Gezocht mensen die wim hof methode doen of willen proberen

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
decirel
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2016, 21:52

Gezocht mensen die wim hof methode doen of willen proberen

Bericht door decirel »

Laat ik beginnen met de vraag, zijn er meer mede vermoeiden die de Wim Hof Methode hebben geprobeerd of doen?
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen!!

Maar ik wil ook graag weten of er andere vermoeiden zijn die dat ook willen uitproberen.
Het kost je niets, hoogstens een kouwe kont!
En zou dan ook graag jullie ervaringen lezen natuurlijk.

Ik zal mijn vraag nader verklaren.
Vorig jaar April zag ik die gast voor het eerst over zijn nieuwe boek "koud kunstje" spreken bij Late night show van Umberto.
En ik was om een of andere reden direct geïnspireerd door deze man.
Heb de volgende dag direct het boek gehaald.
En dacht nou echt niet dat ik onder een koude douche ga staan of het koude water in duik, die is gek!
Ik heb veel liever een warme/hete douche (ME/CVS-ers hebben het al vaak zo koud)
Maar toch na het boek uit te hebben gelezen dacht ik, ik heb door al die 15 jaar heen wel gekkere dingen gedaan (je moet tenslotte wat als je bedlegerig bent en geen arts wil kan je meer helpen)
Dan is dit er nog niets bij, en wat kost het nu helemaal, een beetje koud water.
Maar had dus nog steeds mijn scepsis.

Dus ik ben dat gaan doen, elke dag, 1ste week 1 minuut onder de koude douche (echt koud dus geen warm erbij en thermokraan door het lipje heen nog lager draaien)
Tweede week 2 minuten enz. enz.tot week 5 want langer dan 5 minuten hoeft niet
En daarnaast ademhalings oefeningen.
Een hoop gepuf

En warempel, binnen een dag of 3/4 voelde ik al verschil, en na een week hoefde ik na 15 jaar NIET MEER SMIDDAGS TE SLAPEN!
Nee je wordt er niet beter van, zoals Wim Hof zelf beschrijft in zijn boek, en op tv ook zegt.(hij kan geen kanker genezen)
Maar je kunt je er wel beter door voelen, en meer kwaliteit van leven hebben.
Ik heb er tot op de dag van vandaag elke dag profijt van, nauwelijks terugvallen.
Heb expres meer dan een half jaar gewacht met dit te posten, omdat ik eerst zelf wilde weten of ik stabiel bleef.
Ik ben actiever en vooral ook positiever.

Het is zelfs zo dat ik tijdens de zomer vakantie vorige zomer op een camping geen koude douche kon nemen door die leuke drukknoppen waar door je al warm afgesteld water krijgt.
Binnen een paar dagen was ik terug bij af, lag met mijn hoofd op tafel, en moest smiddags naar bed.
Was weer als voorheen, kon de ene voet amper voor de andere krijgen.
We hebben toen gezocht naar een oplossing, er was een gegraven meertje op de camping waar ze via een pomp grondwater uit een put in het meertje lieten stromen om het gezond te houden vanwege de temperatuur.
Nadat ik daar elke dag daar onder ben gaan staan (echt kkkkkoud) knapte ik binnen 2 dagen weer op!!!
Dit geld ook voor mijn moeder die mee was en het is gaan doen omdat ze geen energie meer had door een hartinfarct waar ze maar niet van wilde opknappen.
Voor ons dus geen Nieuwjaars duik, maar een dagelijkse duik in het koude water.
Ik hoop dat ik meer mensen heb geïnspireerd heb met dit verhaal...maar vooral hoop ik dat er mensen zijn die er baat bij hebben net als ik.
Als je het ook wilt proberen of meer wilt weten over wim hof, kijk dan op you tube daar is erg veel te vinden en voorbeelden van de ademhaling techniek. Maar het boek is ook niet echt duur 15 euro geloof ik. Succes ik lees jullie ervaringen graag!!!!
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Gezocht mensen die wim hof methode doen of willen proberen

Bericht door abby »

hoi decirel, bedankt om je ervaring te delen! En ik vind het ook heel fijn dat je een half jaar gewacht hebt voor je post, want vaak werkt iets in het begin even, en gaat het dan spijtig genoeg weer fout. Gelukkig dat het bij jou is blijven werken! Ik ben wel fan van dit soort dingen, die weinig geld of moeite kosten. :smile:

Mag ik wel een kleine kanttekening maken? Heel koud water gebruiken heeft bij bepaalde patiënten een omgekeerd effect. Dit heeft te maken met hoe veel energie je lichaam nodig heeft om je lijf weer op temperatuur te krijgen, terwijl we al zo weinig energie hebben. Ik heb al verschillende verhalen gelezen van mensen bij wie het net het omgekeerde effect had, nl. dat ze er meer uitgeput van werden. Dat wou ik toch even melden. Maar bij jou helpt het, dus da's top voor je! \:D/
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Interessant Decirel en heel fijn voor je. En welkom op het forum, trouwens.

