Thuisstudie Havo aanvatten

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Jacqueline schreef:Hoi Wilma, wat goed dat je zo ver bent gekomen met je HBOstudie. Ik hoop dat je het zo vol kunt blijven houden! Kun je me misschien iets meer vertellen over die toelatingstesten voor een HBOstudie? Ik ben daar nu qua gezondheid nog lang niet aan toe, maar ik zal ook nog lang met mijn havo-studie bezig zijn. Maar stel dat ik me over 2 jaar een stuk beter voel, dan lijkt me zo'n toelatingstest een perfecte oplossing! Zitten er nog speciale voorwaarden aan vast? Leeftijdsgrenzen/ eerdere opleidingen etc?
Jacqueline, ik ken mensen die voor verschillende HBO studies een toelatingstest hebben gedaan en het is eigenlijk gewoon het hav0 examen alleen dan maar voor een paar vakken welke ze je vantevoren laten weten. Je kunt er dan dus gewoon voor studeren en als je veel tijd denkt nodig te hebben voor het leren dus gewoon vroeg aanmelden.
Maar het stelt weinig voor, het zijn meestal zo'n 3/4 vakken die je moet afleggen en op havo niveau.
Ik weet niet of dit bij elke hbo opleiding het geval is maar wel bij heel veel, ik heb me er zelf ook wel eens in verdiept aangezien ik het ook heb overwogen.
Verder niets, ook geen IQ test of iets dergelijks. Ze willen gewoon weten of je het niveau aankunt qua studeren en zo. Maar zo'n Schroevers opleiding is wel iets anders volgens mij dus kan zijn dat het daarbij anders gaat hoor.

Hoe gaat het nu met jouw studie, Marjolein? Ik denk dat ik maatschappijleer niet meer ga redden, ben ongelooflijk moe de afgelopen maanden. Daar baal ik echt van, want dan zal ik het weer bij maar 2 vakken moeten houden, waar ik examen in kan doen. Het gaat zo verschrikkelijk langzaam, veel te langzaam! Als ik elk jaar maar 2 vakken kan doen, ben ik in totaal 5 jaar bezig voor ik mijn diploma op zak heb.. :(
Met mijn studie gaat het wel goed, ik heb alleen hetzelfde als jij zo'n beetje. Ik zou wiskunde en aardrijkskunde examen doen maar ik ga alleen aardrijkskunde examen doen aangezien ik te laat was met wiskunde om het op tijd af te kunnen hebben voor het examen. En ik heb er al veel moeite mee. Dus die hoop ik dan volgend jaar te doen. Dus ik heb maar 1 vak dit jaar, ergens wel zonde hoor want zoals jij ook zegt is het toch een lange weg op deze manier eer je klaar bent.
Kan jij je vaak ook zo moeilijk concentreren waardoor maatschappijleer je niet helemaal gaat lukken nu?
Ik zit regelmatig met mijn boeken voor me maar zit dan steeds weg te dromen waardoor ik niet verder kan. Concentratie is voor mij echt een groot probleem. Bij jou ook?
Maar het duurt dus lang maar het is toch niet voor niks. Zo lang je nog niet in staat bent tot iets anders zou ik lekker verder gaan en dan zie je wel hoe ver je komt. Desnoods kan je altijd op latere leeftijd nog de rest van de vakken doen of zo, toch! Zo denk ik erover.
Is maatschappijleer wel een beetje te doen qua stof? Ik wil dan denk ik volgend jaar gaan doen, ben wel benieuwd.
Maar nu ga je Algemene Natuurwetenschappen en wiskunde afronden toch? Hoe sta je er bij die vakken voor?
Moet je trouwens voor elk vak een werkstuk maken? Volgens mij bij havo thuisstudie wel he. Als je de gewone havo doet (mijn broertje zit nu in het laatste jaar van de havo) dan hoef je maar voor 1 profielvak een werkstuk te maken, dat scheelt nogal!

Succes!

Groetjes,
Marjolijn
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hai Marjolein!

