column over long covid en ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

column over long covid en ME

Bericht door ariadne »

Geschiedenis mag zich niet herhalen:


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b52eab91/
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

Volkskrant is niet vrij lezen. De meeste bladen zijn dat niet.

Ik zat wat te kijken op frontnieuws.
https://www.frontnieuws.com/canadese-ar ... r-dan-nut/

Hij geeft andere cijfers:

15 dec. 2020 — Download Citation | COVID-19: Rethinking the Lockdown Groupthink | The Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ...
Uit recente gegevens blijkt dat het sterftecijfer 0,23 procent is – en slechts 0,05 procent voor mensen onder de 70 jaar. Bovendien omvat de risicogroep bijna uitsluitend ouderen, vooral degenen met zogeheten comorbiditeiten (bijkomende ziekten). Verder wordt het nu waarschijnlijk geacht dat “in de meeste situaties” 20 tot 40 procent immuniteit in de bevolking al voldoende is om te spreken van zogenaamde kudde-immuniteit.

Heb even gekeken of dat artikel echt bestaat, maar ik klik niet overal op en ik kan dat stuk sowieso niet in het Engels lezen.


5 pagina's met links en het artikel is zo te zien van oktober 2020. Het wordt niet door iedereen gewaardeerd, ik zag iets van conspiracy, maar het bestaat dus wel.

COVID-19: Rethinking the Lockdown Groupthink[v1] | Preprints
www.preprints.org › manuscript
Vertaal deze pagina
COVID-19: Rethinking the Lockdown Groupthink. Ari Joffe *. Version 1 : Received: 14 October 2020 / Approved: 15 October 2020 / Online: 15 October 2020 ...
door A Joffe · ‎2020

Rethinking the Lockdown Groupthink 1 COVID-19 - Preprints.org
www.preprints.org › manuscript › download
PDF
4 nov. 2020 — COVID-19: Rethinking the Lockdown Groupthink. Author: Ari R Joffe MD, FRCPC*. Affiliation: Department of Pediatrics, Division of Critical Care ...

COVID-19: Rethinking the Lockdown Groupthink
www.researchgate.net › publication
· Vertaal deze pagina
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

column over long covid en ME

Bericht door plassterk »

Ja was een goede column van Asha ten Broeke.

Voor iemand die zo in het nieuws geinteresseerd is en over zoveel dingen een mening heeft als jij Semma, lijkt me een goedkoop internetabonnement op een kwaliteitskrant toch een vereiste.

Zo stond er dit weekend nog een stuk in de volkskrant over een Manaus. Een gemeente in de jungle van Brazilie. Er was daar na een enorme uitbraak van covid een groepsimmuuniteit van 75% werd gedacht. Helaas gaat het daar nu opnieuw helemaal mis en is de zuurstof voor de patienten niet meer aan te slepen.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

column over long covid en ME

Bericht door ariadne »

@semma: deze column is vrij te lezen. En je kunt eerst de cookies uit zetten.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

column over long covid en ME

Bericht door plassterk »

Tjeetje Semma, hoor je dat. Zelfs dat was misinformatie van je. Ik was er niet beducht op, want ik ben lid van de Volkskrant, dus bij mij komt het artikel sowieso. Had je het überhaupt geprobeerd, of ging je gelijk naar frontnieuws?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja, goede collumn

Hopelijk lezen er velen dit.

Semma

Bij de meeste kranten kun je 3 of 5 artikelen gratis lezen. Soms wel regeistreren.

Ik wil je per pb wel het hele artikel sturen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

ariadne schreef:@semma: deze column is vrij te lezen. En je kunt eerst de cookies uit zetten.
Je kan niet alles uitzetten. En wat je over het hoofd ziet: die kranten zitten in een concern, wat je voor één krant opgeeft, geldt waarschijnlijk voor de hele zwik. Bij de kranten vanTopics kon je overal terecht, maar wel met overal dezelfde nick. Zo nu en dan verkast zo'n bedrijf naar een ander concern.
Nee, ik ga niet in mijn pc aan de cookies rommelen. Ik kom dus bij heel weinig kranten.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

