De rol van methylatie in chronische ziekten

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door marlène »

Voor degenen die meer willen begrijpen over methylatie en de rol die het kan spelen in neurologische - en immuunaandoeningen, hieronder alvast enkele zeer informatieve links:

Methylatie houdt verband met vit B12, foliumzuur, homocysteine, vit B6, ...
en heeft een invloed op ons DNA (zet genen aan en uit), bepaalt mede onze energieproductie (ATP, Q10, carnitine), verwerken oestrogenen, maken dopamine, serotonine en epinefrine aan, maken mee T en NK cellen aan, beschermen DNA( denk aan kanker/zwangerschap), beschermt onze zenuwen, ontgift (NO, ammonia, cyanide, sulfieten, ...) enzovoorts.

Wil je meer weten?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... redirect=1
Methylation and MTHFR Defects presented by Benjamin Lynch, ND

Rich von Konynenburg was een wetenschapper die overtuigd was dat dit een sleutelrol kon spelen in het genezingsproces.

* 2000mcg hydroxylcobalamin
* 200mcg 5-MTHF ("methylfolate")
* 200mcg folinic acid (aka 5-formyl-THF)
* (in addition to the lecithin and baseline multivitamin)

Dr Yasko heeft de mutaties in methylatie mooi uitgeschreven op haar website
http://www.heartfixer.com/AMRI-Nutrigen ... 20Synthase

Er zijn ook methylation fora waar je terecht kan
http://www.ch3nutrigenomics.com/phpBB2/welcome.html

Ben je nieuwsgierig en wil je je laten testen? Er is een patient die een handige website heeft opgezet die resultaten inleest en waarmee je een hoop geld kan uitsparen.
http://geneticgenie.org/

Heb je nog websites, zet ze erbij :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door lulu »

Hoi marlene,
Zonder nog de methylatie in zijn geheel te kunnen doorgronden even twee praktische vragen:
- hoe kom je aan de geadviseerde suplementen, hoe kom je aan de juiste doseringen?
- aangezien ik nogal hevig reageerde op de B12 in de cyanovorm, is mijn tweede vraag of er bij jou contraindicaties bekend zijn, of bijwerkingen etc..

Ik start niet zonder persoonlijk advies van een arts met behandelingen, in neem je lijfspreuk ter harte, maar ben wel benieuwd naar de praktische uitwerking.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door marlène »

hallo lulu

in het eerste filmpje staat een indicatie van dosis die wordt aanbevolen (opstart - programma - max dosis)
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... redirect=1
Methylation and MTHFR Defects presented by Benjamin Lynch, ND

Dr Yasko heeft volgens de mutaties ook verschillende supplementen ontwikkeld indien gewenst. Ik ga daar eens checken voor een supplement om mijn 'ammonia' overschot weg te werken bijv.

Solgar heeft goede kwalitatieve supplementen en morgen kijk ik eens in mijn pillenkast wat er nog allemaal staat.

Je kan bij iHerb ook goede producten krijgen maar het is soms wat zoeken. Mijn B12 is erg goed gestegen met smelttabletten op 2 maanden. Had de tip gelezen op Phoenix Rising. Werd alleen agressief van dat protocol en denk nu te hebben begrepen waarom.

In eerste filmpje staat dat je om de drie dagen moet verhogen en bij neveneffecten bij 500 mcg methylcobalamin moet blijven. Mijn startdosis was wel erg laag (1/10 van een 5 mg tablet) maar tekort was ook extreem.

Heb er toch weer veel van bijgeleerd.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door lulu »

Hehe het blijft een lastige puzzel marlene. Wel fantastisch dat jij weer deze informatie met ons deelt.

Moet je nu eerst uitzoeken welke mutatie je hebt of pas bij onverwachte effecten verder uitzoekwerk verrichten. De eerste stappen van het protocol zijn voor de meeste mutaties wel gelijk zie ik.

Weet iemand wat de status is van (behandeling van) dit fenomeen binnen de reguliere geneeskunde?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door marlène »

Ik denk dat je een klassiek bloedonderzoek bij de huisarts (B12, B6, homocysteine, foliumzuur) al een tip van de sluier kan oplichten. Dan even goed kijken wat je voedselintoleranties zijn.

Bv stel dat je 2 dagen geen vlees eet, gaat het kleine kamertje dan erg stinken? Zo ja, goede kans dat je teveel hebt aan zwavelhoudende bacterieën en dat er iets mis is met de zwavelhuishouding (sulfur)

Kan je absoluut niet tegen wijn of bewaarmiddelen (sulfaten/sulfieten) dan heb je een indicatie dat de CBS niet optimaal werkt.

Stel dat je hypert na inname van methylB12 of de folaat en andere co-factoren, dan is dat weer een aanwijzing voor een andere verstoring in de methylatie. Dat laatste is goed uitgelegd in het eerste filmpje.

Mensen die benzo's nemen, kunnen ook erg slecht reageren op het in evenwicht brengen van methylatie. Op zich niet zo vreemd want het heeft een invloed op serotonine, dopamine enz.

