Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Bericht door Shavonne »

Eigenlijk een tegengestelde vraag van, bij wie begonnen de klachten met een virusinfectie.
Maar bij wie begonnen de klachten w.s. met een burn-out, of een combinatie hiervan?
Bij mij begonnen de klachten w.s. met een burn-out, maar ook met andere rare dingen, zoals hevige alergiën en eczeem. Een blindedarmontsteking en ook vaak keelontsteking.
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Bericht door sassy »

ik heb wel vaak een veel tandvleesontstekingen gehad maar eigenlijk nooit keelontsteking voor ik ziek werd nu soms wel.

geen burn out gehad
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hallo ik ben nieuw hier, ik ben melanie en ME patient en nooit meer de oude geworden na een virusinfectie.

Ik lees nog een beetje hier en daar.

Hier wil ik even op reageren.

Groetjes

Burn-out heeft niets met ME te maken.

Met deze stelling komt er meer verwarring omtrent de naam ME/CVS.

Het is al een prullenbak diagnose. Op deze manier word daar ook hard aan meegewerkt.

De “vervuilde” naam van ME word hier teniet gedaan.

Op deze manier zal het verwarring brengen onder gezonde mensen.

En zo helpen een groep mensen ( onbewust/bewust) de stigmatisering betreft de ziekte ME in de hand.

Met als gevolg dat patienten met ME niet serieus worden genomen.

En ze hard moeten vechten voor een eerlijke behandeling.

Uit respect voor patiënten met ME, denk na voordat je weet waar je het over hebt of schrijft.
En kunnen deze groep mensen ( misschien ooit, hopelijk) serieus worden genomen.

Als niet iedereen met een “klachtje” zichzelf ME patient noemt.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Iemand met burnout kan veel sneller lichamlijke conditie opbouwen dan iemand met ME.

Met de ME klachten die ik had scoorde ik ook hoger op de aspecten van de burnouttest. Toch had men door dat er veel meer aan de hand was. Ik werd geestelijk gezond verklaard en het zou wel lichamelijk zijn. (Een paar maanden daarvoor was ik lichamelijk gezo nd verklaard en werd er gezegd dat het wel psychisch zou zijn.)

Ik denk dat als je ME hebt en toch gewoon door wilt gaan wel een grotere kans burnoutklachten erbij hebt.
Ruim voordat ik niet meer kon werken had ik hypoglycaemie, nam mijn lijf onvoldoende vitamines en mineralen op, had ik waarschijnlijk al Candida, en last van infercties en ontstekingen waar ik nooit eerder last van had. En last van meer vermoeidheid dan ik in mijn leven tot dan toe kende. Het afweersysteem werkte al langere tijd niet goed meer. En wel meer dingen. Ik heb wel afweerstoffen tegen Pfeiffer(net als de andere 90% van de bevolking) maar nooit bewust Pfeiffer gehad.
Omdat de klachten er geleidelijk inslopen en met schommelingen, ging ik er steeds vanuit dat met iets rustiger aan doen het wel over zou gaan. Dus niet.

Hartelijke groet, Henny
Laatst gewijzigd door Henny op 18 sep 2008, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Nou dan moet ik toch even tegenspreken; als je een burn-out hebt, ben je zo kwetsbaar voor vooral virusinfecties. En bij heel veel mensen hier ging toch echt een burn-out vooraf, voordat virussen etc. hun greep op ons lichaam deden.
Idem stress maakt je lichaam zwak voor virussen etc.
Bij mensen die ziek zijn geworden na een virusinfectie, heeft het lichaam ook heel veel stress ondervonden door dit ziek zijn. Bij ziekte en stress werkt je hele lichaam anders.
Dus ik vind dit echt wel een eerlijk punt om over te praten.
Wat dacht je wat een trauma te weeg bengt aan je ichaam?? Nou ik kan er over mee praten. Je wordt er dood dood ziek van!!!! Je bent super kwetsbaar en er gebeurd vanalls in je lichaam wat niet normaal is. Virussen etc kunnen dan lekker hun gang gaan! En of een ziek lichaam wel voldoende de virussen krijgt weg geruimd???? Ik vermoed toch heel zwaar , dat er iets blijft zitten en dit "kruimeltje" kan wel mooi ME veroorzaken!
Maak je niet druk, ik ben echt niet diegene die meent dat ME tussen de oren zit!!!
Ik ben al 16 jaar flink ziek, vanalles geprobeerd. Volgens de geleerden was het voor de diagnose psychisch en heb er heel wat therapietjes op na gehouden! Ik weet wel heel zeker dat ME niet psychisch is, maar een echt ziekte! Ik heb gestreden voor een eerlijke diagnose.
Maar...ik weet wat MIJN grondslag is in het krijgen van ME. Het is allemaal begonnen met heel veel stress, burn-out en de oorzaak hiervan is een jeugdtrauma. Dit was een hele tere, weke plek om een ziekte als ME te vangen!
Dus het moet niet zo zijn, dat mensen waar de oorsprong ligt bij een burn-out, stress, trauma. Dat deze mensen in een hokje psychisch worden geplaatst en de mensen waarbij geen van deze dingen vooraf ging dan wel ME/CVS hebben!!!!
Dus ik hoop dat duidelijk is dat deze mensen hier ook zijn!!!! En zij verdienen het ook om serieus te worden genomen!!!!
@Henny: jouwn post had ik nog niet gelzen, voordat ik dit schreef.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Henny: jouwn verhaal bengt mij wel tot nadenken, of ik niet van begin af aan toch ME had en hier constant tegen gestreden heb. Of het is toch later begonnen. Maar eigenlijk denk ik toch van begin af aan, daar ik ook altijd heel veel pijn had. Dus het punt over burn-out ontwikkelen tijdens ziek zijn van ME, vind ik wel een heel goed punt!!!!
Toch zit die waarschijnlijke blindedarmontsteking me in de maag. Daarna ging het me alleen maar slechter. Maar heb ik nog jaren door gestreden, nog zes jaar totdat mijn lichaam echt niet meer kon.En dan wordt je op een depressie behandeld, een jaar lang dagtharapie. En dan zeggen ze dat je weer beter bent!!! Nou ik was dus nog zieker en verrekte van de pijn. Toen had ik dus echt pas door dat er meer aan de hand was. En dat is 7 jaar gelden!!! Na 6 jaar al ziek zijn! Die jaren erna heb ik voor een juiste diagnose zitten strijden. Maar als je eenmaal met een depressie staat vermeld, maakt het een juiste diagnose alleen maar moeilijker! Na al die jaren strijden met mijn lichaam en voor een eerlijk benaming voor mijn ziekte, weet ik sinds vorig jaar eindelijk wat er echt scheelt!!
Het is toch belachelijk dat een juiste diagnose 15 moet duren!!! :twisted:
Had ik jaren eerder geweten wat me scheelde, dan was ik al die jaren anders met deze ziekte omgegaan!!! Nu is het super super zwaar om niet mijn klachten te negeren. Ik voer nog steeds een strijd met mijn lichaam. En dat is niet goed!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Pas geleden hoorde ik van iemand dat mensen met ME en MS ergens in hun lichaam een onstekingshaard hebben waar de hele boel aan onstekingen begint.
Binnenkort zal ik hem erover doorvragen.
Ontstekingen spelen voor zover ik begrijp ook een grote rol bij ME.
Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ben benieuwd hiernaar!
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Hallo Melanie.
Welkom op ons forum. Misschien vind je het leuk om je even voor te stellen bij:
Wie ben ik. Dat staat onder de besloten forums.

