Goede (online) psychotherapie?

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krista32
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 okt 2014, 21:24

Goede (online) psychotherapie?

Bericht door Krista32 »

Hai forummers,

Ik ben al heel lang niet actief geweest op het forum, maar worstel helaas nog altijd met ME/POTS. Graag zou ik jullie weer eens wat voorleggen: heeft iemand van jullie ervaring met (online) psychotherapie voor het dealen met deze chronische ziekte?
Dus niet om er fysiek beter van te worden of iets aan ‘instandhoudende gedraging’ of dergelijke onzin te doen, maar puur voor steun bij alle frustratie en machteloosheid die met deze rotziekte gepaard gaat en hoe je je het beste kunt verhouden tot ‘de gezonden’.
Mensen in mijn omgeving zeggen steeds dat ik daar misschien wel iets aan zou kunnen hebben, maar ik ben door nare ervaringen in het verleden (het bekende ‘het zit tussen je oren’ ) nogal huiverig voor psychologen.
Maar misschien is er hier iemand die er wel echt wat aan heeft gehad en me kan helpen aan een goede (online) psyscholoog of een fijne therapeut in de omgeving Den Haag/Leiden.

Ik ben heel benieuwd,

Dank alvast voor jullie reacties!

Groetjes Krista
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hier kwam er reactie voor iemand in de buurt van Rotterdam, misschien een optie?
https://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-6320.html
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Krista32
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 okt 2014, 21:24

Bericht door Krista32 »

Dank je wel voor je reactie Zuiderzon!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Ik hoop dat het je lukt om een fijne psycholoog te vinden, maar om teleurstelling te voorkomen, weet wel dat een psycholoog altijd vanuit een psychologische hoek de dingen en de ziekte bekijkt. Dat is zijn/haar opleiding en ding. Hij kan andere mensen niet veranderen, maar zal jou proberen te leren zelf de verantwoordelijkheid te laten nemen. Alleen jij kan bepaalde situaties veranderen. Hij zal niet zo snel accepteren dat je je ziekte als excuus gebruikt. Het doel is altijd even uithuilen en dan verder, take back control, maar geen slachtofferschap.

succes
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

plassterk schreef:Ik hoop dat het je lukt om een fijne psycholoog te vinden, maar om teleurstelling te voorkomen, weet wel dat een psycholoog altijd vanuit een psychologische hoek de dingen en de ziekte bekijkt. Dat is zijn/haar opleiding en ding. Hij kan andere mensen niet veranderen, maar zal jou proberen te leren zelf de verantwoordelijkheid te laten nemen. Alleen jij kan bepaalde situaties veranderen. Hij zal niet zo snel accepteren dat je je ziekte als excuus gebruikt. Het doel is altijd even uithuilen en dan verder, take back control, maar geen slachtofferschap.

succes
Hoeft niet, hoor! Ik kreeg ondersteuning in het verwerken door mijn ziekte te zien als een verlies, met bijbehorend rouwproces. Dit loopt volgens verschillende fasen. Uiteindelijk is het gericht op acceptatie van de situarie en niet op verandering.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

Oh wat goed. Ik had door mijn eigen ervaringen andere ideeen gekregen, maar misschien niet goed gezocht naar de verschillen tussen psychologen.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

Bericht door agnes »

Ik kan Tineke Zondervan aanraden van Kolibrie Psychotherapie. Zie https://telefoontherapie.nl/

Ze neemt je klachten serieus en denkt niet dat je er met CGT/GET komt als je ME hebt. Er is ook veel online en/of telefonisch mogelijk.
Gebruikersavatar
Krista32
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 okt 2014, 21:24

Bericht door Krista32 »

Dank voor jullie reacties! Ik ga die Kolibrie psychotherapie in mijn achterhoofd houden.
Ik heb niet de illusie dat een psycholoog mij beter gaat maken en uiteraard gaat het om 'leren leven met', want er zit niks anders op. Ik vind dat alleen wel zó'n opgave, ik kan daar wel wat hulp bij gebruiken.

Ik heb nu een kennismakingsafspraak met een dame die ook (genezen)kankerpatiënten, mensen met ernstige diabetes en mensen met nierfalen psychologisch begeleid. Zij heeft dus veel ervaring met chronisch zieken en dat stemt me wel hoopvol. Ik ben benieuwd.

Nogmaals dank voor het meedenken!
Plaats reactie