3 manieren waarop energie wordt geproduceerd in een cel

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

3 manieren waarop energie wordt geproduceerd in een cel

Bericht door meredith »

https://tracyduvall.com/2017/06/27/how- ... ics-mecfs/

vertaling: https://www.me-cvsvereniging.nl/nieuws/ ... asis-mecvs

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1960.html

Bij mij werkt die energieproductie, voorraad e.d. duidelijk anders dan de meeste mensen die ik ken. Ik heb een compleet energiebeheerssysteem en denk over vanalles in dát kader vooral na. Hoeveel gaat iets kosten, is het daar nu het juiste moment voor voor mijn lichaam. "Simpelere" dingen kan ik bijvoorbeeld slecht zoals het beruchte "stil staan" of mijn haar in een paardenstaart doen, terwijl voor andere juist moeilijkere geachte zaken ik veel makkelijker kan.

Dit artikel sluit bijvoorbeeld weer erg goed aan bij mijn problematiek of juist vindingen.

Elk moment, zowel het in beweging proberen te komen tot uiteindelijk kijken hoe ik "in flow" terecht kom, hebben mijn aandacht en heel soms lukt het mij ook, op mijn juiste momenten, met veel pijn en moeite alsnog (op een goede manier) in beweging te komen.

Ik weet een aantal dingen die goed kúnnen werken maar ik krijg het meestal niet voldoende voor elkaar alswel dat ik erg op moet passen dat ik niet alsnog weer slechter wordt als ik niet "in flow" kom.

Wie herkent het dat er periodes zijn waarin je het energieproces ineens wel goed, weliswaar tijdelijk, voor bijvoorbeeld een aantal dagen of op het moment zelf maar dan zonder vervelende gevolgen, voor elkaar krijgt (enigszins bewust)? En welke onderzoeken/theorieen sluiten daar bij aan?
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

De eerste keer dat ik echt ervaarde hoe het is om "gewoon" iets te doen was ik denk ik zo rond de 16/18. Als kind al wist ik niet beter dan dat ik mij aan zou stellen en vooral maar nog harder moest proberen. Maar toen ik ooit heel erg strict ging eten (geen toegevoegde suikers/melkproducten etc., vooral puur) kon ik ineens "gewoon" opstaan, beter concentreren en leren op school etc. Dit effect kreeg ik na 2 maanden echt goed pas te pakken en duurde vervolgens een paar maanden waarbij het door mij nog onbekende oorzaak weer terugzakte.

(de suikers - oftewel aanvoer voor energie die niet goed zou werken).

Daarna ervaarde ik nog een keer een sprong voorwaarts met zachte steunzolen, puur bij toeval. (fibromyalgie - ik kon ineens veel langer dan een paar minuten staan / onderzoek naar handpalmen en voetzolen waarbij de temperatuurregelaars niet goed werken en daardoor aanvoer en afvoer voedingsstoffen / afvalstoffen niet goed gaan)

(steunzolen - en momentbepaling waarop ik bepaald of ik beter wel of juist niet iets moet gaan doen verklaard)

En nog weer veel later wilde ik graag naar iets toe waarbij je wel veel en lang moest lopen/slenteren, ik nam tussendoor pauzes en deed op mijn gemak. Evenwel had ik daarna veel pijn en toen ik onderweg langs iemand reed en daar mijn benen weer eens over de achterkant van een leuning omhoog legde om het een beetje uit te kunnen houden van pijn en flauwte, en ik pijnstilling zocht, kreeg ik een zware tramadol aangeboden. Nou ben ik geen voorstander van zomaar wat gebruiken maar wel gedaan en daarna in een een infrarood sauna gegaan hete stand voor een half uur. Toen ik daar uitkwam voelde ik mij ineens kiplekker en werd ik gebeld of ik nog wilde gaan sporten. Omdat ik het bizar vond hoe goed ik mij ineens voelde heb ik dat gedaan en vervolgens een uur later nog weer 3 uur lang intensief kunnen sporten. Daarna heb ik 2 weken bijna geen pijn gehad.

