"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

Interessante thread, met dank aan vgzm:
http://www.nu.nl/gezondheid/2832870/ms- ... senen.html
''In de medische wetenschap gaan we er nu van uit dat MS een ziekte van het immuunsysteem is, waarbij het immuunsysteem zich tegen het brein keert. Wij draaien het om. In de hersenen gaat het mis. Dat het immuunsysteem ontregelt, is daar een gevolg van'', vertelt Jeroen Geurts, neurowetenschapper aan het VUmc en een van de auteurs van het artikel.
(Even apart topic van gemaakt)
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/De-We ... 9e15a740d6

DWLD met Jeroen Geurts over hersenonderzoek.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door josje15 »

dank je wel Lu, ga het lezen en kijken :-D
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

Interessant om deze hypothese te onderzoeken idd.
Ik blijf voorlopig van de school ontregeld immuunsysteem -> herseninflammatie -> verdere ontregeling...
Maar blijkbaar heeft hij bewijs dat dit mogelijk een niet juiste benadering is...
We zullen zien, ik snap zijn denkwijze wel goed, maar hoop dat hij ook meer naar overeenkomsten tussen MS, ME, Aalzheimer, schizofrenie kijkt.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door marcog »

Allemaal leuk dit soort piet praat maar kom eens met bewijs. Al die beweringen en verschillende hypothesen je wordt er MOE van... :-)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

In ieder geval beter dan in details blijven hangen en niet weten waar je het zoeken moet. Zoals de meeste artsen er nu in staan. En juist bij het uitblijven van gewenste behandelresultaten is het belangrijk ook andere opties te onderzoeken.
En je kunt pas iets onderzoeken wanneer je een duidelijke onderzoeksvraag hebt, een hypothese.
Of heb jij een beter idee?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door marcog »

Ja, artsen moeten niet voor hun beurt praten en lopen te filosoferen. In de wetenschap telt enkel bewijs. Er bestaan zoveel hypothesen als mensen, ik kan er zelf ook een paar verzinnen. Maar wat hebben we daaraan?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

Dit is een hoogleraar die sprak, als er iemand moet onderzoeken dan is hij het toch wel? Of wie dacht je dan dat er onderzoek deed?
En ook als je wetenschap beoefent, moet je eerst een hypothese hebben, een model, en dan onderzoek doen om te kijken of het klopt. Je kan niet als een kip zonder kop ergens beginnen.
En wat er nu juist vooral ontbreekt, zijn mensen die het veld overzien en van alle losse onderzoekjes een geheel kunnen maken. Daar is deze man oa mee bezig.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door asje »

      Quote:
''In de medische wetenschap gaan we er nu van uit dat MS een ziekte van het immuunsysteem is, waarbij het immuunsysteem zich tegen het brein keert. Wij draaien het om. In de hersenen gaat het mis. Dat het immuunsysteem ontregelt, is daar een gevolg van'', vertelt Jeroen Geurts, neurowetenschapper aan het VUmc en een van de auteurs van het artikel.
Dat is ook hoe Dr Kurk over ME dacht. De hersenen slaan op tilt ahw, na te grote belasting door infecties ea zaken.

@marco Hoe denk jij dan dat het werkt, wb wetenschap??
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

Ik ben benieuwd of dr Kurk's mening hieromtrent voorspellende waarde had...

Ik heb nog enige moeite met deze gedachtengang, omdat de aandoening vaak start met een infectie dat weer reactie van het immuunsysteem oproept. En ook om de resultaten met rituximab. Dit lijken mij eerder aanwijzingen dat het bij het immuunsysteem start en hierdoor ook in stand gehouden wordt...? Maja, niks uitsluiten natuurlijk.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door asje »

Het zou kunnen dat het immuunsysteem dan overbelast is en vervolgens de hersenen op tilt doet slaan, Rituximab helpt het immuunsysteem en daarmee alles? Voor mij is beide mogelijk.
Life smells...
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door kaki »

Interessant Lulu

Zou mooi zijn als dezelfde onderzoekers die MS bestuderen zich ook zouden richten op ME. Er zijn zoveel overeenkomsten.

Je weet nooit als je afwijkingen vindt of ze een gevolg zijn van iets of de oorzaak zelf.
Het meest logische lijkt mij toch dat het immuunsysteem reageert op een infectie (bacterie/virus) in de hersenen... maar misschien blijft het immuunsysteem reageren terwijl de infectie al weg is.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door annac »

asje schreef:Het zou kunnen dat het immuunsysteem dan overbelast is en vervolgens de hersenen op tilt doet slaan, Rituximab helpt het immuunsysteem en daarmee alles? Voor mij is beide mogelijk.
Zo denk ik er ook over. Kip kan lichaam zijn vanwaaruit de ontstekinkjes door het lichaam woekeren en in de hersenen dus ook terecht komen en daar hun infectieuze ei leggen.

Of kip zit in de hersenen die het lichaam belemmert in het bestrijden van infecties waar het mee te maken krijgt, daarmee ontstekinkjes/eitjes legt die door het hele lichaam dolen.

Hans Klein zou daar zo maar eens opheldering over kunnen verschaffen.

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... rt-45.html

Zie ook vooral Louisa's verwijzingen naar twee Labyrint video's. Mijn zoon gaat misschien wel contact met Klein zoeken. Maar aangezien hij in boven genoemde video op een moment liet vallen dat het heel wat van de patienten vergde om aan een onderzoek mee te werken vraagt het bezinningstijd.
Gebruikersavatar
marcog
Actief lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 13 mei 2014, 13:55

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door marcog »

asje schreef:
      Quote:
''In de medische wetenschap gaan we er nu van uit dat MS een ziekte van het immuunsysteem is, waarbij het immuunsysteem zich tegen het brein keert. Wij draaien het om. In de hersenen gaat het mis. Dat het immuunsysteem ontregelt, is daar een gevolg van'', vertelt Jeroen Geurts, neurowetenschapper aan het VUmc en een van de auteurs van het artikel.
Dat is ook hoe Dr Kurk over ME dacht. De hersenen slaan op tilt ahw, na te grote belasting door infecties ea zaken.

@marco Hoe denk jij dan dat het werkt, wb wetenschap??
Pfff.. jeetje, ik heb meerdere ideeën over de oorzaak van ME. Maar dat de hersenen de boosdoener kunnen zijn is zeker een reële optie. Er bestaat immers een interactie tussen het immuunsysteem en de hersenen. Het kan dus 2 kanten uit. Ik denk dat bij ME het gehele lichaam in een soort overdreven aanval stand staat, ook het immuunsysteem.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

"MS ontstaat wellicht in hersenen"

Bericht door lulu »

Maar een autonoom op hol slaan van het immuunsysteem komt ook voor bij andere chronische aandoeningen, zoals reumatische artritis, een auto-immuunaandoening.
Hoewel, dit is ook te behandelen met een chip met neurostimulatie welke de immuunrespons beïnvloedt...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie