Port-a-cath of Picc-lijn plaatsen

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Bij mij was de port-a-cath plaatsen onder volledige verdoving, de ingreep viel bij mij dan ook eigenlijk wel mee. De dagen erna wat last gehad, maar ik ben wel tevreden dat ik hem heb. (Vergelijking met een picc-lijn kan ik natuurlijk niet maken.)
ilse71
Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: 21 nov 2013, 12:26

Bericht door ilse71 »

Bij het zoeken naar vergelijkingen tussen PAC en PICC (welke oplossing is de beste, in ons geval?) vond ik dit artikel uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde:

http://www.ntvg.nl/artikelen/wanneer-pe ... e/reacties

Dit is hun conclusie:
Tevens was de verwachte lengte van de therapie voor sommige patiënten en de oncoloog een reden om voor een Port-a-Cath te kiezen. In onze studie hebben wij echter aangetoond dat ook de PICC in sommige gevallen een lange gebruiksduur heeft en soms langer dan één jaar in situ kan blijven. Derhalve is de keuze voor een PICC of een Port-a-Cath een afweging die afhankelijk is van de verwachte lengte van de therapie, de keuze van de patiënt en het geaccepteerde risico bij het inbrengen van de lijn aangezien de complicaties voor het inbrengen van een Port-a-Cath welke centraal wordt ingebracht ernstiger kunnen zijn dan bij de perifeer ingebrachte PICC. De vraag naar het kostenaspect kunnen wij niet met getallen staven, maar wij kunnen ons voorstellen dat de kosten voor het plaatsen van een Port-a-Cath hoger zijn aangezien er een operatiekamer en dagbehandeling nodig zijn. Bovendien is de kostprijs van de gemiddelde Port-a-Cath duurder dan de eenvoudigere PICC (gemiddeld 250 versus 100 euro, natuurlijk afhankelijk van het type materiaal, aantal lumina etc.). Bij de PICC daarentegen zijn er weer hogere kosten verbonden aan de controles door de wijkverpleegkundige of oncologieverpleegkundige.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik heb een port-a-cath omdat het ziekenhuis waar ik het laten zetten heb bijna nooit geen picc-lijn plaatst. Ze vinden daar dat een picc-lijn mogelijk al na één maand verstopt kan raken..

Ik heb wel al over enkele mensen gelezen met een picc-lijn, die zijn daar ook heel tevreden mee en heb nog nergens gelezen dat het was verstopt.

Ik zou gewoon het laten afhangen van wat men wil plaatsen (dokter of ziekenhuis zal toch waarschijnlijk in je plaats beslissen)
Gebruikersavatar
veeke
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2014, 14:43

Bericht door veeke »

Ilse71 en Vital,
Indien jullie dit willen delen: in welk ziekenhuis werden jullie geholpen?
Nu moet ik ook wekelijks bij de verpleging van prof DML gaan om de catheter in mijn arm te laten aanprikken. Maar men kan nooit garanderen dat deze een hele week op zijn plaats zal blijven zitten. Mijn arm is deze week ook heel erg pijnlijk en stijf. Als ik dan bedenk dat ik dit nog 9weken moet doen met "maar" 2 armen. :cry:

Ik heb er inderdaad over nagedacht om mijn huisarts aan te spreken over zijn eigen ideeën, maar heb niet de moed om weer eens te moeten uitleggen wat voor een ernstige ziekte die lyme en bartonella zijn. Blijkbaar ben ik al in een hokje geplaatst.
Nog eens bedankt voor alle tips, het is fijn om hier met je vragen terecht te kunnen. :wink:
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik denk dat het op zich niet zo veel uitmaakt welk ziekenhuis. Je zal sowieso een verwijzing nodig hebben van je husarts denk ik en dan komt het wel in orde...

(Ik had eerst zelf gebeld naar het ziekenhuis, maar daar wisten ze mij vriendelijk te melden dat het niet zonder doorverwijzing kon.)

Uit welke streek ben je?
Gebruikersavatar
veeke
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 okt 2014, 14:43

Bericht door veeke »

Ik kan enkel een verwijsbrief van prof DML krijgen en hoop dat ze deze zullen aannemen. Ik ben van Vlaams- Brabant.
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik ben van West-Vlaanderen, dus een beetje te ver weg dan. Ik hoop voor jou dat het lukt met een verwijsbrief van prof. DML!
Plaats reactie