Sorry voor de late reactie. Hoe staat het nu met jouw studie aardrijkskunde? Lukt het allemaal een beetje? Ik las ergens dat je met je werkstuk bezig was, gaat dat ook goed? Best nog veel werk he. Maar til er maar niet te zwaar aan hoor, mijn aardrijkskunde werkstuk hebben ze vorig jaar ook niet erg grondig nagekeken volgens mij. :wink:

Ik ben dus van plan om eind mei examen te doen in Nederlands en wiskunde. Over Nederlands maak ik me niet zo'n zorgen, dat gaat me vrij gemakkelijk af. Maar wiskunde vind ik nogal moeilijk, zeker aangezien ik een aantal maanden vrijwel niets heb kunnen doen door ernstige vermoeidheidsklachten. Maar ik probeer nu alles weer een beetje op te pakken en zo snel mogelijk door te werken! Even de kiezen op elkaar dus. Ik hoop echt dat ik deze 2 vakken af kan ronden dit jaar!

Omdat de 2 onderdelen van het Nederlands examen op één dag vielen heb ik om uitstel van 1 van deze onderdelen gevraagd. Vorige week heb ik een doktersverklaring van mijn huisarts opgestuurd met het bewijs van mijn CVS, waarna ik een aantal dagen geleden een brief van de IB-groep ontving met de mededeling dat één onderdeel verplaatst is naar 19 juni. Ben daar erg blij mee! Anders zou ik van 09:00 uur tot 16:30 uur examen moeten doen. Nou dat klinkt jou waarschijnlijk hetzelfde in de oren als mij, dat is véél te lang!

Ik wil je heel veel succes wensen met de rest van je studie/ maken van je werkstuk! Ik hoop dat het allemaal goed gaat bij je :) Sterkte!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Hoi Jacqueline,

Leuk dat je weer van je laat horen over hoe het je vergaat.
Ik was juist van je eens een pb te gaan sturen want was wel benieuwd hoe het met jouw studie gaat en ook was ik wel benieuwd naar jouw ervaringen met aardrijkskunde vorig jaar.

Fijn dat 1 onderdeel verplaatst kon worden zeg. Scheelt echt weer een hoop!
Wiskunde heb ik ook al een tijd in huis maar ga ik later doen, lijkt idd vrij pittig.Gelijk al aan het begin was het niet erg duidelijk qua uitleg allemaal. Veel succes ermee, hopelijk krijg je het nog helemaal onder de knie voor het examen, maar komt vast wel goed toch!

Ik heb mijn werkstuk naar leraar opgestuurd laatst (was nog niet helemaal klaar) en heb 'm terugggekregen met de boodschap dat ik 'm erg in moet korten en dat het soms qua stof wat te moeilijk was. Volgens mij heb ik een beetje teveel tijd en moeite erin gestoken. Hij zei dat ik er maar niet teveel meer aan moet doen en gauw gewoon maar insturen naar IBG.
Wel heb ik hem er op professionele wijze van overtuigd dat natuurbeheer mogelijk is is Rijnmond haha, dat is dan wel positief want daar gaat het om (mijn onderwerp is namelijk 'natuurontwikkeling in het Rijnmondgebied).
Ik zou het fijn vinden als jij me misschien even wilt PB'en over het mondeling, dan moet ik dus mijn werkstuk presenteren in 5-10 minunten en worden er vragen gesteld. Moet ik daar veel van verwachten of stelt dat ook weinig voor? Kunnen ze lastige vragen stellen? Is pas in juli hoor maarben gewoon benieuwd. Maar ik heb dat werkstuk toch echt te hoog ingeschat, daar wordt dus helemaal niet veel van verwacht begrijp ik?
En hoe beviel je schriftelijk bij AK? Heb je nog tips?

Heel veel succes he met je wiskunde en nederlands!
Laat rond het examen nog even van je horen, ben erg benieuwd!!

Groetjes.
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Vanochtend heb ik het eerste deel van het Nederlands examen gemaakt (het tweede deel heb ik pas 19 juni, en het mondeling examen pas in juli). Naar mijn idee ging het wel goed! Het wiskunde examen is pas over 2 weken, dus ik heb nog behoorlijk wat tijd om te oefenen. Gelukkig maar, want dat heb ik ook echt wel nodig!

