Artikel Altijd maar moe? (7-2-7)

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

Artikel Altijd maar moe? (7-2-7)

Bericht door Gabutje »

Ik kreeg vandaag de reclame binnen en daar zat een krantje gezond & zorg, regio Achterhoek - Liemers (openingsnummer - februari). Hieronder heb ik het letterlijk overgetypt:

Altijd maar moe?

Alie is gelukkig getrouwd en woont samen met haar man en hun twee kinderen. Als ze maar niet steeds zo moe zou zijn. 'Je moet er maar mee leren leven', zeiden ze in het ziekenhuis. Want Alie heeft CVS, net als 30.000-40.000 mensen in Nederland. CVS staat voor Chronisch Vermoeidheidssyndroom. De kneep zit 'm in dat eerste woord. Natuurlijk is iedereen wel eens moe. Maar bij CVS gaat dat na een nachtje lekker slapen niet over. Bovendien hebben veel mensen met CVS vaak pijn in de spieren of gewrichten, slapen ze slecht en kunnen zich maar moeilijk concentreren. Uit onderzoek blijkt dat CVS op verschillende manieren kan ontstaan. Door ernstige infectie, een zware operatie, na een bevalling, maar ook bijvoorbeeld door langdurige stress. Alie wordt door GGNet geholpen. Samen met een hulpverlener gaat Alie na wat ze allemaal doet op een dag en welke factoren de vermoeidheid in stand houden. Ook bespreekt ze haar wensen op sociaal en fysiek gebied. 'Moeder zijn' staat bovenaan haar verlanglijst. Ook wil ze het huishouden weer kunnen doen. Samen stellen ze een activiteitenprogramma op. Tegelijkertijd moet de knop in haar hoofd om. Gedachten als 'ik moet' kunnen beter plaats maken voor 'ik doe wat ik kan'. Haar behandeling heeft cognitieve gedragstherapie. GGNet biedt deze therapie aan in Zevenaar en Doetinchem samen met het Nijmeegs Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid. Denkt u dat u CVS heeft? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek uw klachten. Hij verwijst u zo nodig door. Meer weten? Bel Jan-Willem van Heertum van GGNet. via (0316) 58 33 33 of kijk op www.ggnet.nl.


Ik weet het niet meer zeker, maar de heer van Heertum heeft geloof ik een intake met mij gehad en hij is de reden dat ik al afgehaakt was. Hij zei dat iedereen bij hem genezen is. En dat je energie moest vergelijken met een olielampje dat defect is etc... Ook moest ik van hem toen stoppen met mijn studie. De gedachten omzetten in 'Ik doe wat ik kan' is mij niet bekend gemaakt. Lijkt net of ze een hele andere insteek nu hebben gekozen. Maar ook het Kenniscentrum in Nijmegen zei dat die therapie groot verschilt met die van hun, want zij bouwen de therapie om je school heen, ik hoefde in Nijmegen mijn opleiding niet te stoppen. Ik twijfel dus over de heer van Heertum, of hij mij inderdaad toen gesproken heeft, maar ik weet het vrijwel zeker.
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Plaats reactie