beschadigde kleine zenuwen en pijn

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

beschadigde kleine zenuwen en pijn

Bericht door jhanne »

prachtig mooi onderzoek, hoop voor die mensen die veel pijn hebben

https://www.healthrising.org/blog/2017/ ... oimmunity/
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

We hebben het op de vertaallijst gezet :)
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

tof! Blij dat ik engels kan lezen. Maar de hoeveelheid die ik nu tot me neem is een beetje te groot. B12 is fijn maar ik moet wel oppassen dat ik niet overload.

wie weet word ik wel veel beter de komende maanden,
dan krijg je er een vertaler bij :D
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

De link, is nog steeds in het Engels, met mijn wattenhoofd, moeilijk te lezen,
jammer... :wink:
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Hi Jannie, ik ben helaas nog niet in staat om een vertaling te produceren, maar dit is een voorloper van de zelfde persoon

https://www.me-gids.net/module-ME_CVS_d ... -1161.html

mogelijk is er medicatie die de schade aan de zenuwen kan stoppen en zelfs iets kan terugdraaien. maar, zoals gebruikelijk. Eerst moeten er grotere onderzoeken worden gedaan, met meer patienten. maar er wordt gewerkt aan de biologische kant van de ziekte.

en dit soort schade aan de keine zenuwen kan met een biopt gewoon worden aangetoond. dat is ook al wat....dan krijg je niet meer te horen dat ' iedereen wel eens pijn heeft'
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Hallo !

Sinds ik pregabaline/lyrica slik, heb ik veel minder pijn.

Dank!
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

Mooi dat je minder pijn hebt, ik heb zelf gelukkig weinig van dat soort pijnklachten meer.
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Ja, vind ik zelf ook mooi. Dank!

Hoe komt het, dat jij weinig van deze pijnklachten meer hebt?


Groetjes.... :wink:
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

tsja... hoe komt dat?

uh...ik ben toen ik destijds gecrasht was ( 22 uur per dag plat liggen, verrekken van de pijn en niet kunnen slapen, zomaar, ineens) supplementen gaan gebruiken, toen ik met ALA startte merkte ik dat de pijn daarvan minder werd. Toen heb ik het opgebouwd naar 2 x 100mg per dag.

Inmiddels weet ik dat het de combinatie van Vitamine A D E en C is, samen met die alfa lipon zuur die als een krachtige antioxidant werkt.
en ik gebruik die combi nog steeds, iedere dag.

Verschillende vitaminen moeten daarvoor wel de natuurlijke variant zijn, niet de synthetische ( vooral bij vitamine E is dat zoeken) en de ALA moet gecombineerd zijn met biotine. Als ik het me goed herinner is het zo dat ALA op de een of andere manier de antioxiderende kracht van die vitaminen een boost geeft, of eigenlijk ze een aantal keer kan resetten ofzo...

Wanneer je een zware metalen belasting heb overigens dan wordt je juist heel ziek van ALA.

Wat dat met beschadigde kleine zenuwen te maken heeft? Nooit over nagedacht. ik lees pas sinds een paar weken over ME, wist daarvoor niet dat mijn ziekte zo heette.

Maar misschien is het zo dat de enorme hoeveelheid oxidanten die ineens in je lijf zit, de kleine zenuwen beschadigt?? Is maar een gokje hoor, ben geen dokter.
Gebruikersavatar
jhanne
Actief lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 23 nov 2017, 15:52

Bericht door jhanne »

nog een onderzoek, naar PEA.
niet gericht op mensen met ME maar onderzoek naar ensen met chronische neuropathische pijnklachten en de werking van PEA

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3500919/

PA is een lichaamseigen vetzuuramide.

helaas weer in het engels,
Plaats reactie