https://www.hpdetijd.nl/2020-08-11/9-ma ... hIg8XinWAu

Misschien is dit een behulpzaam artikel. Zou van immunoloog Dr. Ir. Carla Peeters zijn.
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

column over long covid en ME

Bericht door plassterk »

ik zet het op de leeslijst. Het is een beetje lang, van 11 augustus. Duis misschien zijn we qua inzicht alweer wat verder.
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

column over long covid en ME

Bericht door ariadne »

semma schreef:
ariadne schreef:@semma: deze column is vrij te lezen. En je kunt eerst de cookies uit zetten.
Je kan niet alles uitzetten. En wat je over het hoofd ziet: die kranten zitten in een concern, wat je voor één krant opgeeft, geldt waarschijnlijk voor de hele zwik. Bij de kranten vanTopics kon je overal terecht, maar wel met overal dezelfde nick. Zo nu en dan verkast zo'n bedrijf naar een ander concern.
Nee, ik ga niet in mijn pc aan de cookies rommelen. Ik kom dus bij heel weinig kranten.
Prima semma. Maar ik verzoek je om in dit topic inhoudelijk te reageren op de column. Als je zomaar allerlei posts plaatst gaat het al snel off topic.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

Ja, je hebt gelijk. Door uitgeput zijn bleef ik in de laatste topics hangen.

Mag ik nog even attenderen op een zojuist gelezen nieuwsbericht: veel corona-doden blijken door onopgemerkte bloedvergiftiging overleden te zijn. Dat is iets waar je zelf op moet letten bij thuis uitzieken (plotselinge achteruitgang) en als je al hart- en/of longproblemen hebt, moet je dus steeds checken bij achteruitgang of er een specifiekere oorzaak voor is. Ook medici herkennen het niet altijdt (en zeker niet als ze al overwerkt zijn op een corona-afdeling)
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

Zo, column gelezen dankzij Annac.
En gelijk weer in verwarring. Ok, hoofd is 's winters stukken minder. Maar wat is long covid? Covid-19 is toch anders dan een verkoudheidje en griepje en heeft de neiging in je longen te gaan zitten?

De Q-koorts is een corona-ziekte, dus overeenkomsten hoeven geen verbazing te wekken.
De megastallen staan de dicht bij de woonwijken (of de woonwijken komen te dicht bij de boerderijen) en dat komt omdat er gemeenten zijn die tegen beter weten in een veel te kleine afstand aanhouden, zodat de omwonenden door zieke geiten besmet kunnen worden.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

column over long covid en ME

Bericht door semma »

Dat gaslighting, daarover schreef iemand op het forum een verontwaardigde post. Was begonnen met de medische studie en kreeg gelijk de eerste week te horen dat patiënten die niet in de schoolboektheoriën passen, problemen tussen de oren hebben.
Brave studenten incorporeren de stof en vergeten de meeste teksten en/of samenhang waarin iets geleerd is. Het blijft dan hangen als weten dat het nu eenmaal zo is. Dat maakt het dus moeilijk om artsen te bereiken. Daarom hebben veel patiënten stiekeme kruisjes achter hun naam.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

column over long covid en ME

Bericht door luipaardje »

semma schreef:Zo, column gelezen dankzij Annac.
En gelijk weer in verwarring. Ok, hoofd is 's winters stukken minder. Maar wat is long covid? Covid-19 is toch anders dan een verkoudheidje en griepje en heeft de neiging in je longen te gaan zitten?
.
Long Covid komt van het Engelse long. Dat zijn dan de mensen die niet na een paar dagen / weken genezen zijn maar veel langer klachten houden. Heeft dus niets met iemands longen te maken.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

column over long covid en ME

Bericht door annac »

luipaardje schreef:
semma schreef:Zo, column gelezen dankzij Annac.
En gelijk weer in verwarring. Ok, hoofd is 's winters stukken minder. Maar wat is long covid? Covid-19 is toch anders dan een verkoudheidje en griepje en heeft de neiging in je longen te gaan zitten?
.
Long Covid komt van het Engelse long. Dat zijn dan de mensen die niet na een paar dagen / weken genezen zijn maar veel langer klachten houden. Heeft dus niets met iemands longen te maken.

Ik dacht dat het wel duidelijk was dat het om langdurend gaat.
Plaats reactie