Artikel in Knack over 'CVS' door BPS-experts

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Artikel in Knack over 'CVS' door BPS-experts

Bericht door Zuiderzon »

Artikel:
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/c ... 71743.html

Volledig artikel, met dank aan Grigor.
https://drive.google.com/file/d/1lxAjoA ... Pk5qu/view

Noot Frank Twisk: http://www.hetalternatief.org/Media%20C ... 201463.htm

Ondanks dat er toegegeven wordt dat GET schadelijk kan zijn en dat CVS geen psychologische of psychiatrische aandoening is, is de tekst voor de rest tenenkrommend met tegenstrijdigheden, onwaarheden etc....

Aan het woord zijn verdedigers van de biopsychosociale school Vogelaers, Van Houdenhove en Persoons.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Altijd prettig dat het feit dat er van GET ernstige schade kan worden opgelopen een belichting in een artikel verschijnt.

Hoe je vervolgens in hetzelfde artikel allerlei aannames over je zogenaamde (jeugd) trauma's en veronderstelde depressies door moet worstelen met ondertussen de opmerking dat je toch al zoveel last hebt van halsstarrige misverstanden is inderdaad een tweede. :roll:

Slecht artikel met allerlei opvolgende rare gevolgtrekkingen en conclusies waarbij vanalles en nog wat naadloos doorloopt in iets compleet anders met hele andere settings en niets echt hout snijdt.

Tja, wat doe je aan slechte artikelen? Goed dat er af en toe nog ergens een weerwoord tegen dat soort artikelen verschijnt, maar het lijkt dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

meredith schreef:Tja, wat doe je aan slechte artikelen? Goed dat er af en toe nog ergens een weerwoord tegen dat soort artikelen verschijnt, maar het lijkt dweilen met de kraan open.
Reageren (feitelijk en respectvol) kan op lezersbrieven@knack.be
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Lees de disclaimer onderaan op onderstaande link. Ze schrijven geen attesten, willen geen tegemoetkomingsdocumenten invullen of verslagen schrijven voor adv artsen, en willen ook geen verslagen schrijven in kader van beroepsprocedures. Dat is ons erkent CVS Centrum waar deze 'experts' achter staan en met verbonden zijn ;-)

Zie link: https://www.upckuleuven.be/nl/raadplegi ... 18-65-jaar
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

M.a.w. de patiënt wordt gewoon in de kou gezet.

De vragenlijst op die pagina al nader bekeken? Al die psych(olog)ische vragen :roll: ...het lijkt wel of ze een andere groep zieken definiëren onder de noemer 'CVS'...
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Lou Corsius schreef een goede repliek op het artikel in Knack:
Zijn ze nog bij, die experts?
Hoop doet leven!
Gast

Bericht door Gast »

Heb die vragenlijst ook bekeken,en snap de gevoeligheid over die psychologische vragen,maar deze vragen komen ook voor bij hart en vaatziektes...heb ook vragenlijsten moeten invullen,en soms kon je alleen maar ja of nee aangeven,terwijl de praktijk natuurlijk heel anders is,je kan een mens nu eenmaal niet in hokjes stoppen,toch was ik verbaast dat de uitslag wel degelijk herkenbaar was voor mij,en idd een juiste conclusie over hoe ik omga met mijn ziekte,acceptatie,e.d.
De grote hoeveelheid van vragen /net iets anders gesteld,s er om te kijken hoe consistent je blijft in je beweringen, en dit is ook de methode die een arboarts/uitkeringsinstantie toepast
Maar snap dat je haren overeind gaan staan bij het bekijken van deze vragen,ik had nl al een diagnose,erkenning enz
Gebruikersavatar
heidi70
Beginner
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 mei 2017, 19:03

Bericht door heidi70 »

Nog niet het hele artikel gelezen, maar ik heb wel gezien dat Dr Philippe Persoons bij UZ Leuven uit dienst is per 1 juli 2018.... :-k

Benieuwd wie het daar nu overneemt als hoofd van de cvs-afdeling.
Plaats reactie