elk vaccin er nog vaker naast zal zitten dan de griepprikken.

Dit is echt nog helemaal niet bekend. Vooralsnog werken de vaccins.
Ook is het zo dat veel klachten die patiënten rapporteren na vaccinatie niet worden erkend als bijwerking. Dat betekent dat je gewoon mee doet aan een groot experiment.
[/quote]

(guote) Maar geldt dit niet nog veel meer voor de ziekte. De nieuwe ziekte corona is ook een groot experiment. Het lijkt heel veel bijschade te kunnen verrichten. 1 op de 7 is na zoveel maanden nogsteeds niet de oude. Mijn buurvrouw ruikt en proeft na 4 maanden nog steeds niets. Als je moet kiezen tussen geef mij de ziekte of het vaccin. Wat kies je dan? Je bent toch vrij slecht in wiskunde en statistiek of ontzettend logisch zwakbegaafd als je voor het virus kiest.(guote) plassterk


Aan corona overlijden 1 tot 2 procent van de patiënten aldus de deskundige. Bijna allemaal ouder dan 70 of tachtig jaar. Ik ken enkele mensen die gelukkig weer helemaal hersteld zijn van corona. En ook enkele die helemaal geen klachten hebben . En een paar die zeer ziek zijn geworden.

Daarnaast weet ik van iemand die zijn dochter narcolepsie heeft overgehouden aan de Mexicaanse griepprik. Zij is 1 van de duizenden. Ik vrees dat sommige wel een cursusje statistiek en wiskunde kunnen gebruiken. De meest gerapporteerde bijwerking van het corona vaccin is vermoeidheid. Pfff, nou daar weten wij alles van.

Het zijn trouwens de patiënten met een heftige en sterke immuunreactie die overlijden of ernstig ziek worden door corona. Kunnen ze meten in het bloed.

Tja, wat moet je doen als ME-patiënt wel of niet vaccineren. Het blijft een dilemma. De meeste ME-patiënten leven al in een soort van quarantaine. Denk dat dat momenteel de beste strategie is.
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Bericht door brad »

[/quote]je laat anderen de vaccinatie zetten zodat het normale leven weer zijn gang kan gaan. Zelf neem je het niet vanwege het risico. Slim, maar ontzettend egoistisch. Je noemt dit free-riden. Mee profiteren op het werk en de inspanning van anderen. Dit is trouwens ook waarom mensen niet in ME geloven. Mensen hebben een ingeboren wantrouwen tegen mensen, aangezien het evolutionair een slimme strategie is om anderen het vuile werk te laten opknappen. Bewust of onbewust. Zolang er niet met medische test te bewijzen valt hoe moe we zijn, zullen we ook niet echt geloofd worden.[/quote]

Wie bedoel je hiermee Plassterk? Ik lees dit nergens terug in de reacties.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Een tijdje geleden hadden ze het erover dat als 60% van de bevolking zich zou laten vaccineren, dat dat voldoende zou zijn.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Hoi Brad, ja dat van die narcolepsie is natuurlijk verschrikkelijk. Maar je bedoelt duizenden gevallen over de hele wereld toch? In Nederland zijn er 20 gevallen gemeld en 1 miljoen kinderen geprikt met dat vaccin. De finnen schatten dat 1 op de 18400 kinderen narcolepsie kregen. Dus 31 miljoen shots in totaal, maakt maximaal 1684 kinderen maar zeker minder, aangezien veel kinderen 2 shots kregen en dus niet 31 miljoen kinderen zijn gevaccineerd.

Worden die ouderen niet gewoon opgegeten door het corona virus en gaan juist de jongere mensen die doodgaan, dood aan een te heftige immuunreactie? Ik weet dat niet. Het lijkt mij sterk dat juist die oudjes in staat zijn tot een heftige immuunreactie. Maar ik weet dat niet zeker.

Wat ik bedoelde met dat verhaal is dat je eigenlijk de morele verplichting hebt dat vaccin te zetten. Ik weet niet of zieke ME patienten die jarenlang door iedereen genegeerd zijn die verplichting hebben. Maar je zou kunnen zeggen dat uit naam van een goed functionerende samenleving en de bescherming van zwakkeren iedereen die vaccinatie moet zetten. Verder geen discussie. Een eeuwige lockdown is ook niet wat we willen toch?
Gebruikersavatar
brad
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:40

Bericht door brad »

Dag Plassterk,

Even jouw cijfers en het immuunsysteem buiten beschouwing gelaten.

Jij gaat ervanuit dat vaccinatie de oplossing is. En veilig is. Ik betwijfel dat. Daarnaast is nog niet bewezen of dit vaccin beschermend is tegen de varianten die nu ontstaan. De Afrikaanse- en Engelse variant.

Net als bij de griep moet je steeds nieuwe vaccinaties ontwikkelen. Dit zou met corona ook het geval kunnen zijn. Al lopen de wetenschappers nu al voor de troepen uit om te zeggen dat dit vaccin ook tegen de varianten helpt. Mmm, dat is nog helemaal niet onderzocht. Merkwaardig.

Ook wordt er niet gekeken of mensen die al corona gehad hebben en goede antistoffen hebben überhaupt nog wel gevaccineerd moeten worden. En zo ja, wat zijn de bijwerkingen in deze groep? De viroloog zegt doodleuk: 'ach, dan krijgen deze mensen lekker een dubbele portie.'

Is het moreel om mensen op basis met de kennis van nu massaal te gaan enten?

Jouw vermeende aanname over ME-patiënten -dat zij uit een soort wroeging, omdat zij genegeerd zijn door de medische wereld- dan maar geen vaccinatie zouden nemen vind ik kortzichtig en beledigend. De meeste ME patiënten kunnen zelf heel goed de overweging maken om zich wel of niet te laten vaccineren.

Het kan ook zo zijn dat bepaalde mensen de negatieve effecten van vaccineren niet willen lezen en horen om zichzelf zo moed in te spreken om die prik toch maar te nemen. Terwijl ze zich bewust zijn dat het altijd een risico blijft. Stel je voor dat je vermoeidheid als bijwerking kado krijgt. Of erger een allergische reactie. Aangezien de meeste ME-patiënten deze aanleg hebben.

Om het een en ander in wetenschappelijke zin te kunnen zeggen zouden we vaccinaties per groep moeten onderzoeken. ME-, reuma- en kankerpatiënten etc...

Maar zulk gedegen onderzoek is niet gedaan.

En eeuwig duurt de lockdown niet. Spaanse griep verdween na een paar jaar.

Wat ik me wel altijd afvraag is waarom mensen die zich laten vaccineren zich zo druk maken om mensen die dat niet doen. Je bent immers zelf toch beschermd.

En laten we open blijven naar elkaar. Maar niemand kan de een of de ander zijn mening opdringen onder een morele vlag. Ook moraliteit is subjectief.

Overigens ben ik niet tegen vaccineren en overweeg het zelf wel te doen in een later stadium.

Maar wel op basis van de vectortechniek.

Fijne dag!
Plaats reactie