onbegrip in een relatie

Uw kind, uw partner, een familielid of kennis heeft ME? U kan er hier over praten of vragen stellen.

Moderator: Moderators

JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Is meteen goede graadmeter... Ik stelde dat destijds ook voor, het huis was te klein, ik werkte al parttime, ik kon dat toch best.... Zucht. Ik had toen al moeten zien dat het goed fout zat.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Anjac
Beginner
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2011, 11:39

Bericht door Anjac »

Hoi allemaal,

Mijn advies is om ook echt minder te gaan werken. Ik werkte altijd 4 dagen totdat ik Fibromyalgie en CVS kreeg. Ik werk nu ongeveer een half jaar 3 dagen per week. Ik ben voor 1 dag in de week ziekgemeld. Soms is 3 dagen nog teveel maar het scheelt al enorm. Op de dagen dat ik werk weet ik gewoon dat ik svaonds plat lig en niks kan doen. Maar op de dagen dat ik vrij ben probeer ik wat tijd en engerie te vinden om leuke dingen te doen. En dat is echt heerlijk. Je leeft maar 1 keer dus probeer ook nog van de leuke dingen te genieten en niet al je energie in je werk te stoppen. Ik heb 4 jaar een relatie en woon nu 1,5 jaar samen en gelukkig kan mijn vriend er goed mee omgaan. Maar wel vervelend om andere verhalen te lezen. Lijkt me erg moeilijk.

Anja
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

@ lies Bij het lezen van jouw bericht heb ik één opmerking , je schrijft
"Door te gaan werken, probeer ik zo goed als mogelijk deel te nemen aan de verwachtingen van onze maatschappij "

Wat zie jij als "verwachtingen van de maatschappij"??? Laat één ding duidelijk zijn , als je de signalen van jouw lichaam negeert en doorgaat en je crasht dan zal "die maatschappij" er niet zijn voor jou ! Hoe moeilijk het ook is je moet in de eerste plaats voor jezelf opkomen en zeker trachten om de energie die je nog hebt te bewaren ! Ik weet niet of je werkgever openstaat voor flexibele werkuren of minder werken zodat je ook meer tijd hebt om te recupereren. Wat jouw relatie betreft , als hij echt van jou houdt dan moet hij ook begrip tonen !
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

marlène schreef:Het is niet OK om te moeten overleven na je werk. Dit moet je bespreken met je arts. Je hebt recht op een leven. Leg hem uit welke gevolgen de ziekte heeft op je leven en je privé-leven dus dat er niets meer overschiet.

Je arts moet ingrijpen want het zal van kwaad naar erger gaan. Je zal je reserves nog meer gaan uitputten en je partner die het nu al niet begrijpt, kan het dan misschien helemaal niet meer trekken. Deze ziekte is niet te vatten, zelfs niet voor begripvolle partners.

Jij moet dringend gaan praten met je arts.
Dit vind ik in jou geval momenteel ook het beste
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Dag Lies,
Ik zit met hetzelfde probleem als jou. Ik werk momenteel 3,5/5de. Dit is ongeveer het enige dat ik nog kan doen. Daarbuiten heb ik dus niet veel energie meer voor andere dingen. De resterende tijd gaat naar slaap inhalen en huishoudelijke taken. Ik weet ook dat ik beter minder zou werken zodat er meer tijd is voor mijn partner en hobby's. Probleem is de financiën. Ik weet ook niet hoe lang ik dit nog vol houd. Ik ben op onderzoek hoe ik kan besparen en zo vanaf 2012 zou kunnen minderen met werken. Ik zou je aanraden ook op onderzoek te gaan want 4/5 werken is echt wel heel veel.
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