Werd je na de koude douche wel weer warm???
Als ik het eenmaal koud heb word ik niet meer warm, ik krijg het zelfs steeds kouder.

Er is al eerder een topic over Wim Hofman geweest, maar ik weet niet meer waar deze staat.

Groetjes, Ariadne.
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Hey Decirel,

Interessant!
Fijn dat het werkt! en bedankt voor de info!

Van wat ik heb begrepen is het koude water (of douche) niet de reden dat het helpt, maar gebruikt Wim Hof dit alleen om aan te tonen dat zijn lichaam door controle over ademhaling en hartslag tot meer in staat is.
Daardoor onderdrukt hij het immuunsysteem, wat dan dus niet op de kou e.d. reageert.
Freedivers gebruiken dezelfde soort techniek en training.
Dus kan je dan niet eigenlijk de koude douche achterwege laten?
Of hoort dat echt bij de oefening?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@ Decirel Ja, interessant, een goede ervaring ermee (na een half jaar geloof ik je idd :)).

Abby, waren dat ook ME-ers en weet je hoe lang ze 't probeerden?

Het tijdelijk onderdrukken van het immuunsysteem zou zélf natuurlijk ook iets teweeg kunnen brengen. Maar hoe ..?
Laatst gewijzigd door asje op 14 jan 2016, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Life smells...
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

@asje, ja het ging specifiek over ME-patiënten. Het probleem zou bij sommigen enerzijds liggen bij de temperatuurregeling in het lichaam, en anderzijds dat op het immuunsysteem wordt ingespeeld, terwijl bij velen onder ons het immuunsysteem abnormaal functioneert.

Ik heb ooit zelf ook geëxperimenteerd met warmte en koude, maar werd er alleen nog meer moe van. Maar aangezien het iets is wat zo goed als geen geld kost, en je het gewoon thuis kan proberen, denk ik dat het misschien wel de moeite waard is om het gewoon te testen... En als je het boek in de bieb vindt, dan is het helemaal goedkoop :wink:

Hier is z'n website, die zag ik nog niet op deze thread: http://www.innerfire.nl/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

We zijn hier heel bekend met Hof hoor, maar ikzelf heb het vooralsnog niet opgebracht te proberen gezien van alles.

Ja, maar de vraag is hoe het zit met het immuunsysteem, aangezien het anderen wel helpt.
Life smells...
abby
Vertaler
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 aug 2015, 22:12

Bericht door abby »

Ja, maar de vraag is hoe het zit met het immuunsysteem
ja, als we dát nu 'ns wisten... :?
Gebruikersavatar
risada
Beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 aug 2011, 13:53

Bericht door risada »

Hoi Decirel,

Wat een leuke post! Wat goed om te horen dat de Wim Hof methode voor jou positief werkt!

Ik ben zelf ook gefascineerd door Wim Hof. Vind hem heel tof en heb het gevoel dat hij een soort sleutel heeft tot onze genezing. Tegen alle wetenschappelijke denkbeelden in kan hij zijn imuunsysteem en zenuwstelsel beïnvloeden op een manier die nog nooit eerder is gezien.

Vooral voor het vegetatieve zenuwstelsel, waar dr. Visser denkt dat het probleem zit bij ons, zou dat toch effect moeten kunnen hebben? Als al die automatische processen als ademhaling, hartslag, bloeddruk etc., die bij ons bij het minste geringste op hol slaan op de Wim Hof manier meer te reguleren zijn... ik vind het op de één of andere manier zo logisch klinken!