Als je dan zoals ik een vette chlamydia pneumonia besmetting hebt die tryptofaan helemaal uitput, dan is het vicieuze cirkeltje van de neurotransmitters lekker rond.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door marlène »

Ik heb tot op heden nog geen enkele arts gevonden die iets kent van methylatie. Ze zijn teveel bezig met symptoombestrijding.

De enige die ervan op de hoogte was, bleek apotheek De Saedeleer in Lier.
info@apotheek-desaedeleer.be

Hij heeft me een supplement aangeboden waar methylB12 (2mg) en methyltetrahydrofolaat (1mg) inzit.
(formule 128 Nutrined)
De tabletjes ga ik nu eerst verkleinen en zo opbouwen.

De verhouding klopt niet helemaal met wat RvK in zijn protocol had staan jammer genoeg maar het was een standaard potje dus we zien nog hoe ik dat ga oplossen. Ik heb nog ergens methylB12 liggen dus misschien een kruimel van het ene en een grotere kruimel van het andere erbij :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
sprankel
Gevorderd lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 12 aug 2010, 15:02

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door sprankel »

He Marlene,

Volgens mij heeft dr. Enlander verstand van methylatie, maar die zit helaas in Amerika.
Ik geloof dat hij contact had met Rvk, en in een van zijn boeken heeft hij een hoofdstuk over
methylatie opgenomen.

Voor onze landjes ben jij denk ik de expert :wink:
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning how to dance in the rain. - Vivian Green.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De rol van methylatie in chronische ziekten

Bericht door marlène »

@ sprankel

ow dat is wel een heel grote promotie :mrgreen:
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Wel Marlène,

van Harte met de promotie dan hè :lol:

wij hebben lophakomp B12.
helaas heb ik zoveel aan mijn hoofd dat ik me er niet in verdiep en mn hoofd is ook niet altijd even helder.
Zijn nog steeds bezig om onderwijs voor onze jongste te krijgen :[


Is Lophakomp B12 die het meeste pijn geeft ?

Liefs mamoes
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ mamoes

het merk lophakomp bevat inderdaad cyanocobalamine, dat is de inactieve vorm.

Je lichaam moet dan zelf deze omzetten naar actieve vorm en bovendien de cyanide afvoeren.

Twee keer extra werk dus. Methylatie doet het niet optimaal hier en ik bleek uit testen cyanide te stapelen, lekker giftig. Was me al snel duidelijk, ik verdroeg die spuiten absoluut niet. Erg pijnlijk.

Best is eens hydroxyB12 te bestellen en later zuigtablet methylB12 proberen toe te voegen. Ik ben begonnen met 1/10 van 5mg en zo langzaam opgebouwd tot 2,5 mg.

Eerste filmpje is echt een aanrader.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik had nog nooit gehoord van vitamine b15 (pangaamzuur) maar vond dit artikel wel interessant

■Methyldonor:

Methylgroepen spelen een belangrijke rol op diverse plaatsen in de stofwisseling.
De mate waarin het lichaam tot methylering in staat is, bepaalt het activeren en deactiveren van een groot aantal belangrijke lichaamsstoffen.
Dit vermogen neemt af naarmate men ouder wordt.
TMG zelf bevat drie methylgroepen (Tri-Methyl-Glycine).
Wanneer daarvan een methylgroep wordt afgesplitst, wordt dimethylglycine (DMG, ook wel vitamine B15) gevormd.

Deze methylgroep kan worden gebruikt om homocysteïne af te breken (te methyleren), waarbij methionine en uiteindelijk SAMe wordt gevormd.
Naast remethylering van homocysteïne met behulp van foliumzuur en vitamine B12, is remethylering van homocysteïne door TMG de enige andere bekende manier waarop het lichaam homocysteïne kan remethyleren.
Deze reactie is niet afhankelijk van foliumzuur en vitamine B12.

Om deze reden is TMG bijzonder belangrijk voor mensen bij wie foliumzuur (bijvoorbeeld om genetische redenen) niet het gewenste gevolg oplevert. TMG kan uit choline worden gevormd door oxidatie in de lever.
Veel van de beschikbare choline wordt echter voor andere processen in het lichaam gebruikt, waaronder de vorming van fosfatidylcholine (membraancomponent), sphingomyeline en de neurotransmitter acetylcholine.
Wanneer het vooral gaat om de methylering en de invloed op het homocysteïnegehalte is TMG daarom geschikter dan choline.
De gunstige invloeden op het cardiovasculair systeem die aan lecithine (belangrijke bron van choline) worden toegeschreven, zijn waarschijnlijk voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat choline omgezet kan worden in TMG.

■Bron van DMG: DMG (Di-Methyl-Glycine) is ook onder andere namen bekend: zoals vitamine B15 en pangaamzuur of calciumpangamaat.
Het is vrijwel identiek met TMG, behalve dan dat TMG drie methylgroepen bevat en DMG twee.
Er is ook overlap in toepassingsgebied, met als uitzondering dat DMG geen invloed heeft op het homocysteïnegehalte.
Eén van de belangrijkste rollen van DMG (vitamine B15) is de ondersteuning van het zenuwstelsel. DMG heeft een zenuwversterkende invloed, met name bij kinderen. Over het exacte mechanisme is nog niet zoveel bekend.