(die derde fase zoals benoemd in dit artikel over 3 manieren van energie produceren die dan ineens wél op gang komt?)

Het lukt mij verder al die vele jaren niet goed om zoiets te herhalen of daar de juiste hulp bij te vinden, het is mij later nog een keer echt heel goed gelukt, echter als ik normaal gesproken te veel doe/over mijn grenzen ga, dan ga ik achteruit tot ik niets meer kan.

Ik probeer door de vele jaren heen elke keer die grenzen te verkennen, te kijken wanneer en hoe ver ik kan gaan zonder al te ver terug te zakken in de weken daarna. Maar ik zak nu steeds verder terug dus wil kijken hoe ik toch weer zoiets op kan pakken en was benieuwd naar andere ervaringen die misschien daar op lijken.

Wie herkent ook iets terug van toch die derde fase op gang brengen? Of andere zaken die leken te helpen in deze hoek?
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

Ik heb gemerkt dat sinds ik carnithine slik en ketogeen eet om insuline-resistentie te beperken(ik heb 's nachts veel periodes van hypo's en bij het eten van koolhydraten hypers) ik soms periodes heb dat ik opeens veel meer aan lijk te kunnen, zonder ernstige PEM. Ik weet echter niet wat zo heeft geholpen, omdat ik er tegelijkertijd mee ben gestart. Het lijkt ook niet te stroken met de theorie dat ATP vooral wordt vrijgemaakt uit glucose....
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Sorry voor de lange tekst, ik kan nooit echt goed filteren, dat kost mij veel denkwerk juist om minder te typen. Ik kan mij voorstellen dat het voor anderen juist lastig is zo'n lange lap.
Ik heb gemerkt dat sinds ik carnithine slik en ketogeen eet om insuline-resistentie te beperken(ik heb 's nachts veel periodes van hypo's en bij het eten van koolhydraten hypers) ik soms periodes heb dat ik opeens veel meer aan lijk te kunnen, zonder ernstige PEM. Ik weet echter niet wat zo heeft geholpen, omdat ik er tegelijkertijd mee ben gestart. Het lijkt ook niet te stroken met de theorie dat ATP vooral wordt vrijgemaakt uit glucose....
Ja, ik vond het wel interessant om over na te denken omdat het wel datzelfde proces lijkt te omvatten dat er daar ergens iets in ieder geval ook mis gaat. Vaak als ik ga liggen om te gaan slapen 's avonds laat, dan merk ik dat mijn lichaam heel erg onrustig wordt/is, op een iets andere manier als dat ik bijvoorbeeld koffie drink, maar het lijkt er veel op, het is een heel onrustig gevoel dat mij dan lijkt te belemmeren in slaap te vallen, maar wellicht, bedacht ik mij, gaat er in dat proces om die snelle?/snellere?/gewone? suikers/voedsel/iets om te zetten dus juist inderdaad iets mis.

Zoals ik het voor mijzelf altijd verwoordde is dat ik een bepaalde voorraad van "iets" te snel te veel leegtrek en dit niet goed aan kan vullen.

Vervolgens is mijn insteek vooral altijd om te zorgen dat die voorraad niet te veel inslinkt, dat ik die zo goed en snel mogelijk weer probeer aan te vullen met rusten en/of de in mijn ogen juiste/meest werkende dingen voor mijn lichaam te doen en dat ik niet meer opmaak dan ik aanvul.

Op deze manier probeerde/probeer ik jaar in jaar uit die basisvoorraad van dat iets uit te breiden, waarbij sommige stappen teveel zorgden voor een terugval, maar ik uiteindelijk vaak wel iets op kon bouwen en het in ieder geval zo stabiel mogelijk hield om dat leegtrekken te voorkomen en maar heel af en toe bewust over grenzen heen te gaan als ik iets echt mee wilde maken of echt moest/moet doen.

