IOM: Systemic Exertion Intolerance Disease (SEID)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

soof
Gevorderd lid
Berichten: 931
Lid geworden op: 25 aug 2013, 10:37
Contacteer:

IOM: Systemic Exertion Intolerance Disease (SEID)

Bericht door soof »

Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hier een link naar verschillende documenten betreffende "Beyond Myalgic Encephalomyelitis/Chronic Fatigue Syndrome: Redefining an Illness"


http://www.iom.edu/Reports/2015/ME-CFS.aspx
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ziet er positief uit, denk ik?
Andere naam had voor mij niet gehoeven.(weer een andere diagnosecode)
Het zal nog wel lang duren voor dit enige invloed heeft op onze instanties.
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Het zegt ook niets over de aard (neurologisch of psychisch) alleen dat er nog veel research nodig is.
Eigenlijk is alleen de diagnose eenduidiger.
Gast

Bericht door Gast »

Systemic is wel goed....
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Er staat in ieder geval dat het een real disease is, en niet imaginair.... en dat er reëlle behandelopties moeten worden geboden.
Lijkt mij vooralsnog goed...!?!
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Totala onzin, onze ziekte heeft een passende naam: ME.

Jason zei het al, dat wij er wsl niet blij mee zullen zijn. Zelfs toen werd gevonden dat mal-aria door muggen werd veroorzaakt hebben ze de naam niet veranderd, terwijl die nietszeggend is (van toen men nog niet wist wat het was), maar dat doet er niet toe, de naam bestond al en iedereen weet wat die betekent.

Het heeft allemaal te maken met de ontkenning van ME (want waarom zou je in godesnaam de naam veranderen), nu kunnen ze er wéér van alles van maken, reken daar maar op. Het enige wat patiënten over het algemeen wilden was het schrappen van de 'naam' CVS. Nu kan er alleen maar nog meer verwarring ontstaan. Slechte en belachelijke ontwikkeling.

Het is trouwens pas een voorstel.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Tja , ik moet er nog wat over nadenken. Echter 1 ding is dat de medici ME niet erkennen .
Ze blijven CVS zeggen. Puur omdat ME niet genoeg aangetoond is . Nog niet.

Echter CVS is helemaal een slechte naam.

Dus de nieuwe naam is iets er tussenin? Het beschrijft wel beter het probleem van de ziekte . Ja het is nu een ziekte geen syndroom?? :-)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is (al lang) genoeg aangetoond.

Een naam 'ertussenin' is ook niks, want we zitten er 'niet tussenin', we hebben ME en dat is duidelijk. Het beschrijft de ziekte ook niet beter, die wordt goed beschreven in de CCC- en ICC-criteria.

Een syndroom ìs een ziekt; als er een hele verzameling klachten bij horen kun je het een syndroom noemen.

We moeten alleen het 'CVS' kwijt.
Life smells...
Gebruikersavatar
NooitOpgeven
Actief lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 12 nov 2012, 21:02

Bericht door NooitOpgeven »

Ze durven niemand (psychiatrie) tegen de schenen te schoppen. Er is teveel geld en macht mee gemoeid.
En daarom kan het alleen nog maar veranderen als er een éénduidig keihard bewijs komt.
Gebruikersavatar
marlies
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 feb 2015, 20:11

Bericht door marlies »

Kunnen ze niet opzoek gaan naar de oorzaak van ME en daarna een goede behandeling ontwikkelen, ipv te gaan bakkeleien over een naam. Kan mij het schelen hoe het heet. Begrijpen doet de wereld het toch niet en het lost niets op.
Bloemen zijn langs elke weg te vinden, maar niet iedereen weet er een krans van te vlechten.
Anastasius Grün
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

er wordt ook voorgesteld dat er heel veel onderzoek gedaan moet worden, en dat daar heel veel geld voor nodig is, en dat de patienten nodig hebben.

En dat is belangrijk!!!
En dat de naam veranderd moet worden van CVS ( ME is niet geaccepteerd) en dat het een ziekte moet worden genoemd en geen stoornis ( psychiatrisch dus) zou enorme vooruitgang zijn.

Procesmatig denken is hier belangrijk, even je eigen leed als patient vergeten en naar groter perspektief kijken, wat mij betreft.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zeker aantal erg goede punten:
Onderkenning van de ernst van de ziekte
Onderkenning van de prevalenties, hoog!
Onderkenning dat het om een lichamelijke aandoening gaat en niet psychisch is
Onderkenning van verslechtering na inspanning, ook een heel belangrijke! Doooeeeeeiiii herr Von Beijenbergh!
Onderkenning dat de diagnose ook gesteld moet worden
Onderkenning dat ong 90% nog niet gediagnosticeerd is
Onderkenning dat het bij kinderen voorkomt
Onderkenning dat er veel te weinig onderzoek gedaan is (vooral ook bij kinderen)
Onderkenning dat er veel meer geld naar onderzoek moet

En zeker nog tekortkomingen, SEID, hoe lelijk wil je het hebben.
En het niet noemen van de herseninflammatie, een vrij willekeurige opsomming van klachten zoals ik dat zie, (ivm de slagboomdiagnostiek), niet in logisch verband, sommige klachten ontbreken. Maar mss vult het volledige rapport daarop wel aan.

Wel ben ik voorstander om de naam ME te behouden, dan maken we er toch encefalopathie van, als ze myelitis niet willen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er is ontsteking, dus -itis klopt gewoon en hoort zo te blijven.

50 ME-experts hebben geprotesteerd, niet voor niets. Helaas, wacht maar af, dit is niet best. Het speelt al heel lang en er is verschrikkelijk veel tijd en energie in gestopt door 'de onzen' om dit een andere wending te geven. Maar natuurlijk komt er toch weer zoiets uit.

Systemische inspannings intolerantie ziekte, SIIZ in goed NL. Ja hoor, kan ook alle kanten op. Nou ik heb geen - spreek uit - SIS, ik heb ME.
Life smells...
Plaats reactie