■Verbeteren oxidatieve ademhaling:

DMG is een populair product bij Russische atleten en kosmonauten, omdat het op cellulair niveau zou bijdragen aan een goede oxidatieve ademhaling. Mede daardoor zou het vermoeidheid verminderen en een gunstige invloed hebben op het uithoudingsvermogen.
Ook DMG kan weer een methylgroep afstaan, waarbij monomethylglycine (ook wel sarcosine genoemd) wordt gevormd.
Trimethylglycine, dimethylglycine en monomethylglycine zijn allen tussenstappen in de omzetting van choline (4 methylgroepen: tetramethylglycine) naar glycine.

■Homocysteïneverlaging:

TMG speelt een rol in het verlagen van het homocysteïnegehalte. Homocysteïne is een stofwisselingsproduct van methionine dat, als het onvoldoende wordt afgebroken, ongunstig inwerkt op de conditie van hart- en bloedvaten.
In bepaalde gevallen blijkt het homocysteïnegehalte moeilijk of niet omlaag gebracht te kunnen worden met behulp van foliumzuur, vitamine B6 en vitamine B12.
Met behulp van TMG reageert het homocysteïnegehalte in die gevallen vaak wel, omdat TMG een heel andere rol speelt in de homocysteïnestofwisseling. Voor een dergelijk resultaat zijn doseringen van ongeveer 6 gram per dag nodig. Doseringen in de buurt van de hoeveelheid die men dagelijks via de voeding binnenkrijgt (0,5 - 2 gram per dag) hebben maar af en toe het gewenste resultaat.
In normale situaties, of bij suppletie van andere methyldonoren, is er van betaïne echter niet veel homocysteïneverlagende invloed te verwachten.

■Carnitinesynthese: Betaïne speelt ook een rol bij de synthese van carnitine.

■Leverbescherming: Betaïne wordt vaak een lipotrope factor genoemd, omdat het de lever helpt bij de verwerking van vetten (lipiden). Bij de stofwisseling van vetten in de lever speelt methylering een belangrijke rol. TMG kan daarbij optreden als methyldonor.

Synergisme

Betaïne werkt nauw samen met andere nutriënten, vooral SAMe, foliumzuur en de vitaminen B6 en B12 bij de afbraak van homocysteïne. Deze nutriënten zijn daarom een goede synergistische aanvulling bij het gebruik van TMG poeder.

naturafoundation.nl

Vitaminen B15 vergroten de toevoer van zuurstof van de longen naar het bloed en van het bloed naar de spieren en organen.
Vooral voor sporters speelt dit een grote rol. Hoe meer zuurstof er aanwezig is in het bloed en de spieren, hoe beter de prestaties.

Maar ook voor niet-sporters biedt pangaamzuur gunstige effecten.
Het kan immers beroertes en seniliteit voorkomen.
Een beroerte ontstaat door een gebrek aan zuurstof in de hersenen, terwijl dit ook vaak de oorzaak van seniliteit is.

Daarnaast heeft vitamine B15 een sterke vetregulerende en ontgiftende werking, waardoor het de lever beschermt.

Een andere eigenschap van pangaamzuur is dat het de lichaamsklieren die antistress hormonen produceren, stimuleert. De bloedspiegels van dit hormoon zijn na een toediening van vitamine B15 duidelijk hoger dan voorheen.

Welke voedingsmiddelen bevatten pangaamzuur

Voedingsmiddelen die pangaamzuur bevatten zijn onder andere:
•Varkenslever
•Gist
•Havermout
•Tarwekiemen
•Tarwezemelen
•Zaden


Pangaamzuur is meestal niet in de apotheken te koop, maar wel in drogisterijen of reformzaken.

Wie heeft behoefte aan supplementen vitamine B15

Astmapatiënten en mensen met allergieën ondervinden een duidelijke verlichting van de symptomen, en soms zelfs een totale verdwijning van de ziekte, na het innemen van pangaamzuur. 3 maal per dag 100mg kan een oplossing bieden.

Daarnaast raden we sporters aan extra pangaamzuur in te nemen.
Het verhoogt de zuurstoftoevoer in het lichaam, wat de prestaties verbetert.
Net zoals bij vitamine B3 kan er een lichte flush optreden na het innemen van pangaamzuur, omdat het de bloedvaten verwijdt.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

erg interessant, dank je wel voor het plaatsen senna!
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
lovelive
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mar 2013, 08:40

Bericht door lovelive »

Super relevante informatie allemaal voor mij! Begin er nog maar net iets van te snappen (na een dag studeren....) Volgens protocol van B.Lynch zou je dus ALLE supplementen (in overleg met je arts ofc.) moeten stoppen, evt. een sapkuurtje doen en dan starten met 1,000 mcg B12, in de vorm van methylcobalamine. Dat is ontzettend weinig.... Hoe gaan we dat doen??
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het LUMC kwam vandaag ook met dit nieuws, super interessant. Ook ME (hier cvs genoemd), fibro en Lyme stonden erbij.
Life smells...
Plaats reactie