In het begin deed ik vaak nog te veel achter elkaar, te lang, te intensief en had ik grotere pieken en dalen op een veel lager niveau. Ik kon tijdens de pieken dan wel iets meer voor elkaar krijgen maar de slechte periodes waren slechter of soms totdat ik uiteindelijk heel erg lang niets meer kon.

Het vermijden van toegevoegde suikers in producten, melk(melksuikers?) en zaken waar ik snel op reageer zorgden dat ik uiteindelijk toch duidelijk meer kon doen en ik voor het eerst ervaarde wat het was om zonder veel moeite op te staan en gewoon te lopen of te leren.

Het was voor mij een hele ervaring omdat ik daarvoor altijd dacht dat ik mij maar aanstelde en nog maar harder moest worden en meer moest proberen en ik wel lui zou zijn. Toen kwam ik erachter dat het voor anderen gewoon écht heel erg anders werkt.

Dus naar mijn idee gaat er bij mij in ieder geval op dat punt iets (vaak) niet goed.

Het is interessant om te lezen dat in ieder geval in dat proces wellicht anderen ook toch wel regelmatig ervaren dat er zaken zijn die toch enige invloed hebben op dat proces, soms maar klein, maar soms ineens toch groter.

Als dat proces van ATP maken/vrijmaken uit glucose mis gaat, is de vraag waar gaat het dan mis. Als het wel aangevoerd wordt, maar het lichaam er dan juist niets mee kan, maar verkeerd op de aanvoer reageert (ook allergisch/auto-immuun? en dan reageert juist met stress stofjes) en daardoor het hele proces juist verstoort, wellicht ook door overvloed daarvan? dan kan het denk ik wel juist goed aansluiten. Het lijkt in ieder geval te gaan over dat proces. Geen verstand van hoe het precies werkt.

Of misschien dat als het wel alsnog aangemaakt wordt het niet goed vervoerd kan worden in het lichaam? Want waarom wil ik zo graag vaak met mijn benen omhoog zitten als ik een tijdje heb gelopen om mij een beetje fijn te voelen? Of moet ik echt persé gaan zitten? En waarom krijg ik meer last als ik even een tijdje plat lig 's avonds in bed? En als ik te lang te stil op verkeerd materiaal zit, krijg ik juist weer pijn of word ik helemaal erg stijf. En stressgevoel is toch juist als er energie zou zijn (om een aanval in te gaan of te vluchten qua oerreactie) maar het niet omgezet kan worden naar de juiste bewegingsprocessen?

Maar ik weet wel dat bij allergie bijvoorbeeld, ik de mate van allergische reacties ook kan inperken als ik het ene bijvoorbeeld inperk, bijvoorbeeld huisstofmijt mijn huis goed gesaneerd houd en ik bij anderen ook niet veel in aanraking kom met huisstofmijt, er in die periode geen hooikoorts is, ik oplet op wat ik eet, ik bijvoorbeeld ook in bepaalde mate juist wél beter ook tegen de allergische stoffen in het algemeen vaak kan. En allergie zorgt ook voor stress.

Dus als ik minder prikkels krijg van verschillende dingen bij elkaar, dan kan ik prikkels in het algemeen ook weer beter aan als ik er wel weer eens tegenaan loop.

Heel strict eten alleen werkte niet, mijns inziens moet ik ook afwisselen en soms juist toch iets doen/alles vermijden gaat ook niet. Maar als ik op heel veel punten mijn "prikkels" vermijd, kan ik ook weer meer aan. Alleen is dat proces lastig en een beetje in het wilde weg blijven zoeken.

Bij de onderzoeken voor fibromyalgie ging het er om dat die temperatuurregelaars niet op de juiste momenten altijd dicht of open gaan en dan krijg je ook weer een verstoorde aanvoer/afvoer van stoffen. En dat stemt weer overeen met mijn zachte steunzolen en langer kunnen staan.