Ik zal eerlijk zijn, het schriftelijk examen van aardrijkskunde vond ik erg moeilijk (het waren meer inzichtvragen dan vragen over de dingen die je uit het boek kon leren. Hierover zijn vorig jaar ook ontzettend veel klachten van de examenkandidaten geweest, misschien hebben ze het daarom dit jaar een beetje aangepast). Ik haalde daar dan ook maar een 4,3 voor. Maar maak je maar geen zorgen hoor, ik weet vrijwel zeker dat je het haalt! :wink: Omdat ik het tijdens het mondeling examen wel goed deed, ben ik toch nog geslaagd met een 6! Dit mondeling is niet zo moeilijk hoor, ze stellen vooral vragen over het onderwerp van je werkstuk en willen weten hoe je tot je conclusie bent gekomen.

Heel veel succes de 30e, Marjolein! :) Waar doe je trouwens examen? Laat je nog even weten hoe je examen is gegaan? Ben ook erg benieuwd!

Liefs, Jacqueline
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Hoi Jacqueline.
Mijn broertje doet ook havo examen en bij hem ging Nederlands geloof ik ook wel goed (de anderen tot nu toe is die geloof ik een stuk minder enthousiast over).
Maar fijn dat jij dus ook het idee hebt dat het lekker is gegaan. Ontzettend veel succes alvast met wiskunde, en met het oefenen!

IK heb al veel gelezen en gehoord over dat aardrijkskunde over het algemeen als erg moeilijk wordt ervaren. Ik heb volgende week woensdag mijn schriftelijk en begin echt behoorlijk in spanning te zitten. Ik moet nog vreselijk veel leren, heb eigenlijk voornamelijk tot nu toe zitten lezen en werkboek zitten maken etc. Er staat me nog heel veel te doen.
IK wil toch echt wel een voldoende zien te halen voor mijn schriftelijk want ik heb juist niet zo'm positief gevoel over mijn mondeling. Heb goed mijn best gedaan op mijn werkstuk maar op het laatst een paar fouten gemaakt door het af te hebben willen maken op hetlaatste moment, dus eigenlijk afgeraffeld door tijdnood. Juist mijn conclusie is veel te simpel doordat ik die nog bijna vergeten was toe te voegen en ik nog snel wat heb verzonnen eigenlijk. Ook denk ik dat ik er niet veel over weet te vertellen verder.
Verder ben ik naar mijn idee ook niet de beste in mondeling vragen beantwoorden, ik ben sowieso echt een schrijver. Dus ikhoop echt enorm op een voldoende voor mijn schriftelijk.
Ikga de komende week ook bijna non-stop leren, zal wel moeten. Meer kan ik niet doen.
Hopelijk heb ik geluk qua examenstof, het is altijd maar afwachten wat ze gaan vragen. Hen 1 oefenexamen gedaan waar ik een 6.5 a 7 voor had, die was wel te doen. Maar heb andere even ingekeken en snapte daar niets van. Maar goed, er moet dus nog veel geleerd worden.

Succes he!!
Ben erg benieuwd hoe het je verder zal vergaan. Toi,toi!! [-o<

ps: ik zal dus de komende week ook weinig op de website zijn vanwege het harde leren.
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Studie Havo aanvatten

Bericht door Nienke »

Hoi,
Ik ga in augustus als ik terug ben van vakantie beginnen met een thuisstudie havo. Met welk vak raden jullie mij aan om mee te beginnen? En als dat goed gaat, waar zou ik die dan mee kunnen combineren?
Groetjes Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Hoi Nienke,

Goed dat je de thuisstudie havo gaat doen zeg! Is populair hier ;)

Met welk vak je het beste kunt beginnen? Ik zou een beetje kijken hoeveel maanden een vak gaat duren (staat aangegeven) en zo een beetje kijken hoeveel je er in een jaar wilt zien te doen voor het examen. Wil je steeds 1 vak en dan de volgende of 2 of meer tegelijk?
Stel dat je 4 vakken wilt afronden volgend jaar bij het examen dan kan je bijvoorbeeld 4 vakken doen van allemaal een halfjaar tijd. Noem maar een voorbeeld.
De ene duurt gewoon veel langer dan de ander.
Ga je het via het LOI, NTI of NHA doen?
Ik zou ook beginnen met een vak die je ligt, kan je lekker rustig inkomen.
Dus verder moeilijk voor jou te zeggen, is gewoon net wat je zelf ligt en waarje zin in hebt en hoeveel je in een jaar wilt doen etc.

Succes, hou ons op de hoogte!
Groetjes,
Marjolijn.
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hai Nienke!

