'uitknop' immuunsysteem gevonden

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

'uitknop' immuunsysteem gevonden

Bericht door felixloena »

Op Nu.nl las ik vandaag het volgende artikel. Dit leek me een interessant iets voor ME patienten, omdat daar vaak vanalles mis is met het immuunsysteem. Mijn immuunsysteem staat constant aan, zo bleek uit bloedonderzoek.

http://www.nu.nl/wetenschap/2752040/uit ... onden.html

"Vondst van uitknop kan uitkomst bieden bij auto-immuunziekte en de ontwikkeling van vaccins.

Ierse wetenschappers van het Trinity College in Dublin beschrijven hun vondst dinsdag in Nature Communications.

De uitknop, die in de vorm van een eiwit met de naam TMED7 in de cel voorkomt, blijkt in staat te zijn om een deel van het immuunsysteem stop te zetten nadat een infectie succesvol verwijderd is. Zonder TMED7 zou het immuunsysteem controleloos doorwerken, met nadelige gevolgen voor het lichaam.

De vondst heeft op termijn twee klinische toepassingen, hopen de onderzoekers. Allereerst zou het manipuleren van dit signaal mensen met een auto-immuunziekte kunnen helpen.

Bij zo’n aandoening valt het immuunsysteem het eigen lichaam aan en het uitzetten van het immuunsysteem middels TMED7 zou patiënten verlichting kunnen brengen.

Immuunrespons

De twee toepassing ligt juist in het tegenovergestelde. Bij veel ziektes, zoals malaria en hiv, wordt vaccinontwikkeling geremd door een te slecht werkend immuunsysteem.

Veel vaccins falen omdat de opgewekte immuunrespons na inspuiting niet afdoende is om een lange bescherming te generen.

TMED7 blijkt een belangrijke rol hier in te spelen. De onderzoekers speculeren daarom dat het tijdelijke uitzetten van het stopsignaal TMED7 vaccins effectiever kan maken."
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

interessant.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zeker!
Life smells...
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Hoop?
Gebruikersavatar
thijmen
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 sep 2011, 01:30

Bericht door thijmen »

Molletje schreef:Hoop?
Altijd! :)
In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.

-Dalai lama
Plaats reactie