En als ik uiteindelijk helemaal niets meer kan doen, dan merk ik dat het op veel punten ook weer zo slecht is voor je lichaam, dat ook al is wel iets doen funest, niets doen ook niet al te goed is, dus elke keer probeer ik die grens op te zoeken waarop ik wellicht nog net wel iets kan of beter niet. En dat is dag in dag uit balanceren.

Ik heb mijns inziens ook totaal geen conditieprobleem als zijnde dé oorzaak, het is wellicht soms een beetje een gevolg, bijvoorbeeld als ik er teveel maanden helaas toch "uit" ben en ik dan als ik merk dat ik wel iets weer kan heb ik weer vele maanden nodig om alles weer op te bouwen maar vooral qua stijfheid spieren en niet per definitie conditie (totdat ik alsnog weer niets of weinig kan omdat er weer iets ergens mis gaat). Maar door trucjes en weten wat wel of niet kan en steeds slimmer worden in die energieverdeling ging dat in de loop der jaren vaak steeds sneller omhoog dat "iets wel kunnen doen basisniveau".

Echter merk ik helaas dat mijn klachten te laatste jaren samen nog wat andere dingen, lastiger zijn om weer uit te komen dan toen ik het net een beetje aangenaam begon te krijgen qua dingen kunnen doen, daar kom ik de laatste jaren niet meer goed in terug.

Ik heb geen idee qua insulineresistentie of hoe dat in elkaar zit bij mij, ik weet alleen hoe druk ik mij voel, hoe hoog mijn IGe gehalte was/is en dat ik compleet hyper en druk gedrag vertoon met kriebelende aderen en een erg gestresst gevoel als ik bijvoorbeeld koffie drink, maar daar word je naar mijn idee juist erg moe van uiteindelijk... contradictio in terminis... en koffie is eigenlijk ook een soort van snelle suiker geloof ik?

Ik mis echt een gebrek aan kennis daarover, maar ja, de artsen blijkbaar ook, ik weet alleen dat ik heel soms uit die cirkel kan ontsnappen en ik bij tijden weer probeer om die bewustere ervaringen weer voor elkaar te krijgen.

Zo zijn er ook bij mij periodes dat het in het geheel beter gaat, soms geen idee waardoor, maar ook momenten dat ik merk dat iets wel een beetje (soms) kan helpen en dat sommige dingen echt moeten gebeuren zoals energiebeheer.

En ik zou het graag wat vaker willen oproepen maar het is erg lastig omdat mijn spieren vaak te stijf zijn tegenwoordig en mijn lichaam niet op gang wil komen. Maar vele jaren lukt het mij wel om de pijn te verbijten, op de juiste manier op gang te proberen te komen bij het sporten en dan na een uur of 2 pas echt warm was en eindelijk mijn lichaam goed in beweging krijg en dan pas "warm" ben. Vaak daarna wel stijf en weer vaak rustig aan doen, maar soms met kortere pauzes, dan weer een hele week niets doen en dan ineens zit ik weer aan maanden bijna niets meer doen.

Het is alleen zo frappant dat ondanks die energieproblemen, ik er juist uit kan komen als ik, nadat ik na heel veel jaren die basisvoorraad meer op peil houd en op een hoger basisniveau heb gekregen, ik er uit kan komen door juist urenlang te sporten. Aan de ene kant moet je dan erg goed weten op welke moment je dat kan doen, eerst zover zien te komen dat je al redelijk weer door de maanden heen op gang bent gekomen en bezig kan zijn, maar dan juist met langere (interval) bewegingen, iets toch op gang kan zetten, terwijl het ook je ondergang kan worden zeg maar.

