Advies Gezondheidsraad

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

30 maart 2018: UWV trekt consequenties uit advies Gezondheidsraad over ME

Verzekeringsartsen van het UWV moeten rekening houden met het advies van de Gezondheidsraad over ME/CVS: “Voor zover verzekeringsartsen CGT en GET beschouwen als een effectieve therapie en een cliënt daartoe min of meer verplichten dient deze werkwijze te worden verlaten. De Gezondheidsraad geeft duidelijk aan dat CGT en GET bij ME/CVS niet zijn te beschouwen als naar algemeen medische maatstaven adequate behandelingen waartoe patiënten verplicht kunnen worden. De keuze om af te zien van CGT of GET mag derhalve niet leiden tot het oordeel dat de patiënt zijn kans op herstel mist, niet meewerkt aan zijn of haar herstel of verwijtbaar handelt.” Dit stelt de medisch adviseur van het UWV, Herman Kroneman, in een interne beleidsmededeling aan alle verzekeringsartsen (21 maart 2018)*.
* Beleidsmededeling UWV: Herman Kroneman, Medisch Adviseur, 21 maart 2018, Advies Gezondheidsraad over ME/CVS en consequenties voor de uitvoering.
https://www.steungroep.nl/nieuws/423-30 ... ad-over-me
Met dank aan tweet J. Kieboom.

Het UWV trekt dus een andere conclusie dan de vereninging voor verzekeringsgeneeskunde
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt UWV!!!!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Stroperig blijft het dus voorlopig.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Dank Ariadne en J. Kieboom voor deze info - dat geeft me toch weer een beetje hoop dat er mensen zijn die conclusies trekken waar we wat aan hebben. En wie weet komen er ook reacties van beide ministers waar we wat aan hebben... al moet ik het eerst zien voordat ik het daadwerkelijk geloof... * zit zich een ongeluk te duimen :mrgreen: *
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Oké, het UWV veel beter dan de NVVG dus, da's al wat. Maar wie bepaalt? Ik vrees dat het nog willekeur zal blijven.
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja. Welke informele machten bepalen de te nemen richting. .....
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

asje schreef:Oké, het UWV veel beter dan de NVVG dus, da's al wat. Maar wie bepaalt? Ik vrees dat het nog willekeur zal blijven.
Volgens mij bepaalt de minister, net als destijds Hoogervorst. Als deze het advies overneemt moet de rest volgen. Of de minister bezwijkt onder al deze druk?? En in hoeverre men ook echt volgt??
Blijft spannend.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoogervorst erkende het rapport niet, maar dat maakte niets uit, het werd in de praktijk toch 'CVS-CGT-GET', geheel volgens het rapport. H. dacht geloof ik dat er niets aan 'CVS-ers' moest gebeuren, gelijk Koerselman en van Duinkerke (?).
Life smells...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

De pennen zijn nog niet leeg...

Low Battery door bedrijfsarts André Weel in Medisch Contact vandaag.

Vreselijk en onjuist artikel.
Gelukkig staat in datzelfde MC de visie van Hans Knoop.

Of het nu om diabetes, reuma, kanker of ME/CVS gaat: dat gedrag van de patiënt is van belang, ja zelfs bepalend, voor het verdere beloop.

Gelukkig heeft de GR-commissie in haar advies niet vermeld dat ME/CVS geen psychogene of psychosomatische ziekte is. Want dat is het namelijk wel.

Factoren die de ziekte in stand houden. Daarover staat geen woord in het GR-advies. Geen woord over ziektewinst.

Ondertussen vergeet men de ziekteonderhoudende factoren. De inactiviteit. De ziektewinst.
:evil:
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
heidi70
Beginner
Berichten: 81
Lid geworden op: 30 mei 2017, 19:03

Bericht door heidi70 »

Zuiderzon schreef:De pennen zijn nog niet leeg...

Low Battery door bedrijfsarts André Weel in Medisch Contact vandaag.

Vreselijk en onjuist artikel.
Gelukkig staat in datzelfde MC de visie van Hans Knoop.

Of het nu om diabetes, reuma, kanker of ME/CVS gaat: dat gedrag van de patiënt is van belang, ja zelfs bepalend, voor het verdere beloop.

Gelukkig heeft de GR-commissie in haar advies niet vermeld dat ME/CVS geen psychogene of psychosomatische ziekte is. Want dat is het namelijk wel.

Factoren die de ziekte in stand houden. Daarover staat geen woord in het GR-advies. Geen woord over ziektewinst.

Ondertussen vergeet men de ziekteonderhoudende factoren. De inactiviteit. De ziektewinst.
:evil:
:-# :shock:

Jeetje... Mijn man is blijven werken tussen de chemo's door. Omdat hij het zelf zo graag wilde. Langer dan 3 jaar heeft hij niet meer gekregen...
Het zal aan zijn gedrag gelegen hebben :(
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

/C vriendin met kanker hoorde altijd dat ze toch zo sterk was en niet klaagde.Dat was volgens vrienden/collega's de manier om de ziekte te overwinnen.
Ik heb haar steeds gezegd sterk zijn is durven zwak te zijn. Ze stierf met heel weinig mensen om haar heen omdat ze de aftakeling met niemand kon delen.