Ik vind die vraag van Shavonne over een burn-out helemaal niet zo vreemd.
Als je door een burn-out volkomen bent uitgeput. Kan ik mij zo voorstellen dat je lichamelijke conditie en afweersysteem op een laag pitje komen.
En we weten allemaal wat een (te) laag afweersysteem doet.
Allerlei ontstekingen kunnen het gevolg zijn.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Oh sorry, ook welkom Melanie!! Ik was even helemaal opgegaan in het onderwerp :oops:
Gebruikersavatar
sassy
Actief lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 26 jun 2008, 14:28

Bericht door sassy »

Shavonne schreef:Toch zit die waarschijnlijke blindedarmontsteking me in de maag.
heb je een operatie gehad?
want dt had ik dus wel vlak voor ik cvs kreeg en toen ben ik 6maanden bedlegerig geweest en sliep ik echt hele dagen kwam dr alleen uit om te eten en voor tioletbezoekjes
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Soms kan je lang last hebben van de nawerking van een narcose.

Nu ik nog eens goed nadenk over die stelling van een burn-out, herinner ik mij dat de internist indertijd stelde dat ik vermoedelijk ME/CVS had. Waarschijnlijk door overbelasting.
Wie het weet mag het zeggen, ik weet niks meer zeker :? .
Wat ik wel weet is dat in die tijd de narrigheid is begonnen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

truus73 schreef:Soms kan je lang last hebben van de nawerking van een narcose.

Nu ik nog eens goed nadenk over die stelling van een burn-out, herinner ik mij dat de internist indertijd stelde dat ik vermoedelijk ME/CVS had. Waarschijnlijk door overbelasting.
Wie het weet mag het zeggen, ik weet niks meer zeker :? .
Wat ik wel weet is dat in die tijd de narrigheid is begonnen.
Niks is zeker.
Griep krijg je ook door overbelasting, een gebroken been door even een moment niet opgelet.....
Toch willen we daar wel een passende behandeling bij. En bij ME ook.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Bericht door Guido_den_Broeder »

Shavonne schreef:Eigenlijk een tegengestelde vraag van, bij wie begonnen de klachten met een virusinfectie.
Maar bij wie begonnen de klachten w.s. met een burn-out, of een combinatie hiervan?
Bij mij begonnen de klachten w.s. met een burn-out, maar ook met andere rare dingen, zoals hevige alergiën en eczeem. Een blindedarmontsteking en ook vaak keelontsteking.
Hoi, waarom denk je dat je destijds een burn-out had? Wat je verder noemt wijst namelijk op een fysieke oorzaak.

Groetjes,

Guido
assepoester
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 aug 2008, 13:51

Bericht door assepoester »

Hallo Shavonne,
Mijn ME/CVS klachten zijn niet na een virusinfectie begonnen. Ik ben lichamelijk te actief geweest. Extra gewerkt, moe op vakantie en toen niet geluierd maar hele einden geschaatst.
Weer thuis leek het weer goed te gaan maar een maand later merkte ik inspanningsintolerantie. Toen kreeg ik in de gaten dat er iets niet klopte en heb ik direct maatregelen genomen.
Sinds die tijd tot nu toe heb ik geen last van verkoudheden of griepjes. Wel in het begin een paar flinke migraine-aanvallen die me helemaal de afgrond induwden. Daarna maar even dikke klieren.
Maar of mijn moeheid in het begin nu burn-out genoemd kan worden of overwerkt, of oververmoeid of gewoon moe?? Daar twijfel ik over.
Overigens heb ik ook geen officiële diagnose ME/CVS. Ik ga tot op heden af op mijn eigen intuïtie. Groeten van Assepoester
Gesloten