Ik zeg op geen enkele manier hiermee dat je vooral maar moet gaan bewegen, want ik weet juist heel goed dat dat heel erg funest kan zijn, maar soms lijkt het te komen omdat iets dan niet op gang komt, wat op gang had moeten komen. En dat dus soms alsnog wel op gang kan komen, de vraag is alleen kan het niet ook anders op gang gebracht worden...

Ik bedenk me dan vanalles, zeker omdat ik nu weer in een periode zit waarin ik uberhaupt weer meer in beweging moet zien te komen, terwijl ik te lang zit op mijn werk. Voor mij werkt even iets dan, dan weer rusten, dan weer iets doen het best, totdat ik echt helemaal moet gaan rusten het beste, maar dat kan niet vanwege werk.

Wel interessant dat ketogeen eten, ik kende het niet echt, ik hoor nu wel overal van intermittant fasting. Maar bij ketogeen spreekt me wel aan dat het moet komen uit vet, mijn leus van de afgelopen week was ook dat suiker uit en vet weer in is!

Meet jij dan ook vanalles op hoe het daar dan mee staat, ik lees over meters en urinestrips en dergelijke?


Ik weet wel dat ik het echt heel strict moest doen met die suikers, ook bijvoorbeeld vleeswaren moest ik vaak laten staan omdat er toch iets van suiker was toegevoegd. En ik ben dol op in de echte roomboter gebakken eitjes met spek :D.
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

Ik sport niet hoor, ik ben al trots dat ik nu weer kan wandelen en fietsen :). In de winter kon ik net 500 meter lopen, dus dit is een grote vooruitgang voor me.
Bij mij werkt heel erg goed binnen mijn grenzen blijven, maar die grenzen varieren nogal. Daarom is het elke dag/ week weer kijken hoe het gaat en wat ik kan doen. Ik heb nog niet gemerkt dat ik de grens van die dag kan veranderen door gedrag of iets dergelijks...
Ik heb eerst 2 weken met een sensor gelopen, die continue mijn bloedsuikerspiegel aan het meten was. Vervolgens heb ik gekeken wat pieken en dalen veroorzaakte. Dat was bij mij alle granen/ haver/ aardappelen/ rijst/ suiker etc. De stap naar ketogeen was toen vrij makkelijk gezet. Ik meet wel met ketonenstrips (via urine) of ik in ketose ben, maar dat lukt me ook niet altijd. Ondanks dat ik echt alles aat staan wat pieken en dalen kan veroorzaken, krijg ik dus toch soms teveel eiwitten of koolhydraten binnen. Daar doe ik niet al te moeilijk over. Het meten is heel eenvoudig, het moeilijkste is creatief zijn en lekkere gerechten bedenken, haha!
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ha ja, verzinnen wat te eten en dat het dan ook nog een beetje lekker is, is wel lastig. Ik probeerder eerst van die kookboeken bedoeld voor ME... (m.b.t. candida) en daarbij moest je lang staan en dat was onmogelijk, dus wie dat verzonnen had :-O... dus ik was/ben al blij dat wanneer ik zelf kook, iets kan vinden wat binnen redelijk korte tijd klaar kan zijn, denk aan 6 minuten dingen waarbij ik maar elke keer een paar seconden hoef te staan...

Heerlijk als je weer kan wandelen en fietsen! :D! Ja, die grenzen varieren bij mij ook nogal. Inderdaad elke dag / week / uur het opnieuw aanzien hoe het met de energie gaat, hoe ik me voel, wat er gebeurt als ik iets doe.
Het verschilt wat ik kan, maar ik blijf het ook raar vinden dat ogenschijnlijk "simpele" dingen soms meer energie kosten dan "op het oog zwaardere" dingen.

Oké een sensor dus die de bloedsuikerspiegel continu meet. Ik heb eens wat gegoogled, erg interessant om eens te gaan gebruiken. Je hebt er apps voor zie ik die de sensor op je lichaam voortdurend dan registreren. Maar je zal niet zomaar zoiets kunnen lenen neem ik aan?