Is dat de ziektewinst of is dat de maatschappelijke winst. Een maatschappij die niet het juiste coping mechanisme heeft. Alleen de leuke kanten van een maatschappelijke relatie wil zien, maar niet de nare.
En dat levert veel winst op: minder arbeidsongeschiktheidsuitkeringen, geen dure medische behandelingen. Gewoon struisvogelpolitiek, je kop in het zand steken en ME bestaat niet. Wel behandelen met een aangepaste vorm van CGT natuurlijk, om de persoon in kwestie te overtuigen dat hij/zij echt niet ziek is.

Ziektewinst is een contradictio in terminis. Een schizofreen woord, dat gebruikt wordt om onethische maatschappijwinst te verdoezelen.
Gebruikersavatar
floortje28
Gevorderd lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 04 nov 2013, 20:45

Bericht door floortje28 »

Minister VWS voor Medische Zorg Bruins https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... n-en-sport is op 3 april 2018 om reactie gevraagd https://www.tweedekamer.nl/[quote]Verzoek reactie op advies van de Gezondheidsraad inzake ME/CVS. De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft op 19 maart 2018 een advies ontvangen van de Gezondheidsraad inzake ME/CVS. Dit advies heeft de Gezondheidsraad opgesteld op verzoek van de Kamer. In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 29 maart 2018 heeft de commissie besloten de minister voor Medische Zorg een reactie te vragen op dit advies.[/quote]
Gebruikersavatar
rie
Actief lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 19 jul 2011, 16:26

Bericht door rie »

Als we nu niet met radicale acties komen, gaan we de volgende eeuw nog weer in met "CGT voor onverklaarbare ziektes"(Onverklaarbaar, want dan hoef je geen geld uitgeven om het te verklaren).

Met het Groninger aardgas is wel bewezen, dat alles kan, als de bereidheid er maar is voor enige opofferingen van de samenleving.

Dus we moeten wel meer mensen activeren, naasten, familie, vrienden, hulpverleners. En ook tot radicale acties overgaan, voordat het voor ons te laat is.
Aktie nu. Laat dat de leus zijn voor de komende tijd. De tijd van praten is voorbij. De discussie wordt gevoerd met oneigenlijke argumenten. Er bestaat geen enkele objectieve redelijke rechtvaardiging meer voor de stelling dat CGT van Knoop ME 100 % geneest. Hoe waardevol CGT ook is.
Gebruikersavatar
jkieboom
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2010, 21:43
Locatie: Dordrecht

Bericht door jkieboom »

rie schreef:Als we nu niet met radicale acties komen, gaan we de volgende eeuw nog weer in met "CGT voor onverklaarbare ziektes"(Onverklaarbaar, want dan hoef je geen geld uitgeven om het te verklaren).

Met het Groninger aardgas is wel bewezen, dat alles kan, als de bereidheid er maar is voor enige opofferingen van de samenleving.

Dus we moeten wel meer mensen activeren, naasten, familie, vrienden, hulpverleners. En ook tot radicale acties overgaan, voordat het voor ons te laat is.
Aktie nu. Laat dat de leus zijn voor de komende tijd. De tijd van praten is voorbij. De discussie wordt gevoerd met oneigenlijke argumenten. Er bestaat geen enkele objectieve redelijke rechtvaardiging meer voor de stelling dat CGT van Knoop ME 100 % geneest. Hoe waardevol CGT ook is.
Groep ME-DenHaag
30 maart om 0:41 · (Bron Facebookpagina Groep ME-DenHaag)
Jammer maar nodig deze oproep

Iedereen is zoals verwacht betrokken bij het feit dat er nu een rapport van de Gezondheidsraad ligt. En de meesten onder ons vinden het vervolg spannend.

Maar wat nu gebeurt is dat mensen in het wilde weg naar kamerleden schrijven die niet eens bekend zijn met de problematiek.
Daarnaast worden oproepen op onder andere twitter gedaan om de kamerleden zoveel mogelijk mails te zenden.
We hebben begrip voor frustraties maar in het wilde nu gaan schrijven werkt contra-productief.

De VWS-cie heeft reeds besloten het rapport door te voeren aan de regering (wat neerkomt op de minister van VWS) om diens mening er over te vragen.
De commissie krijgt dan een advies binnen.
Dat hoeft men niet op te volgen. Het is alleen raadgevend.
Reden te meer het verstand erbij te houden i.p.v. gehoor te geven aan emoties.

Uiteraard is er reeds gecoördineerde actie ondernomen.
Kwaliteit van leven, binnen mijn grenzen dankzij Neuro Stimulatie therapie !!
Plaats reactie