Ik ben het met Marjolein eens, ik denk dat je het beste kunt beginnen met een vak dat je ligt of dat je leuk vind. Zo kun je rustig beginnen en er een beetje achter komen hoe het nou allemaal in z'n werk gaat. En het is inderdaad ook slim om te kijken hoeveel maanden er voor een vak staan, zodat je kunt uitrekenen of je dat vak af kunt ronden voor het eerst volgende staatsexamen (mei 2008). Echt goed dat je dit gaat proberen, ik wil je heel veel succes wensen!

En jij ook heel veel succes vandaag, Marjolein! Ik duim voor je! :wink: Hoe is je examen gegaan?

Ik moet er morgen aan geloven, krijg nu wel een beetje de bibbers!
Hoop snel wat van je te horen. Groetjes, Jacqueline
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Studie Havo aanvatten

Bericht door Marjolijn »

Hoi Jacqueline,

heb mijn examen compleet verprutst. Echt heel slecht gemaakt. :cry:
Het was weer puur inzicht en heb dus eigenlijk voor niets zo hard geleerd. Had het idee dat ik alle
belangrijke dingen wel wist maar dan krijg je van die vage inzicht vragen. Dus net wat jij zei over vorig jaar. Een vriend van me die vroeger VWO heeft gedaan zei ook dat het in die tijd nog een stuk beter te doen was, gewoon goed leren en dan was het goed te doen. Dat is nu echt niet meer het geval. Mijn broertje heeft vandaag ook havo ak gedaan en net zo slecht gemaakt, we hebben zelfs veel dezelfde fouten en dezelfde vragen goed beantwoord haha. Wel lullig want hij is nu wel zeker gezakt.
Maar misschien ga ik wel herkansen (kan toch wel in onze situatie?), moet er alleen even niet aan denken. Sowieso krijg ik pas mijn cijfer na mijn mondeling in juli. Zijn de herkansingen dan misschien bij de staatsexamens later?

Heel veel succes morgen he! Wiskunde toch? Heb je het gevoel het goed te kunnen?
Laat je horen hoe het gegaan is?

Groetjes,
Marjolijn.
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hoi Marjolein, ik vind het echt heel erg vervelend voor je dat je examen niet goed is gegaan! Je hebt echt je best gedaan en je kan er niets aan doen dat het zo'n moeilijk examen was! Heb je de antwoorden nog nagekeken op internet en je punten bij elkaar opgeteld? Dan kun je ongeveer zien op wat voor cijfer je uitkomt (www.havovwo.nl). Misschien kun je het met je mondeling examen nog ophalen? Het mondeling examen is een eitje vergeleken met het schriftelijk examen! Ik hoop dat dit lukt en dat je alsnog slaagt. Dat verdien je echt!

Vandaag had ik inderdaad wiskunde en het is me alles mee gevallen. Gelukkig maar, want ik ben niet zo'n ster in dat soort exacte vakken! Maar als ik het zo bekijk denk ik dat mn cijfer rond de 6,5 zal liggen. En daar ben ik hartstikke tevreden mee! :)

Herexamen kan ook in ons geval, maar daar zitten nog wel wat bepaalde regeltjes aan vast. Volgens mij kan dit alleen in het jaar dat je volledige havo diploma uitgereikt wordt. Ik zal even kopieëren wat er op de website van de IB-Groep staat over herexamens:

'Herexamen vmbo, havo en vwo is alleen toegestaan voor kandidaten die in één jaar volledig examen afleggen en voor kandidaten die in het betreffende examenjaar hun examen afronden (dus een diploma zouden kunnen krijgen). Als u in aanmerking komt voor een herexamen mag u voor één vak het centraal examen én het commissie examen (in hetzelfde examenjaar) opnieuw doen, mits u daardoor alsnog kunt slagen voor het staatsexamen. Dit kan hetzelfde vak zijn, maar het kunnen ook verschillende vakken zijn. Het herexamen wordt afgenomen in de maanden augustus en september en het kost niets extra'.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, maar ik weet vrijwel zeker dat je je cijfer nog wel omhoog kunt halen met het mondelinge examen in juli! Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte en succes wensen. Ben je er nog erg moe van geweest, van zo'n inspannende ochtend? Ik barst van de spierpijn!