Ik weet nog dat ik vroeger en nog steeds wel soms liever de hele ochtend niets eet om maar vooral energie te behouden omdat zodra ik iets at, ik gelijk teveel terugzakte in mijn energie om nog iets te kunnen doen. Sinds ik al meer mijn eigen eetgewoonten heb aangepast naar dingen die voor mij beter voelen, heb ik daar al iets minder last van maar afgelopen weekend en vorig weekend merkte ik dat ik er echt veel meer door kon doen door vooral niet te eten.
Eens kijken hoor want ik moet er nog even inkomen, voor zover ik het lees is het "in ketose komen":

https://www.foodsisters.nl/ketose/ Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit koolhydraten die we via onze voeding binnenkrijgen. Koolhydraten zijn de primaire brandstof voor ons lichaam. Wanneer je lichaam niet voldoende koolhydraten binnen krijgt, gaat het opzoek naar een andere bron van energie. Je lichaam schakelt over op de vetverbranding. Het zet je vet om in energie. Hierbij komen ketonen vrij. Dit proces wordt ketose genoemd. Je lichaam functioneert dan op de ketonen in plaats van op koolhydraten.

Wanneer raak je in ketose?
Om in ketose te komen zal je dus zeer weinig koolhydraten moeten eten en veel vetten en eiwitten. Een ketogeen dieet bevat maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Het is dus verboden om pasta, brood, rijst en aardappelen te eten. Maar ook fruit past niet in een ketogeen dieet. Fruit bevat te veel koolhydraten, waardoor je niet in een ketose toestand zal raken.


Oh dat is fijn, fruit past niet in het dieet, bof ik even, als ik ergens niet goed tegen kan is het wel fruit... ik ben daar echt heel kieskeurig in geworden, ofwel ik reageer allergisch ofwel ik merk teveel aan moeheid of... nou ja nog allerlei andere klachten.

Ik denk dat ik mij er zeker eens meer in ga verdiepen! Ik had vroeger het idee dat ik vanuit mijn jeugd te weinig vetten at, dat ben ik later gaan aanpassen door te kijken naar welke vetten ik juist graag wilde eten.

Ik blijf echt heel erg goed binnen mijn grenzen (voor zover dat kan met werken, dat blijft toch wel lastig), en ga heel bewust een enkele keer eroverheen qua vrije tijd of huishoudelijke taken als ik iets echt toch graag wil en neem dan de gevolgen voor lief, met daaromheen de benodigde maatregelen, zoals vantevoren (dagen) rusten, daarna ruim vrij houden, echt verder helemaal niets doen, mijn spieren bewust ontspannen etc. Als ik iets erg graag wil, of toch wil sporten. Ik hoop dan altijd op een goede dag maar weet ook dat bepaalde bewegingen juist beter en andere bewegingen weer slechter zijn (per moment).

Wandelen en fietsen noem ik ook een beetje sporten lol. :D Ik vind het echt zo fijn als ik kan bewegen. Ik sport helaas het afgelopen jaar/jaren weer een stuk minder dan ik heb gekund,

Maar in de betere periodes kan ik dus bewust juist soms door juist eerst voorzichtig mijn spieren laten bewegen maar wel met krachtigere (interval) bewegingen verder komen als ik juist die kracht beheerst gebruik. Ik ga eerst in een warm bad, zodat mijn spieren warm zijn en zorg dat ik aan interval principes vasthoudt, dus rust, bewegen, weer rust maar niet voorzichtig met mijn armen en niet iets met stilstaan allleen. Hmm, nou ja zoiets.