CVS is naar en ook voor de partner, maar je belooft toch in goede en kwade tijden trouw aan elkaar. Mijn man heeft zich recentelijk van mij laten scheiden. Hij zegt dat het niet kwam doordat ik ziek was, maar ja zo voelt dat niet. Ik ben ook heel vaak blijven werken (aantal uur per week, maar meer dan goed was denk ik) en zoveel als mogelijk sociale dingen blijven doen, omdat je zo graag wilt meedoen in maatschappij, dat ook van je verwacht wordt, het ook financieel nodig was enz. enz., maar ik voelde me daardoor zo ziek en uitgeput meestal dat ik daardoor thuis niet altijd de leukste was en te moe om dingen te doen in huishouden. Ik houd erg veel van hem. Ik had nooit verwacht dat mijn man zou vertrekken. Dan had ik zoveel liever minder gewerkt en droog brood gegeten enzo en hem nog gehad dan dit........
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik herken het, mijn ex hield ook vol dat hij me geloofde. Tot de bom barstte en hij zich liet gaan. Toen kwam de aap uit de mouw. Nou liever er vanaf hoor dan bij iemand zijn die je niet gelooft!!!
Het is zo belangrijk om jezelf te kunnen zijn... Zonder verdediging waarom je iets niet kunt.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Yoyo; wat vreselijk voor je! :cry:

Mij is dat ook gebeurd, toen ik net ziek was ben ik binnen een paar maanden gedumpt door een man. Vreselijk vond ik dat...daardoor ben ik zelfs 13 jaar geen relatie meer aangegaan. Tot vrij recent wel weer, dat is echter door andere redenen door mezelf uitgemaakt.

Maar ik moet wel zeggen dat een relatie me ook eigenlijk wel teveel is. Nu ik weer alleen ben merk ik dat. Ik ben vorig jaar het hele jaar niet eens naar de tandarts e.d. geweest. Maar goed, dan is het ook maar net wat voor soort relatie je hebt. Je moet elkaar wel vrij kunnen laten en ook je eigen gang kunnen gaan en niet altijd alle aandacht voor elkaar hoeven te hebben. Maar in een prille relatie is dat toch iets waar nog balans in moet komen en waar je samen uit moet komen.

Voor mij voorlopig even geen relatie, al voel ik me wel nogal alleen...
Sociale contacten blijft moeilijk, ik weet nooit van te voren hoe ik me voel, dat blijft een grote handicap :?
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Nymf,

Ik weet als geen ander hoe vermoeiend een relatie is of kan zijn....
Destijds heb ik de relatie verbroken omdat ik het veel te vermoeiend vond / vind.

Het zou erg fijn zijn als ME/(cvs) zou worden erkend als lichamelijke ziekte, dan hoef je tenminste niet continue uit te leggen aan je partner dat je bepaalde activiteiten niet kunt uitvoeren omdat je lichamelijk en geestelijk helemaal op bent...

Laat die XMRV/MLV-bom maar vallen, ik heb genoeg van relaties die telkens kapot gaan vanwege onbegrip en ontkenning van de ernstig invaliderende ziekte ME/(cvs), dat is zoals ik het ervaar, kan misschien een beetje hard klinken maar dat boeit mij niet (meer na 16 jaar invaliderend ziek en nergens geloofd en erkend te worden!)
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Nee hoor vgzm, is helemaal niet te hard vind ik.

Maar...waar gaat de bom vallen? Mij maakt het trouwens niet uit waar, ik heb het toch al! :) :) :)

Alleen liever niet bij mijn moeder in de buurt :)
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Lieve Nymf,

Ik bedoelde natuurlijk barsten, met dank aan ME-brainfog en ME-geheugenproblemen :(
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

Het zou voor alles helpen als ME/CVS wordt erkend. In relatie, ook relaties met vrienden, in je studie/werk, enz.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Mijn schoonmoeder zei het gisteren treffend: "ook al zou je het verzinnen dan zou er nog serieus naar je geluisterd moeten worden. Jij ervaart die klachten!"
(lieve schoonmoeder he? :lol: )
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

Dat is inderdaad een hele lieve schoonmoeder!!
Gebruikersavatar
marnavik
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2014, 18:11

onbegrip in relatie

Bericht door marnavik »

Hoi,
Tuurlijk is er onbegrip in de relatie, als je zelf je lijf al niet begrijpt, hoe moet dit dan voor je partner zijn....
CVS is een rot ziekte, maar zorg ervoor om zoveel mogelijk positief en blij te zijn. Is voor de partner en voor jezelf echt leuker.
En ga minder werken als het je zo zwaar valt. Dit moeten volhouden gaat je opbreken. Er hoort ook nog een leven naast je werk te zijn, hoe klein ook met CVS. Anders ga je er zelf aan onderdoor en ben je straks je gehele baan kwijt maar ook nog eens je partner.

Groetjes van een mede patient.
Plaats reactie