Liefs, Jacqueline
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Studie Havo aanvatten

Bericht door Nienke »

Hoi!
Sorry dat ik nu pas reageer, maar kep t de laatste dagen eigenlijk best moeilijk met mijn gevoel.. Ik heb sinds ik ziek ben, vrijwel alle energie die ik had, en energie die ik eigenlijk niet had maar toch gebruikte in school gestopt.. En nu na zo'n 2,5 jaar vechten moet ik toch helemaal stoppen. Kvind het lastig dat ik zeg maar echt uit "de maatschappij" val, en een gevoel heb dat ik nutteloos ben en geen functie heb terwijl ik graag anderen zou helpen en iets toe zou willen kunnen voegen. Ik kan me niet goed uitten hierin, ik kan me niet even ergens anders op concentreren, of ergens eens goed in uitleven als ik vroeger in sporten deed.. En heb het gevoel dat ME steeds meer controle over mijn "eigen ik" krijgt.. (mijn excuses dat het niet helemaal on-topic is)..

Maargoed,, ik denk dat het een studie bij de NHA wordt, deze wordt volgens mij in 1x opgestuurd en is daardoor goedkoper dan de LOI.. Ik ga beginnen met nederlands, dit vak ligt mij best goed.. Wat ik altijd al heb willen worden is remedial teacher, dus vind het vak belangrijk en mijn interesse is er daardoor ook wel.. Ik wil eerst even kijken hoe dit gaat, als ik een paar maanden bezig ben en het gaat goed wil ik hiernaast ook maatschappijleer doen.. Ik weet niet of iemand deze heeft gedaan al, en wat de ervaringen hiermee waren?

Bedankt Marjolijn en Jacqueline voor jullie advies!!

Liefs, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hoi Nienke, ik begrijp hoe je je voelt. Ik had ook het idee dat ik uit de maatschappij viel toen ik van school moest, en dat is waarschijnlijk ook een tijd zo geweest. Maar nu ik steeds weer stapje dichterbij mn diploma kom, heb ik toch steeds weer het gevoel dat ik mn leven weer stukje voor stukje aan het opbouwen ben. En dat is een heel goed gevoel! Ik hoop dat je studie goed zal verlopen!

Marjolein, wanneer heb je je mondeling examen? Ik wil je alvast heel veel succes wensen, het gaat je zeker lukken! Ik heb 3 juli wiskunde en 4 juli nederlands.

Liefs, Jacqueline
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Studie Havo aanvatten

Bericht door Nienke »

Hey Jacqueline!
Ik ga als ik terug kom van vakantie rustig aan beginnen met het vak nederlands.. Zo ben ik toch met iets (voor een langere termijn) bezig, en kan ik het op mijn eigen tempo doen, wat ik erg fijn vind! Ben je al lang bezig met je diploma? En hoeveel vakken moet je nog?

Groetjes Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Jacqueline
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 04 jul 2006, 17:31

Studie Havo aanvatten

Bericht door Jacqueline »

Hai Nienke! Ik heb vorig jaar mn eerste certificaten gehaald, engels en aardrijkskunde. Ik ben nu dus twee jaar bezig en heb nu 4 vakken achter de rug. Nog 5 te gaan dus! Maar het laatste jaar wil ik 3 vakken doen, omdat ik dan alleen de makkelijkste en kortst durende vakken nog maar hoef te doen. Dus ik hoop over 2 jaar mn havo diploma te hebben!

Vandaag heb ik mn certificaten voor nederlands en wiskunde gekregen :D Gister mn wiskunde mondeling gehad, dat héél erg slecht ging! Maar omdat mn schriftelijk examen wel aardig was gegaan, ben ik toch nog geslaagd met een 6. En voor nederlands geslaagd met een 8! Nederlands lijkt me dus een goed vak om mee te beginnen Nienke, het is goed te doen haha! :wink:

Marjolein, hoe gaat het met jouw studie en examens? Laat je snel weer eens iets horen?

Beide heel veel sterkte en succes gewenst! x
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Studie Havo aanvatten

Bericht door Nienke »

Haha, fijn is dat he.. Ondanks dat je weinig kunt dat je dan toch dingen behaald, waar je al een langere tijd aan werkt enz.. Mag je echt trots op zijn hoor! Wat ben je trouwens van plan als je je havo hebt behaald? Een thuisstudie op hbo niveau ofzo?

Groetjes, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Plaats reactie