En dat wat ik eerder omschrijf, echt "iets op gang brengen" dat is mij nog maar een heel enkele keer dus gelukt op een (goede) dag. Ik ben sinds die tijd wel heel af en toe tramadol gaan gebruiken om de ergste pijn en spanning van mijn spieren af te halen als ik door onrust en pijn niet in slaap kan vallen. En daar was ik ook al heel blij mee, dat scheelt ook al veel als je beter kan slapen. Maar ik ben nog steeds naarstig op zoek naar welke bewegingen ik wel of niet kan doen. Zo is een crosstrainer en een roeimachine voor mij qua bewegen erg fijn. En dat doe ik dan gewoon relaxt op mijn eigen tempo, als ik maar wat kan bewegen met netflix er bij, totdat ik merk dat ik er in kom en dan kan ik dat nog even volhouden totdat ik absoluut ineens toch weer moet stoppen.

Die grenzen zijn echt zo ontzettend belangrijk, ik mis soms wel de pieken in wat ik deed maar die kies ik nu heel erg bewust uit, daarbij is alles stabieler geworden en vanuit daar kon ik steeds een heel klein beetje meer stamina op gaan bouwen. Maar op dit moment moet ik echt weer wat meer proberen te gaan doen, want ik heb een langdurige pijnlijke periode achter de rug/is soms nog aanwezig, waarbij ik ook andere belemmerende klachten had helaas. En ik kom er ook qua eten niet helemaal nog aan uit. Misschien toch eens kijken wat er op het niveau van ketose dan precies gebeurt.
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

Je kan zo'n apparaat met sensor kopen, ik kreeg hem 2 weken omdat ik meedeed aan een onderzoek. De sensor is echter niet echt nodig voor het ketogeen dieet. Daarvoor heb je alleen veel vetten en urinesticks nodig :)
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Ja, zoiets nam ik aan. Oké.

Ben alleen erg geïnteresseerd of er iets te achterhalen valt waarom ik na eten juist ook extra moe kan worden soms, of waarom ik in mijn lichaam vanaf mijn stuitje naar mijn benen zo'n onrustig gevoel kan krijgen of andere onrustige of moeheidssensaties.

Ik weet dat ik bij koffie echt heel druk wordt, dat als ik ga liggen ik onrustiger kan worden, dat ik soms als ik even heb gelegen, niet meer op kan staan bijna en daarvoor heel veel moeite moet doen omdat mijn lichaam bijna helemaal niets meer wil/kan doen.

Ik weet dat dat dieet toen erg goed hielp qua moeheid en ik daarmee voor het eerst echt veel meer energie kon gaan ervaren. En ook dat er best nogal wat producten/stoffen/voedingsmiddelen zijn die reacties in mijn lichaam op kunnen roepen. Eczeem, astma, slijmvliezen/niezen, kriebelende ogen, kriebelende aderen, onrust, moe etc.

En dan denk ik er kan zo ontzettend veel, we kunnen naar de maan, maar achterhalen wat er in mijn lichaam gebeurt en de preciezere linken leggen dat lukt niet/of wil men niet aan.

Terwijl veel dingen toch echt wel redelijk directe gevolgen hebben. Ik kan dat met die koffie bijvoorbeeld zo nabootsen en dezelfde reacties krijgen.

Maar hoe iets benoemd kan worden, waar de spieren, pezen etc. zitten en hoe ze heten waar het pijn doet, wat, wanneer, hoe beter werkt of niet, of een voor mij beter geschikt dieet etc. in elkaar zet, daar kom ik niet voldoende aan uit :cry:

Terwijl het toch echt volgens mij wel, al is het maar íets, beter kan worden benoemd dan "een regio ergens in mijn buik", "een stofje waardoor het ergens onrustig wordt in mijn lichaam", "een soort van dieet waarbij ik door zomaar iemand gewezen wordt en wat daadwerkelijk iets helpt maar geen idee welke theorie er dan bij hoort", pijn in de buitenkant van mijn bovenbenen of een bepaald punt in mijn bilspieren met weet ik veel wat voor naam/soort lichaamsonderdeel zoals pees, spier, bindweefsel, zenuw, ader, "soort van heel erg prikkelende pijn onderop mijn voetzolen waardoor ik nauwelijks lang kan staan tenzij ik de druk er iets af haal met per ongeluk gevonden zachte steunzolen" of whatever.
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Maar ketogeen dus, een andere manier om energie om te zetten.


