Bij wie begonnen de klachten met een burn-out?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

inderdaad chavon
je krijg door stresss inderdaad ook een hele hoge spierspanning en dat is dubbel zo pijnlijk als je ME CVS en FYBRO heb
het een sluit de andere niet uit
ook darmklachten kunnen door stress komen kijk maar naar PDS
de meeste van ons hebben dat ,dat is ook het gevolgen van ons ziek zijn
want bijna alle ME CVS patienten hebben stress door de gevolgen van hun ziekzijn gr alie
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Heel veel mensen met een chronische ziekte hebben chronische stress. Met alle gevolgen. (Chronsiche stress kan bijvoorbeeld ook weer tot depressie leiden.)
Ik denk dat dat bij mensen met ME/CVS precies zo is. ( In gelijk of vanwege onbegrip en geen erkenning iets hoger percentage als bij andere chronische ziekten.)

Op de lijst met stressveroorzakende gebeurtenissen staat het verliezen van een geliefd persoon op de eerste plaats en staat het hebben van een chromische ziekte op de tweede.

Jammer dat oorzaak en gevolg(stress) verward worden bij behandelingen van ME/CVS patiënten. Ik denk dat dit een onnodige extra belastende en ziekmakende factor is. (Bijvoorbeeld nog meer last van spierspanning, darmklachten, slechtere ademhaling/hogere hartslag.)

Hartelijke groet, Henny
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Kunnen jullie een keer op houden te zeuren.
Ik begin het lanzamerhand een beetje zat te worden.
En misschien met Gerard om tafel gaan zitten, die heeft daar er ook last van. En anders zit er in Belgie nog wel een psy die je wil helpen.
Missch dit topic helemaal verwijderen, schijnen ze ergens anders ook goed in te zijn.
Als jij alleen stress gerlateerde klachten hebt, wees blij dan kun je nog genezen.
Een ME patient kan niet meer genezen.

En misschien ME patienten helpen een beter leven te geven.
Dan theorieen uitkramen die kant nog wal slaan.

En deze zin eens uit je hoofd gaan leren.

Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme
Elke boswachter krijgt de ziekte van lyme

Ik ben het zat, de brief van DR Meas heeft mij erg geraakt, gewoon erg om te lezen hoe er met ME/CVS patienten omgesprongen word.
Het is net of ik mijn eigen verhaal lees, en dat doet veel pijn.
Ik val daar ook onder, en mocht niet eens naar de internist.
En was te ziek om voor mezelf op te komen.

Dus we hebben meer aan inzet dan aan onzin.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Melanie: Sorry hoor, het onderwerp stress mag zeer zekers hier besproken worden, net als alle andere onderwerpen. Dit is het forum om alles te kunnen bespreken, als je geen belangstelling in een bepaald onderwerp hebt, dan laat je het links liggen, is het beste voor jezelf en anderen.
Ik heb ook niet in elk onderwerp interesse, nou dan schrijf ik er niet, klaar uit.
Ik denk dan ook vaak genoeg, wat schrijven ze nu weer, maar reageer dan gewoon niet.
En sorry dat ik ME heb en daar vooraf gaand een rot leven heb gelhad en constant ondere zware stress heb geleden. Dat had mij al behoorlijk geveld en ME en fybromyalgie er bovenop is nu helemaal geen pretje. Voor niemand een pretje.
En dat houdt nou juist die stress in stand.
Ik weet niet of je verdere verplichtingen hebt, zoals een kind, man, eigen bedrijf etc etc.
Nou, dan kan ik je vertellen, het is niet makkelijk hoor! Je schreef ergens eerder, dat het tijd wordt me niet meer druk te maken. Dat is dan even pech, want alles draait hier gewoon door en helaas moet ik dan ook maar, terwijl ik even min kan zoals anderen hier.
En mag ik dan mijn ervaring hier ook kwijt? Mij raakt ook genoeg hier, zoals dat je het telkens over Gerard hebt. En dat je weer schrijft over stress gerelateerde klachten en kunnen genezen.
Dat is dan even jammer, helaas ben ik nog niet genezen, sterker nog, ik zit al dik 15 jaar in dit bootje en we praten maar niet over die 18 jaar daar voor! Maar 15 jaar zit ik al met deze rot ziekte.
En nu heb ik ook mijn hart hier over eens gelucht, of mag dit ook niet?
En om een onderwerp te verwijderen, omdat er een discussie gaande is, zie ik het nut niet van in.
Dat ze ergens anders onderwerpen verwijderen, omdat er luk raak persoonen worden besproken, vind ik heel wat anders, zo iets mag zowiso niet gebeuren.
Misschien is het ook beter als je mensen van hier ook niet in je onderwerpen gebruikt, tenminste niet op die negatieve manier.

