Ziekmakende spaarlampen!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik las gister ergens op een forum dat mensen een folder hadden gekregen van de gemeente of zo waarin gewaarschuwd werd voor de gezondheidsrisico's van spaarlampen.
En dat er boetes zouden worden uitgedeeld als er spaarlampen terecht zouden komen bij het huisvuil.

Iemand ooit zo'n folder gekregen over de gloeilamp...................
Gebruikersavatar
kamille
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2011, 18:39

Bericht door kamille »

aoife schreef:
De politiek is dit echter ook opgevallen dus hoelang dit nog
mogelijk is?
Wat bedoel je hier precies mee?

Wat winkeliers enz. nog in voorraad hebben maar gewoon nog verkocht worden.



Dat klopt, wat al verboden is ,maar nog op vooraad, mag verkocht worden.
Echter de speciale lamp wordt geproduceerd in helder en mat, ook in de
verboden wattages, dit vanwege een maas in de wet
http://webcache.googleusercontent.com/s ... ient=opera
Bericht december 2011.

Atsma's standpunt , Alle gloeilampen vanaf 1 september
2012 boven 7watt mogen in eu niet meer verkocht worden, behalve
wat nog op vooraad is, of deze speciale gloeilampen daaronder vallen is niet duidelijk Dit bericht was geplaatst september 2011.
http://www.rijksoverheid.nl/regering/he ... e-ban.html
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Bericht door aquamarijn »

ik had dit topic nog niet eerder gespot maar vind het zeker interessant. ik kan zelf ook niet best tegen spaarlamplicht maar ledverlichting vind ik ook erg vervelend. tlverlichting krijg ik vaak hoofdpijn van
het liefst heb ik halogeen of gewoon de gloeilamp. ik hoop dat er (gezien de strenge wetgeving nu :() veel betere gloeilampen en ledverlichting komt, wat er nu te koop is in de gemiddelde bouwmarkt vind ik nog absoluut niet het licht van de gloeilamp benaderen!!
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik kan me er ontzettend kwaad om maken dat men mij (ons) verplicht spaarlampen of LEDlampen te gaan gebruiken.
Ik vind dat een veel te ver gaande bemoeienis.
Goed en prettig licht is enorm belangrijk.
Ik kan absoluut niet tegen dat rotlicht en wens het niet in huis te hebben.


Hier ook nog iets over LEDlampen:
Tegenwoordig wordt ook meer en meer gebruik gemaakt van LED-lampen (‘light-emitting diode’). Ondanks het feit dat LED steevast naar voor werd geschoven als een beter en veiliger alternatief voor klassieke spaarlampen, wijzen recente studies uit dat LED’s eveneens giftige stoffen bevatten en gezondheidsrisico’s inhouden. Ook daar wordt op deze website bij stilgestaan.
http://spaarlampramp.wordpress.com/

Op basis van de talloze risico’s en nadelen verbonden aan spaarlampen kan gesteld worden dat het Europees verbod op gloeilampen ondoordacht en voorbarig was en significant negatieve gevolgen zal hebben voor de volksgezondheid en het milieu.
Ebi
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2021, 14:06

Re: Ziekmakende spaarlampen!

Bericht door Ebi »

2021 nu
Hallo iedereen,
Ik word erg ziek van spaarlampen en TL, maar
het allerergst van LEDlicht,
net als bij digitaal geluid krijg ik instant uitgebreide neurologische stoornissen die me fysiek en psychisch helemaal onderuit halen, voor uren, tot dagen, tot weken - heel heftig.
Het is alomaanwezig en maakt me helemaal geïsoleerd - het is overal buiten en binnen; auto- en fietslichten, ook overdag, elke winkel, straatverlichting, horloges van sporters in het bos, dokterskabinet, apotheek, de school van mijn kind, hun agenda en schoolwerk en oudercontacten, het lichtje van de wasmachine, de koelkast, het achteruitrij-alarm van een (vracht)wagen, lichtje van de thermostaat, alles verloopt digitaal, wachtdeuntje aan de telefoon, telefoons op speaker van een buur of voorbijganger, ijskarretje, foto's, televisie, de tuinlampen van de buren, alle muziek, elke culturele voorstelling, kerstverlichting, het keukenlicht van de buren op een sombere dag, een natuurcamping, de kineruimte, de yogales, operatiekwartier,..

Iemand een idee wat precies zo ziek maakt? En wat kan helpen?
De interactie van de fotonen met ons organisme? De binaire aan-uit prikkel die mijn hersenen niet verwerkt krijgen? Enkel in het boek "Incandescent. We need to talk about light." van onderzoeksjournalist Anna Levin (2019) vond ik wat meer info. Computerlicht is voor mij natuurlijk onhaalbaar, dus ook opzoekwerk online een moeilijke.

Heel graag jullie helpende input..!

Ik kan helaas niet makkelijk reageren op jullie berichten (dat is net een deel van het probleem) maar hartelijk dank alvast!
Plaats reactie