"Medische wetenschap blijkt kwakzalverij"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

plassterk schreef:Vers van de pers. http://www.economist.com/news/leaders/2 ... goes-wrong

Onderschrijft het toch meer dan ik dacht. Helaas. Toch ben ik het op veel punten meer bellaductrux oneens. Helaas even geen tijd erop in te gaan. Ik luister de economist altijd als podcast.

Hoi Plassterk,

Ik ben benieuwd!
Ook geduldig hoor.

Ik zeg ook niet dat alle wetenschap per definitie ondeugdelijk zou zijn, maar het werkt naar mijn mening ook vaak, door hoe bv de subsidiering geregeld is, fraude in de hand. De status die iedere wetenschappelijke vinding hier toegedicht krijgt is inhoudelijk vaak discutabel.
Ik ben blij met het internet, want hierdoor zijn er al heel wat koppen gerold, doordat nu het een en ander gecheckt kan worden.

Het internet is trouwens ontstaan vanuit de wetenschappelijk wereld (universiteiten),
en dat zal op termijn de waarheidsvinding van de wetenschap bloot gaan leggen. Wellicht ook de motivering voor het gekozen wetenschappelijke pad, maar momenteel probeert men de wetenschappelijke bevindingen juist zoveel mogelijk te verbergen voor het gewone publiek. Of men laat heel selectief het een en ander bewust wel door.
En de wetenschap is door de geldstromen aardig manipuleerbaar, men onderzoekt vooral wat (financieel-economisch) gewenst is.
Op een enkele gepassioneerde onderzoeker na

Ongetwijfeld zit er een aanzienlijk verschil in de diverse wetenschapsdisciplines; de exacte zullen iets minder fraudegevoelig zijn (alhoewel?), maar met name de kant die alles in psychosomatische oorzakelijkheid wenst te duwen is daar extreem gevoelig voor, waarschijnlijk onder hoge geldelijke en politieke druk.

Ontwikkelingen die mij aan het denken zetten........

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

asje schreef:Wetenschap is mensenwerk, dus gaat er van alles mis om verschillende redenen zoals hierboven ook beschreven, dat kan niet anders. Ik zag eens een uitzonderlijk interview bij de VPRO met ik meen dat hij Sir Williams heette, de top van de top van de wetenschap. Hij zei dat plm 10% van alle onderzoeken wetenschappelijk zuiver zijn; de andere 90% maakt fouten in 1- de onderzoeksvraag, 2- de onderzoeksmethode en 3- de conclusies.

We moeten dan ook niet de fout maken in wetenschap 'te geloven'; dat is ook een contradictio in terminis. Zonder wetenschap zouden we héél weinig weten, maar we moeten ook weten dat veel niet veel zegt en dat de tijd het uiteindelijk zal uitwijzen.

Hoi Asje,

helemaal mee eens!
Zal die Sr Williams nog eens checken, die vind ik wel interessant......

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Je zou kunnen zeggen dat de psychiatrie een pseudo-wetenschap is, op de biomedische school na die er ook is. Dus ja, daar komt wsl de allermeeste onzin uit.

Ik heb 'm tot nu toe niet gevonden op I., hij blijft zoals dat gaat met de echte top vrij onzichtbaar, dat de VPRO een interview kreeg was zéér uitzonderlijk en gebeurde in een auto onderweg ergens naar toe. Denk dat het eerder via de VPRO te achterhalen is. Ik ben ook niet helemaal zeker van zijn naam maar dacht wel dat 't deze was.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik was hier aan het zoeken en kwam alleen een oude, nièt al te beste aflevering over ME tegen, 2001 (ik was boos dat ze er toen pas aandacht aan schonken terwijl het al veel eerder zoveel in de media kwam - en dan nog slecht ook. Ze wilden hun vingers niet branden denk ik). Voor wie benieuwd is, klik op tv-archief, op pag 1 vind je 't.