Ik douche zelf zo'n beetje mijn hele leven al koud af, gewoon omdat ik het lekker vind. Ook al voordat ik ziek werd (14 jaar geleden). Het laatste jaar douche ik vaak alleen nog maar koud. Hete douches kan ik juist niet meer tegen sinds ik ziek ben. Ik word dan helemaal naar en duizelig. Terwijl als ik koud heb gedouched, ik me daarna lekker voel en zelfs heel even 'normaal'. Dat duurt meestal maar 5 a 10 minuten, maar dat is één van de fijnste momenten op de dag omdat ik dan even niet die verlammende vermoeidheid in mijn spieren voel. En het rare is ook dat ik na koud douchen het niet koud heb, maar juist heel warm.

Ik denk altijd dat ik me na koud douchen even goed voel omdat mijn bloedsdoorloop dan even op gang is gebracht. Ik heb, waarschijnlijk net als bijna iedereen hier, een verminderde bloedstroom naar mijn hersenen heb van 30 procent. Ik denk daarom dat na koud douchen mijn bloed weer heel even stroomt zoals het zou moeten. Ik heb het altijd nog een keer aan dr. Visser willen vragen...

Ik kan me ook goed voorstellen dat koud douchen niet voor iedereen goed werkt, dat weet je natuurlijk pas als je het (rustig) probeert en kijkt wat de uitwerking is. En stopt als het echt niet goed voelt.

Ik denk in ieder geval dat ik zelf ook eens ga kijken naar die ademhalingstechnieken van Wim Hof. Het klinkt als iets wat ik graag zou willen proberen.
Zat er al een tijdje mee in mijn hoofd dus dit lijkt me een mooi moment :)

Groetjes,
Risada
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Volgens mij is dit zo'n methode van beter voorkomen dan genezen!!
Daar bedoel ik mee, dat je als je gezond bent ermee begint je zeker ziektes kan voorkomen ?

Maar als je al een ziek bent zal het je zeker niet genezen, ik geloof wel dat het een positief effect op je welbevinden heeft. Dat is mijn eigen ervaring!!

Wubbo ockels had kanker en is er toen met Wim Hof methode begonnen en is uiteindelijk overleden aan kanker.
Ook een medewerker van 1vandaag heeft de Wim Hof methode toegepast, is ook mee geweest naar Polen daar waar Wim Hof de mensen in 2 dagen in het koude water heeft zitten.
Dat was ook naar aanleiding van de diagnose kanker, hij is vorig overleden.

Maar door zijn ( medewerker van 1vandaag ) documentaire "retourtje hemel " heb ik mij vorig jaar aangemeld bij winterzwemmen.

Op een 1 of ander manier vond ik het een supergevoel na het winterzwemmen en waarschijnlijk daardoor teveel gaan doen met alle pijnlijk gevolgen vandien.
Dat is nog steeds niet 100% zeker of ik daardoor pijnlijke gevolgen heb gehad. Ik vermoed zelf de zware warming up vooraf aan het winterzwemmen. Omdat ik het niet 100 % zeker weet en het goed voelen naderhand van het winterzwemmen wil ik de uitdaging nog wel een keer aan. Op dit moment schommelt dat gevoel bij mij, wel of niet ?

Afgelopen zondag naar de sauna geweest en met de voeten in het dompelbad gestaan en dan kan ik het niet opbrengen om doordat koude water te gaan. Hangt ook gewoon van je eigen gemoedstoestand af.

Bij het winterzwemmen ben je met meer mensen en ga je gewoon met de rest mee. Ondanks dat ben ik ook nadat mijn benen zeer gingen doen in het water en weer uit gestapt en weer opnieuw erin etc, snel onder en eruit.

Zelf zit ik er af en toe nog aan te denken om weer te gaan winterzwemmen ( onderdompelen in de ijssel is het ) maar de warming up en het hard rennen naar de ijssel toe staat mij nu een beetje tegen.
En ik begin ook niet met koud douchen hier. brrrrrrr doe mij maar een warme douche. Soms geen zin om eerst weer af te zien. :roll:

Ik kan het zeker aanraden. Voor het heerlijke gevoel naderhand. Ik heb het wel als positief ervaren.
Dear Karma, I have a list of people you missed
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, enige relativering is wel op z'n plaats :) Mensen genezen niet, daar is ook onderzoek naar gedaan.

