De zorgen van een partner

Uw kind, uw partner, een familielid of kennis heeft ME? U kan er hier over praten of vragen stellen.

Moderator: Moderators

JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

De zorgen van een partner

Bericht door JannekeB »

Hoe kun je je partner helpen als deze zich zorgen om je maakt?
Hij is bang dat ik door te weinig beweging minder lang zal leven en/of achteruit zal gaan. Hij is bang dat als ik eenmaal met de rolstoel op pad ga, dat het begin van het einde zal zijn.
Hij bedoelt het reuze lief en is echt bezorgd, ik weet echter niet hoe ik daar op moet regeren. Ik wil zijn zorgen wegnemen, al besef ik heel goed dat er een kern van waarheid in zijn woorden zit.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Ik denk dat je hier best 'realistisch' positief op reageert.
Dat 'doemdenken' zeker niet goed is. Natuurlijk moet je elkaar en jezelf niks wijsmaken, maar er is niet gezegd dat het allemaal achteruit zal gaan.
Ik ken bv. iemand die haar rolstoel niet meer nodig heeft, na jaren gebruik.
Positief blijven is de boodschap !

Anderzijds denk ik dat elke partner van iemand die chronisch ziek is, zich wel zorgen maakt. Daar kan je nooit helemaal onderuit.
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Ik heb ook gemerkt bij mijn partner dat ook hij tijd nodig heeft om aan de situatie te wennen. Ook voor hem is het een aanvaardings- en verwerkingsproces. Hij vind bv een electrische scooter een brug te ver en voorlopig heb ik er dus nog geen. Hij moet er even aan wennen denk ik, dat was ook zo met de rolstoel. Ondertussen ga ik me al eens verder informeren om te kijken of een scooter echt goed voor me zou zijn of dat ik het toch beter bij een rolstoel houd. Net als mijn partner heb ik ook tijd nodig om te wennen.
Ik denk dat zolang je blijft praten er heel veel goed komt!
Gast

Bericht door Gast »

de rolstoel is juist belangrijk omdat je op die manier weer onder de mensen komt, uitstapjes maakt etc
ik word hierdoor NIET DEPRESSIEF, en dat is veel erger dan die rolstoel,onder een depressie lijdt het gezin ook onder, ik niet alleen
een scootmobiel is een aanrader, want dan ben je ONAFHANKELIJK, ook zo belangrijk
echt duidelijker kan ik het niet uitleggen....
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik ben heel blij met mijn scootmobiel. Idd het maakt je onafhankelijk.
Ik kan zelf de boodschappen doen, zelf naar de bieb.
Of als het mooi weer is en ik wil er even uit gewoon een ritje maken maakt niet uit waar heen en dan even lekker op een terrasje zitten, heerlijk.
Gebruikersavatar
maxi
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 13 jan 2011, 14:09
Locatie: Limburg

CVS en partner

Bericht door maxi »

Ik heb 10,5 jaar een relatie, waarvan ik ruim 7 jaar ziek ben. De laatste twee jaren is mijn gezondheid steeds verder achteruit gegaan.
Ik ben inmiddels mijn baan kwijt, heb nauwelijks sociale contacten en kan geen hobby's meer uitoefenen. Mijn partner zegt dat we in voor en tegenspoed bij elkaar blijven, maar er zijn veel dingen veranderd.
Geen telefoontjes meer of briefjes tussendoor, gesprekstof wordt minder, doordat ik niets meer te melden heb en de leuke dingen zijn voor mij te vermoeiend.. We ondernemen samen niets meer en hij gaat steeds meer zijn eigen weg. Hij gaat steeds vaker avonden en in het weekend overdag weg. (sporten) Ik snap dit wel ,maar word hier verdrietig en onzeker van. Steeds vaker is de spanning in huis te snijden en voel ik me schuldig als ik weer eens tot niets in staat ben. Dit put mijn laatste restje energie volledig uit.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

De zorgen van een partner

Bericht door Henny »

JannekeB schreef:Hij is bang dat ik door te weinig beweging minder lang zal leven en/of achteruit zal gaan. Hij is bang dat als ik eenmaal met de rolstoel op pad ga, dat het begin van het einde zal zijn.
.
Ongeacht of die angst terecht of onterecht is, verandert er bar weinig aan de situatie. Angsten en zorgen kosten erg veel energie en geven stress. Onderzoek hoe realistisch het is, welke oplossingen je wilt.

Mijn mening:
Door een rolstoel ga je hoogstwaarschijnlijk niet minder bewegen, maar kom je eerder meer buiten en beleef je leukere dingen. In mijn ogen hele belangrijke dingen om langer te leven of een hogere kwaliteit van leven te beleven.


Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

De zorgen van een partner

Bericht door vlindertie »

Bij ons is het precies andersom. Mijn partner neemt het allemaal zoals het is en dealt met elke situatie zoals die zich voordoet. Hij wil juist dat ik in die scootmobiel ga, maar ik weet het nog niet. Wel me laten overhalen tot rolstoel en daardoor kom ik meer buiten met hem. Kei gezellig.
Hij vindt het voornamelijk sneu voor mij, maar lijkt er zelf niet erg onder te lijden.
Ik heb daar veel bewondering voor en heel veel steun van. Ik heb daardoor ook geleerd aan sommige dingen wat minder zwaar te tillen.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gast

De zorgen van een partner

Bericht door Gast »

vlindertie,

mijn man is precies zo! hij zegt ook: het is gewoon niet anders!
maxi,

misschien moet je toch aan je partner uitleggen wat je dwars zit
ook mijn man gaat wel eens alleen weg, en dat gun ik hem ook van harte
maar kun je niet eens samen ergens naar toe? of is dat te vermoeiend voor je?
sinds ik een rolstoel heb, en later ook een scootmobiel, is het gemakkelijker om eens weg te gaan
als het lekker weer is bijv. met de scoot, hij op de fiets
slecht weer, eens naar een museum rolstoel mee
filmpje kijken savonds...
maar je moet het idd alllemaal wel kunnen volhouden, heb zelf ook hele tijden alleen maar op de bank gelegen, toen lukte dat ook allemaal niet, en dat is best zwaar
sterkte ermee
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De zorgen van een partner

Bericht door marlène »

hey maxi

Heel erg pijnlijk soms en hier is het net zo. Ieder zijn leven. Mijn man heeft zijn eigen vrienden en ik de mijne inmiddels. Laat de pijn en spanning (verwijten, verdriet, ...) los en maak er het beste van.
Blijf interesse tonen in wat hij doet (werk en vrije tijd) en hopelijk op een dag kan je weer een deel samen doen.
Oh ja, een lief briefje in zijn jaszak of een sms doet menig mannenhart kloppen.

Sommige mannen gaan (deeltijds) lopen om overeind te blijven ...

Chronisch ziekzijn vergt veel van een koppel, het is een leerproces.

Lieve groeten,

Marlene
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

:oops: Niet op de datum van de posts gelet en alleen op de eerste gereageerd.

@ Maxi,

Sterkte met de situatie.

Welke dingen/dingetjes kunnen jullie wel samen doen waar je allebei van kunt genieten?

Het blijft altijd confronterend als je partner dingen buiten de deur doet die jij niet kunt doen. Anderzijds is dat ideale rusttijd om voor een ander moment energie te sparen.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Mijn vriend is vanmorgen voor 8 dagen vertrokken naar de wintersport, en wat had ik graag mee gegaan, maar wat gun ik het hem ontzettend om even een weekje weg te gaan. even ontspannen, lol hebben, nieuwe mensen ontmoeten en geen rekening hoeven houden met mij :) . Voor hem is de situatie ook moeilijk en hij klaagt niet en neemt het ook zoals het komt, maar het blijft moeilijk.

En toch geniet ik met hem mee en voelt het hoe gek het misschien ook klinkt ook een beetje als mijn vakantie. Ik was fanatieker in het kijken naar de sneeuwhoogtes en weer ter plaatse. Wordt al enthousiast als ik zie dat daar het hele weekend erg zonnig wordt en hoop dat de sneeuwkwaliteit daar dan wel redelijk goed onder blijft. Omgeving en pistekaarten op internet bestuderen, ik heb gewoon meegedaan met de voorpret :) En ik hoop zo ontzettend dat het een hele leuke week wordt en ik af en toe enthousiaste smsjes van hem krijg, dan geniet ik mee (had net de eerste sms al binnen dat de reis voorspoedig verloopt).

En wie weet kan ik volgend jaar weer mee :)

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Als ik een toverstokje had, toverde ik iedereen samen en gezond.
Hartverscheurend om sommige dingen te lezen...
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Mijn vriend vindt het heel moeilijk om zonder mij te genieten, en dus alleen ergens naar toe te gaan. Terwijl ik zoiets heb van: geniet nou maar lekker! Doe de dingen die je leuk vindt, wat je mij kunt doen is een cadeautje, een extraatje.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
paradox
Beginner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 okt 2010, 11:16

Bericht door paradox »

@Janneke

Dan kun je tegen je vriend zeggen dat je MET een rolstoel vaker met hem leuke dingen samen kunt doen!!
Plaats reactie