Ik begin onder hand te vermoeden, dat mensen die er ook fybromyalgie bij hebben, toch weer een ander soort klachten patroon hebben, dan mensen alleen met ME. Ik bedoel dit niet slecht hoor, we zitten allemaal in een rot situatie. Mij wordt hierdoor eerder duidelijk, dat mensen met ook fybromyalgie meer klachten ondervinden van een hoge stress factor en daardoor hoge spierspanning etc. bovenop de ME klachten.
Misschien maakt dit een boel helder.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

MELANIE
STRESS IS DE GEVOLGEN VAN ME CVS EN FYBRO
DUS WE HOEVEN ECHT NIET ONS MOND TE HOUDEN
MENSEN DIE ZIEK ZIJN KRIJGEN JUIST DOOR HUN ZIEKTE STRESS
IK BEN AL 33 JAAR ZIEK EN ZEKER NIET DOOR DE STRESS
LEES NU EENS DE GEVOLGEN VAN ONZE ZIEKTE
EN NIET ZO GAUW BOOS WORDEN GR ALIE :evil:
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Even een persoonlijke inbreng o.b.v. wetenschap:
Stress doet bij geen enkele ziekte goed.
Dus stress kan je griep verergeren, en kan je ME verergeren.
Maar je griep ontstaat niet door stress maar door het griepvirus.
Stress is hier enkel een negatieve factor.
En deze redenering geldt dus ook voor ME.

Hopelijk kan de rust hier weer terugkeren in dit topic.
Mod. Zuiderzon
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Zuiderzon schreef:Even een persoonlijke inbreng o.b.v. wetenschap:
Stress doet bij geen enkele ziekte goed.
Dus stress kan je griep verergeren, en kan je ME verergeren.
Maar je griep ontstaat niet door stress maar door het griepvirus.
Stress is hier enkel een negatieve factor.
En deze redenering geldt dus ook voor ME.
Zo bedoelde ik het ook.
Als het anders opgevat werd, sorry voor de onduidelijkheid.

En omdat er wel degelijlk sprake is van een ziekte, helpt alleen een stressaanpak natuurlijk niet om weer klachtenvrij te worden.

Hartelijke groet, Henny
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Melanie, als je je ergens aan ergert, kun je het topic gewoon links laten liggen en niet meer lezen.
Steken onder water zoals in jouw stukje hierboven worden niet gewaardeerd, let daar een volgende keer op, en lees bv ook de forumregels nog een keer na voor je een post als bovenstaande doet.

Verder ben ik het totaal eens met het berichtje van Zuiderzon.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ik heb met verbazing het topic gelezen. Althans, de helft.. verder ben ik nog niet gekomen.

Wat is dat toch dat de gemoederen altijd zo hoog oplopen zodra het gaat om lichamelijk/psychisch of als iemand een vergelijking maakt met burnout, overspannenheid, stress e.d.

Zover ik bij ben is er nog steeds niet empirisch, onomstotelijk bewezen dat ME/CVS wordt veroorzaakt door een bepaald virus o.i.d. Er zijn vele hypothesen. Sommige winnen aan kracht, anderen verliezen juist aan kracht. Maar per saldo weten we het gewoon nog niet. Maes, DML e.v.a. zijn waarschijnlijk goed op weg, maar hebben toch ook nog geen wonderbaarlijke oplossing?!

Daarnaast lijkt het wel alsof een depressie, een burnout etc. minder erg is. Voor mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit of ik niks kan door de ME/CVS of door een burnout. En ik wil ook best geloven dat stress/negatieve energie zodanig processen in het lichaam kan verstoren dat het leidt tot ME/CVS. Dus stress -> afwijkingen die Maes vindt -> CVS.
Vanessa
Teamlid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 10 apr 2007, 09:57
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Contacteer:

Bericht door Vanessa »

Karen,
Er zijn wel duidelijke bewijzen voor een lichamelijke oorzaak, denk maar aan verhoogde NK-cellen, afwijkingen in de witte massa in de hersenen, latent aanwezige chronische infecties, ...
"Great minds share similar thoughts "

Vanessa - Oud-beheerder ME-Gids.net
nu weer actief als teamlid
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

cvs-online schreef: Er zijn wel duidelijke bewijzen voor een lichamelijke oorzaak, denk maar aan verhoogde NK-cellen, afwijkingen in de witte massa in de hersenen, latent aanwezige chronische infecties, ...
Persoonlijk ben ik wel benieuwd waardoor dit weer wordt veroorzaakt.
(Geldt niet alleen bij ME maar bij alle lichamelijke verstoringen bij welke kwaal dan ook).
Waarom doet het lichaam zijn werk niet zoals het hoort? Wat is de diepste oorzaak?
Dit is misschien een persoonlijke tic/nieuwsgierigheid.

Dit is de vraag die mij echter wel bezig houdt en vermoedelijk verder buiten deze discussie valt.

Hartelijke groetjes, Henny
Gebruikersavatar
marijke
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 mei 2007, 15:37

Bericht door marijke »

Waar is het ook al bewezen dat mensen met ME/CVS zeker geen burnout KUNNEN hebben ???
Marijke
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@karen: helemaal mee eens over dat gedoe allemaal en vooral wat jij zegt over, het minder erg lijken van een burn-out, depressie en ik voeg er nog een trauma aan toe.

Alsof ME dan vele malen erger is.
Het is jammer dat er nog geen "thermometer" bestaat om vast te leggen, of iemand er ernstiger aan toe is, als een ander! Belachelijk gewoon!
Wij zijn allemaal ziek, iedereen ervaart het anders, mede door opvoeding, leven dat je nu lijdt etc etc.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

De discussie gaat hier helemaal niet om wat erger is.

Het gaat erom dat burn-out en ME wezenlijk van elkaar verschillen.
Want zolang deze in één vergaarbak gegooid worden door artsen en bijgevolg ook door patiënten, wordt het onderzoek naar ME tegengewerkt.
Dan is het niet te verwonderen dat er nooit spectaculaire resultaten naar voren komen in een onderzoek waarbij als 'CVS-patiënten' EN burn-out patiënten EN ME-patiënten geselecteerd worden.
Hoop doet leven!
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Waar kan ik die forumregels vinden. Krijg je die als je, je aanmeld ofzo?

@Alie, ik denk dat je me verkeerd heb begrepen, of missch heb ik mij verkeerd verwoord.
Zelf zie ik dat ik mij goed heb verwoord, en niet na jou toe. En ook niet ten nadele van ME/CVS patienten

@Hennie jou laatste bericht, net voor dat ik de mijne had gepaatst had, heb ik niet gezien, de posting liep net langs elkaar heen blijkbaar.

@Marloes zelf zie ik de steken onder water niet.
Ik wil mijn laatste bericht hier wel aanpassen. Als ik iets fout heb vermeld.

@Shavonne schreef: telkens over Gerard hebt.
Waar dan???????
@Shavonne Schreef:
Dat ze ergens anders onderwerpen verwijderen, omdat er luk raak persoonen worden besproken

Waar haal je die onzin toch weg, dit slaat kant nog wal.

Ik begrijp wel de steeds beter de "verschillen", was even een kwestie van eigen inzicht. :shock:
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gesloten