https://www.ketogeendieet.net/
"Anders dan bij een traditioneel westers dieet met weinig vet eet je bij het ketodieet bijna alleen maar vetten (en veel minder koolhydraten). Wat je op een dag in calorieën eet komt neer op ongeveer 75% vetten, 20% eiwit en slechts 5% koolhydraten. Dit wijkt vrij drastisch af van de algemeen aanbevolen verdeling van macronutriënten van 20 tot 35% eiwit, 45 tot 65% koolhydraten en 20% vet.

Vetten Eiwitten Koolhydraten
Algemeen aanbevolen 20% 20% 60%
Ketogeen dieet 75% 20% 5%

Zoals je uit de bovenstaande vergelijking kunt zien ligt het verschil in de inname van koolhydraten en de hoeveelheid vetten. Het beperken van de koolhydraten heeft een reden. Alles wat je eet waar koolhydraten in zitten worden in de maag en darmen omgezet in suikers. Deze suikers komen als glucose in het bloed. Glucose is normaal gesproken de voornaamste brandstof voor het lichaam. Doordat het lichaam een andere brandstof krijgt en geen glucose gaat het ervan uit dat het zich in een noodsituatie bevindt. Het lichaam heeft echter een mechanisme dat niet afhankelijk is van glucose maar de vetten die je binnenkrijgt én de vetten op je lichaam kan gebruiken als brandstof."


Het zou zomaar enigszins aan kunnen sluiten bij het feit dat 1 van de manieren niet goed lijkt te werken maar die andere manier wellicht beter.

Dan zou ik wel zo'n sensor willen uitproberen maar goed dat hoeft dus niet, wel interessant.

Wat moet je meten:

"Onder normale condities is de concentratie ketonen in het bloed laag en haalt dit nooit een niveau boven 0.3 mmol/l. Als je lichaam in ketose is dan neemt de concentratie toe en als het een niveau van 1.5 mmol/l bereikt dan worden vetten gebruikt als energiebron. Voor afvallen is de optimale ketosezone tussen 1.5 en 3 mmol/l. Als je een week vast, wat niet verstandig is, dan kan het ketonengehalte stijgen tot 7 mmol/L. Een meting van meer dan 0.5 mmol/L is voldoende om te weten of je in ketose bent. Bij de ketose teststrips betekent dit dat een verkleuring van de strip voldoende is om te weten of je in ketose bent of niet."

Waar koop je zo'n sensor/strips, wellicht ben ik gewoon erg slecht in zoeken... maar wat voor merk is dan aan te raden, wat wordt er gebruikt...

https://www.glucofix.nl/bloedglucosemet ... en-lx-plus dat is via apotheek?
https://www.myfreestyle.nl/freestyle-pr ... -precision

iets met app op telefoon?

https://www.diabetescentrale.nl/node/725?sku=1670
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Sorry, ik denk hier even "hardop"...

Dit ziet er behapbaar uit:

https://www.ketogeendieet.net/ketonenmeter/

https://www.bol.com/nl/p/caresens-dual- ... ontent=txl
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

Die sensor koop je inderdaad via de link die je hebt gevonden en de strips via ketosticks.nl
Tenminste, je kan ze overal kopen, maar die zijn goedkoop....
Gebruikersavatar
noatjuh
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 nov 2016, 16:41

Bericht door noatjuh »

excuus, het is ketostrips.nl
Gast

Bericht door Gast »

Vandaag gelezen op welingelichte kringen dat het ketodieet nierproblemen kan veroorzaken...
Gebruikersavatar
meredith
Actief lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 09 nov 2017, 09:33

Bericht door meredith »

Dank Noatjuh voor de link voor ketostrips!
Plaats reactie