Wetenschap 24 - Noorderlicht
www.wetenschap24.nl/nieuws.html‎

Twee goeden en twee kwakzalvers.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Wat een smerig, ziek menneke is die van der meer toch. Een arrogante blaaskaak en lelijke paddekop. Hij mag dit lezen hoor, graag.
En die houdenhove lult maar raak, met z'n wollige nonsens.

Maar nu weer over betere zaken, waar is kurk gebleven? En die leuke onderzoekster van Brussel, wat was haar naam? Kan je nagaan, in 2001 waren ze even ver als nu, en de ellende incl. financiële gevolgen blijft maar doorgaan door het ontbreken van fatsoenlijk onderzoek.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
elias
Actief lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 12 okt 2012, 20:00
Locatie: Gelderland

Bericht door elias »

lulu schreef:Wat een smerig, ziek menneke is die van der meer toch. Een arrogante blaaskaak en lelijke paddekop. Hij mag dit lezen hoor, graag.
En die houdenhove lult maar raak, met z'n wollige nonsens.
Mee eens!
''sometimes the hardest thing and the right thing are the same''
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

X2 :)

Kurk heeft 't werk een paar jaar geleden opgegeven, mede door de bureaucratie en lastige verzekeraars. Hij werkte eerst op Walborg, daarna in het toen net opgerichtte CVS-centrum. Hij was meer dan 10 jaar mijn arts, ik heb allerlei med's geprobeerd waarvan er één gigantisch aansloeg, voor zo'n 1,5 jaar. Helaas bij weer grote overbelasting bleek ook dat tijdelijk.

De dame weet ik niet meer.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Je hebt me weer een mooi lesje geschiedenis gegeven asje! Ik hoop dat het dr kurk verder goed vergaan is na zijn titanenstrijd.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Vast wel:-)
Life smells...
Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Interessant!

...."Elk proefschrift is ongeveer € 90.000 input aan gelden voor de Universiteiten. De verleiding om ook een flutpromotie goed te keuren omdat het onderwijsinstituut anders 90 duizend euro misloopt, is te groot, vindt Miedema. De overheid betaalt de universiteit per afgestudeerde en per promotie. Het is sturing op kwantiteit, niet op kwaliteit."....

Schandalig! Het is namelijk ons gemeenschapsgeld/belastinggeld dat daar in gestopt wordt.

Farmacie
...."De invloed van farmaceutische bedrijven op wetenschappelijk onderzoek is in dit verband een buitencategorie. Daar zijn de resultaten van onderzoek vaak vertekend omdat uitkomsten die de farmaceuten niet bevallen, niet worden gepubliceerd, zegt SIT. Dat ondersteunt het internationale All Trials dat vindt dat farmaceutische bedrijven alle onderzoeken met patiënten zouden moeten publiceren."....

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dit was al veel langer bekend. Gelukkig hebben we goeie wetenschappers die aan de bel trekken. Het is maar hopen dat er iets gaat veranderen aan het systeem.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Tjonge jonge.

Ik moet hier veel bij lezen merk ik.

Maar dat ook gewone artsen dolken in de rug gestoken krijgen als het ze gaat om echt patiënten helpen, bewijst wel hoe het H.A. Tromp vergaan is:

Weduwe Tromp te beluisteren vanaf minuut 8 t/m 25.30

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1378246

In wat voor regime leven we tegenwoordig? Al die mensen die onze gezondheidszorg de hemel in prijzen. Even buiten de lijntjes gekleurd en je bent erbij.....

Dilemma's te over.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, gruwelijk hoe Tromp behandeld is, heel erg. RIP Tromp.
Life smells...
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Korte lezing 'Het Evidencebeest' door een hoogleraar interne geneeskunde.
Als je de 12 minuten te lang vindt.. hij begint voor het gemak meteen maar met de conclusies :)

http://www.youtube.com/watch?v=PRiSlU1ucqI#t=428
Plaats reactie