Hof is bekend geworden als Iceman, omdat hij de ademhalingstechnieken die al bekend waren, zo ver heeft doorgevoerd dat hij zonder probleem in ijswater kon zitten. Vroeger douchte mensen ook vaak even na met koud water 'voor 'de weerstand' = het immuunsysteem, maar wat eigenlijk nieuw is, is de combinatie ademhaling en koud water, waardoor het goed uit te houden is. Of het (op langere termijn) iha positief werkt, is volgens mij nog niet bekend. Hoewel er dus goeie ervaringen zijn, maar ook slechte.
Life smells...
Gebruikersavatar
decirel
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jan 2016, 21:52

Bericht door decirel »

Wim Hof roept ook heel hard dat hij NIET geneest...maar verzacht, en je beter kunt voelen.
Hij zegt ook niet dat hij vernieuwend is, hij wil laten zien wat je met je lichaam kunt doen, dat je pijn kunt onderdrukken (zie retourtje hemel). En dat je je immuunsysteem kunt beïnvloeden.
De onderzoeken zijn nu alweer veel verder dan toen hij zijn boek uitbracht, en het is geen circus trucje, het is medisch onderbouwd nu. Ze zijn in Nijmegen bij het Radboud ook onderzoeken met koude aan het doen.

Ook ik heb bij Dr Visser gelopen, en meegedaan aan verschillende onderzoeken. Bij hem kwam er voor mij uit dat ik erg snel verzuurde bij inspanning, en dat er dus iets mis is met mijn als het ware transport systeem om de goede voedingsstoffen in je cellen te krijgen...toen wist hij daar verder nog geen oplossing voor.
Ik kan me indenken dat door de koude douche en de ademhalingsoefeningen ik dat transport wel op gang krijg.

@Ariadne Ja ik had het ook altijd erg koud ik was zowat getrouwd met mijn fleecetruien (hulde voor de uitvinder van die stof) En ook ik dacht echt niet dat ik met mijn kont onder een koude douche ga staan, laat staan buiten zwemmen. Ik neem eerder een super hete douche! Maar door zijn onderbouwingen, toch gewaagd,...en elke dag moet ik mezelf eronder sturen vanuit mijn warme bedje.
En nee het is niet leuk, maar ik push mezelf door te weten dat het mijn medicijn is.
Na het douchen als je je staat af te drogen voel je een warme tinteling door je huid, en je bloed stromen door je lijf. En heb je het heerlijk warm. Heet douchen kan ik niet eens meer, niet meer zo warm als voorheen.
En heb dan ook niet altijd meer een fleecetrui aan :D

@Risada ja ook ik wordt duizelig en voel me heel naar (lijkt wel of er lood in je benen wordt gepompt) als ik na het koude douchen ga warm douchen, of hem te warm zet als ik gewoon ga douchen om mijn haar te wassen. Ik wordt dan echt broerd, en doe dat dan ook niet te lang meer en altijd koud na.

@Feuer De ademhalingsoeffening is heel belangrijk, maar ook de koude want daarmee breng je je bloeddoorstroming mee op gang, waardoor je meer stoffen om meer plekken in je lichaam kunt brengen simpel gezegd. Ik werd tenslotte ziek toen ik stopte met de douche en alleen het ademhalen nog deed...die kan ik trouwens gerust een dagje overslaan en de douche niet.

Ik snap de scepsis en ook ik die tig dingen heeft geprobeerd tot het belachelijke aan toe stond er niet echt voor open.
En prima voor een ieder die het niet wil proberen, en ontzettend jammer als het een ander niet helpt...
Want ik weet zelf maar al te goed hoe graag je wilt opknappen, of je leven wilt verlichten.
Toch wilde ik dit niet anderen onthouden voor net die ene persoon die dit leest, probeert en zijn of haar leven veranderd.
Toch vind ik wel dat je pas mag oordelen over lariekoek als je het zelf ondervonden hebt.....

Voor de geïnteresseerden op U tube is ook de aflevering van 24 uur met ..wim hof terug te vinden ook daar vertelt hij veel over het hoe en wat(en ja hij is een beetje getikt maar daar worden wij als ME/CVS-ers toch ook voor versleten)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Volgens mij had niemand het over lariekoek?? Je hoeft dingen ook niet zelf te ondervinden, ervaringen van anderen tellen ook en onderzoek zegt natuurlijk veel meer.
Life smells...
soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

Bericht door soof »

asje schreef:Je hoeft dingen ook niet zelf te ondervinden, ervaringen van anderen tellen ook
precies! :P

nog weirder dan Hof maar stukken minder frisjes
"Ik kan toch niets doen. Ik ben arts." Emile Keuter
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

@Decirel
Bedankt voor je antwoord!
Ga er zeker verder naar kijken! ;)
Plaats reactie