Ervaringen met dr. Coucke?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Ervaringen met dr. Coucke?

Bericht door agnes »

Tot voor kort had ik nog nooit van dr. Coucke gehoord. Iemand adviseerde mij het boek "De CVS mythe" van hem te lezen. Ik heb het nu te leen van de bibliotheek en het is heel interessant. Hij wordt door officiële instanties dwarsgezeten begrijp ik, maar gaat toch door.
Weet iemand of er in ME/CVS land mensen zijn die zijn visie onderschrijven?
Ik ben medisch totaal niet onderlegd en voor mij is het dus allemaal nieuw, maar het klinkt heel logisch wat hij zegt.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Er zijn wisselende ervaringen met Dr. Coucke. Hier lees je er verschillende:
https://www.me-gids.net/Forum-viewtopic ... oucke.html

In hoeverre andere artsen zijn visie onderschrijven, weet ik niet, maar toch wel tot op zekere hoogte.

Hier nog een artikel n.a.v. zijn boek:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zi ... oucke.html
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Bedankt Zuiderzon! Interessant om te lezen.
Gebruikersavatar
teunie
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 20 jan 2013, 11:19

Bericht door teunie »

Vond het een interessant boek al schiet Coucke volgens mij door. Kan me wel vinden in zijn uitgangspunt dat achter ME/CVS vaak andere ziektes schuilgaan. Dat wordt bevestigd door recent onderzoek waarbij een groot deel van een onderzoekspopulatie met de diagnose CVS inderdaad andere ziektes bleek te hebben. Volgens mij is het advies om in te delen op subgroepen van de GR-raad een eerste stap maar heb niet het idee dat dat al actief wordt toegepast zodat het nog steeds een ratjetoe is van allerlei klachten, bijkomende ziektes, gradaties van ernst variërend van op bijna 100% functioneren tot letterlijk niks meer kunnen (verdragen).

ME/CVS is helaas in NL vooral gebruikt om mensen als 'lastige' patiënt weg te zetten en niet serieus te nemen met als gevolg een dossier vol onzin en vooroordelen dat elke nieuwe arts onder ogen krijgt en altijd sporen nalaat. Ook al zijn ze wel van goede wil, want die zijn er ook. Het beste zou zijn iedereen als individu vanaf nul opnieuw te diagnostiseren.

Hoe staat het trouwens met dat GR-advies? Er zou toch allang een brief van de minister moeten zijn?
Gebruikersavatar
ronald.be
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 okt 2014, 14:34

Bericht door ronald.be »

Ik ben een aantal jaren bij Coucke geweest. Persoonlijk was het niet zo een goede ervaring. De cortisol heeft me zeker geen goed gedaan en het was ook de periode dat ik het meest achteruit ben gegaan.
Maar je moet alles relativeren. Als de behandeling werkt is het top dokter, als het tegenvalt is het een slechte dokter. En misschien had ik dezelfde achteruitgang gehad bij andere of zonder dokter.

Persoonlijk vind ik Coucke niet serieus genoeg. Hij lacht alles weg en ik ben een vrij serieus persoon. Ik had het daar soms wat moeilijk mee.

Hij had ook een foutieve diagnose gesteld bij mij. Dan is natuurlijk de vraag of het een foutieve analyse is of meer een case die zijn gelijk bewijst. (ook al werd ik alleen maar slechter)
Zulke dingen kunnen we toch nooit te weten komen.

Ik zou zeggen probeer het maar blijf ook niet te lang hangen als het niet werkt. ik had vroeger moeten stoppen.
Plaats reactie